Nästa artikel
"Ny däckrapport - rent nonsens"
Nyheter

"Ny däckrapport - rent nonsens"

Publicerad 1 december 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
"Det är lite av en skandal att ett forskningsinstitut som VTI,
kan släppa ifrån sig en så illa underbyggd rapport som NanoWear". Det skriver Vi Bilägares däckexpert Erik Rönnblom.
VTI har i rapporten "NanoWear" undersökt bildningen av slitagepartiklar i en maskin ursprungligen byggd för att mäta slitaget på vägbeläggningar.

"Argument mot dubbdäck"
Den här rapporten används som argument mot dubbdäck. VTI hävdar att resultaten visar att nanopartiklar i storleken 30-50 nm endast uppstår under försöken med dubbdäck.

När friktionsdäcken testades, två olika fabrikat, visade det sig att ett av däcken producerade än mindre partikelfraktioner medan det andra fabrikatet inte åstadkom några nanopartiklar alls!

Sommardäcken gav inte heller upphov till dessa små farliga partiklar.

"Mycket är oklart"
Mycket är dock oklart i denna studie vilket också framgår av de egna formuleringarna: "Det är oklart om de ultrafina partiklar som bildas vid dubbdäcksanvändning i provvägsmaskinen också förekommer i verklig trafikmiljö".

Om det är oklart borde VTI ta den här rapporten stoppa in den längst ner í arkivet och aldrig mer ta fram den.

Testmaskin från 1960
En svaghet är att många av de däck som testats inte längre säljs. Det är i de flesta fall förra generationen av såväl dubb- som friktionsdäck som testats. Underligt nog lyftes också de regummerade vinterdäcken ut ur testet - av ekonomiska skäl.

Maskinen man testat däcken i, är alls inte byggd för ändamålet och testmetoden är från 1960.

Däcken monteras på en axel som roterar mot ett vägunderlag med en diameter av 16 meter. Det innebär att däcken körs i en ganska snäv kurva.

"Tvivelaktig testmetod"
Prova själv!  Kör ut på en P-plats och lägg två plankor med 16 meters mellanrum. Kör sedan i en cirkel mellan dem i 30, 50 respektive 70 km/tim! Under testet kördes däcken i 70 km/tim under två timmar! Är det någon av er som klarar det med familjebilen?

Det här är visserligen en testmetod, men VTI hävdar att den korrelerar väl med verkligheten. Jag tvivlar. Jag är rent av skeptisk.

Och någonstans långt inne måste det ändå finnas lite självrannsakan: "Om detta även gäller för verklig trafik…" och "Om slitage mellan däck och vägbana även genererar nanopartiklar kan detta..." är VTI:s egna formuleringar och inskränkningar av rapportens värde och säkerhet som underlag för en bedömning av de olika däcken och deras betydelse för bildningen av partiklar.    

"Inte nära verkligheten"
Säkerligen genererar dubbdäck partiklar, troligen stora och mindre farliga, men kostsamma för Vägverket. Men i vilken mängd och om det är däcket eller vägen som orsakar de små nanopartiklarna är oklart.

Det har inte heller VTI lyckats klarlägga i denna studie. Och frågan är hur korrekt den verkligen är?

Vi Bilägares erfarenhet är att testmetoder måste vara så nära verkligheten som möjligt. Om vi exempelvis började mäta bromssträckor i en tvär kurva och sedan räknade om resultaten för att ange bromssträckan på rak väg - skulle ingen tro oss.

"Tänk om!"
Varför ska vi tro på VTI:s "NanoWear" ? De tycks ju inte själva vara övertygade om att de resultat man fått fram verkligen överensstämmer med verkligheten.

Det framgår tydligt i skrivningen och det borde alla som använder rapporten, eller skriver om den, betänka innan rubrikerna svarvas till. Så tänk om! Vänta tills det finns fakta i målet om partiklar.
NanoWare

"NanoWare" är en rapport från VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut, som gavs ut i början av november i år.

Så här beskriver VTI rapporten:

I rapporten NanoWear - nanopartiklar från slitage av däck och vägbana, har slitagepartiklar från nio olika däck under slitage på en och samma vägbeläggning undersökts.

Resultaten visar tydligt att nanopartiklar i storleken 30-50 nm endast uppstår under försöken med dubbdäck.


Flera medier rapporterade om NanoWear under rubriker såsom:

"Dubbdäck - fara för hälsan" (Sveriges Radio)

"Dubbar farliga än befarat" (Allt om motor)

"Dubbdäck kan vara hälsofarliga" (SVT).

Erik Rönnblom

Erik Rönnblom är Vi Bilägares däckexpert.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-12-01 18:26
Erik F (ej verifierad)

Jag håller allt med Erik Rönnblom. Klart att däcken främst är gjorda för att rulla rakt fram och inte i konstant kurvtagning. Dubben sliter ju mer på asfalten och genererar fler partiklar vid kurvtagning, det krävs inte mycket tänkande för att förstå det.
Att förbjuda dubbdäck helt kanske är lite extremt. Inlemma förbudet i miljözonsreglerna så det gäller i de största städerna, men förbjud inte däcken nationellt. Man kan lägga på en miljöskatt om man vill, och på så sätt styra användningen, utan att förhindra dem som verkligen vill ha och behöver dubbdäck att köpa dem.

#9 • Uppdaterat: 2009-12-01 22:47
Crister (ej verifierad)

Som vanligt tjafsas det om var i Sverige det är mest befogat med dubbdäck.Svaret är som vanligt i HELA Sverige.Varför detta ömmande om vägarna när dubbdäcken är överlägsna på is.Om bromssträckan ökar med 20 meter så kan ju det betyda en dödsolycka.Jag säger som en annan debattör.Säkerhetsbälten och krockkuddar är helt onödiga ända tills olyckan händer.Frågan är bara NÄR.Den här undersökningen som VTI gjort verkar vara lång från verkligheten.Men man försöker bevisa något till varje pris.Slutresultatet kommer att bli dubbdäcksförbud.För det är ju storebror som bestämmer.
MVH Crister

#a • Uppdaterat: 2009-12-02 06:58
Marko (ej verifierad)

Om möjligheten att förbjuda dubbdäck för kommuner är så dåligt underbyggt så undrar man ju hur det kommer sig att man fått igenom möjligheten att förbjuda dubbdäck så kvickt, det känns som försöker att slå ihjäl en fluga med en slägga. Sedan är det konstigt att man inte och/istället borde borde ha tittat på möjligheten att förbjuda gamla bilar/mc utan katalysator, dieselbilar/mopedbilar utan partikelfilter samt alla tvåtakts fordon som fortfarande körs i våra städer, men det är klart det blir väl för svårt att övervaka. Det skulle dock vara intressant att få en jämförelse på skadeverkningarna på människan/miljö av nano partiklar i förhållande till tidigare nämnda fordon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.