Septembersolen skiner utanför redaktionsfönstret och det är närmare 20 grader varmt i skuggan. I tankarna är jag långt borta, bland snö och kyla uppe i finska lappmarken. Det var där, i närheten av Ivalo, som vi gjorde årets vinterdäcktest.
På den breddgraden där jag befinner mig nu känns det fortfarande lite avlägset att behöva tänka på vinterdäck, men Sverige är långsträckt och i de norra delarna har redan höstens första snöflingor singlat till marken. Här är det hög tid att se över vinterdäcken, kanske skaffa nya och då är det för de flesta inget snack om vilken sort det ska vara - dubbdäck så klart.
Det som är en självklarhet i norr har blivit en stridsfråga och upphov till mycket käbbel i landets mellersta och södra delar.
Flera kommuner överväger att införa straffavgifter eller förbud mot dubbdäck i stadskärnorna eftersom de anses öka mängden skadliga partiklar i luften. EU-kommissionen måste dock först ge sitt tillstånd. Kanske är det bra om EU-hanteringen ger oss lite extra betänketid för det finns en del att fundera över. Vad händer om förbud eller straffavgifter införs?
Jo, dubbdäcken väljs bort naturligtvis och då kan vi helt kallt räkna med att både landsvägar och stadsgator kommer att bli betydligt halare - det är dubbdäcken som ruggar upp isen. Risken att vi får se en ökning av antalet halkolyckor, en del säkert med dödlig utgång, är överhängande.
Färre partiklar i luften mot fler olyckor på vägen, eller vice versa, vem vill eller kan göra den avvägningen? Tar de kommunala miljöförvaltningarna som driver på utrotningshotet mot dubbdäcken ansvaret om trafikolyckorna ökar? Politikerna har nu också börjat inse att det kanske finns poäng att hämta i den här diskussionen.
En som klampade in i debatten härom veckan var Skånepolitikern och miljöpartisten Karin Svensson Smith. Hon nöjer sig inte med att förbjuda dubbdäck på några enstaka gator - dubbdäcken ska bort i hela landet, även uppe i norr.
"Dubbdäck har man bara för att kunna köra fort när det är halt" är ett av hennes anmärkningsvärda påståenden.
Utan att blinka avfärdar hon därmed dubbdäckens oerhörda betydelse för ökad trafiksäkerhet sedan decennier tillbaka. Man kan undra om Karin
Svensson Smith någonsin åkt på en isig Norrlandsväg?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Karin Svensson Smith har varken körkort eller bil, och då vet man oftast bäst om hur det är ute i trafiken!
Att försöka plocka politiska poäng på detta sätt, visar bara på en politikers enfald och maktbegär!
Smith tycker tydligen att det är bättre att åka omkring i saltsjöar under vintern! Att hon sedan försöker framstå som sakkunnig och dessutom inte ens besitta ett körkort, ökar det vi redan har nog av, nämligen politikerförakt! Kan man åka gratis på SJ och SAS samt kunna beställa fram tjänstebilar när det behövs, ja då kan och med jag
acceptera att undvika köra bil under vinterhalvåret!
Jag tycker att Fru eller Fröken Svensson Smith ska flytta till Norr. Då kanske hon ändrar uppfattning och därmed är med att rädda liv. Även om jag kör försiktigt, så kan någon annan bilist SLADDA in i min bil, vilket i sin tur gör att jag kanske hamnar i en kista(odubbad).
Anders Åkerlund
Doha
Qatar
Detta påstående att dubbdäcken ska bort, vittnar om Total Okunnighet, det är ju Livsfarligt med sådana politiker, det är ju bra det är ju snart val nu vet man vad vissa har för ståndpunkt...
Den där dubbfobi människan lär ju inte skada vare sig själv eller andra Hon har ju inte nån rätt att framföra ett däckburet fordon utan körkort som tur är
Jag bor i Västernorrlands inland. Ibland är det så halt här att man inte kan stiga ur bilen på allmän väg utan att halka. Jag bor i ett litet hus uppe på en bergssida i Indalsälvens vackra dalgång. Vägen till mitt hus kräver både en Audi Quattro och dubbade vinterdäck. Förra året körde jag på en älg på vägen till flyget. Tack vare dubbdäcken inskränkte skadorna sig till plåtskador. Jag tror att hon inte alls fattar vilka förhållanden som råder här. Totalt puckad.
Du vet säkert också att denna förskräckliga Svensson-Smith inte är ute för första gången och ställer till jävelskap. Att hon sitter i riksdagen för bilhatarpartiet nummer 1 är symptomatiskt men att denna dåre kan sitta i trafikutskottet är direkt farligt.
Som jag skrivit som kommentar till Svensson Smiths replik. Jag tycker det är tragiskt när en miljöpartist frångår vår syn om att det är helheten som har betydelse, inte minst när det gäller miljöpolitik (det är bland annat därför vi fortfarande är motståndare till kärnkraft).
Detta har Svensson Smith totalt missat. Dubbdäcksförbud i Norrland är så idiotiskt att det egentligen inte borde behöva skrivas något om det.
Dubbförbud i hela sverige är dumheter, oavsett partifärg. Inte minst eftersom det avfolkar landsbyggden. Dessutom är det ju så att minskar mängden dubbdäck (som i Norge) minskar kanske inte olyckorna. Men reduceras de till 0 lär olyckorna öka. Hur många (med körkort) har inte tvingats inse att korsningen man ska stanna vid är glashal eftersom alla bilar polerat snön där. Sådana problem minskar inte direkt av ett dubbförbud.
Svennsson Smith - prata med dina bilburna (parti)vänner och gör om. Och gör rätt den här gången för Guds skull!
De som väljs till i Riksdagen skall vara ett tvärsnitt av det Svenska folket, det vill säga: såväl smarta som idioter finns och vi måste acceptera att även den ena av dessa kategorier "blåser i hornet". Kom också i håg att:
En politiker endast är en varelse,
som är så tjockhudad att den trots avsaknad av ryggrad kan stå upprätt!
Försök förstå Karin S.S. Hon stammar från Malmö där det kanske behövs dubbdäck 2 ggr på en typisk Skåne-vinter och där man klarar sig med vinterdäck utan dubb. Alla övriga dagar gör dubbdäcken mer skada än nytta för dem som inte har speciella behov.
Att tänka längre än till sin egen region är överkurs.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.