Bilar som kör med friktionsdäck är oftare inblandade i dödsolyckor. Det menar Motormännen som har granskat en del av vinterns halkolyckor.
Branschorganisationen Motormännen har granskat 13 olyckor med dödlig utgång som inträffade mellan 5 december 2009 och 7 januari 2010.
Olyckorna som granskades var alla halkrelaterade.
"Större risk"
I åtta av olyckorna saknade bilarna dubbdäck.
Därför drar Motormännen slutsatsen att bilar med odubbade däck oftare är inblandade i olyckor än bilar med dubbdäck.
- Vi har sagt det tidigare och säger det igen. Dubbdäck är säkrare på vinterväglag och de räddar liv, säger Niklas Stavegård, ansvarig för trafiksäkerhet på på Motormännen.
"Ã-verrepresenterade"
Motormännen menar vidare att de odubbade bilarna är kraftigt överrepresenterade i statistiken med tanke på att endast 30 procent av de svenska bilisterna kör med odubbade däck.
- Med fler bilister som väljer dubbfria däck ser vi en stor risk för att olyckorna kommer att öka, säger Niklas Stavegård.
Debatten om dubbdäck har varit intensiv och stundtals hätsk sedan kommuner fått möjligheten att förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor.
Motormännen har sedan början placerat sig på dubbdäckens sida i debatten.
Organisationen hänvisar bland annat till studier från Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som menar att dubbdäcken har stor betydelse för att undvika olyckor under vintern.
"Dålig idé"
Dessutom menar Motormännen att alla däcktester visar att dubbdäck alltid är bäst på rent vinterväglag.
- Den här vintern har verkligen visat att dubbdäck behövs i vårt land. Det är därför en dålig idé att frånta bilisterna möjligheterna att köra på dubbdäck i vissa delar av landet, säger Niklas Stavegård.
Diskutera: Är odubbat farligare än dubbat?
Olyckorna som granskades var alla halkrelaterade.
"Större risk"
I åtta av olyckorna saknade bilarna dubbdäck.
Därför drar Motormännen slutsatsen att bilar med odubbade däck oftare är inblandade i olyckor än bilar med dubbdäck.
- Vi har sagt det tidigare och säger det igen. Dubbdäck är säkrare på vinterväglag och de räddar liv, säger Niklas Stavegård, ansvarig för trafiksäkerhet på på Motormännen.
"Ã-verrepresenterade"
Motormännen menar vidare att de odubbade bilarna är kraftigt överrepresenterade i statistiken med tanke på att endast 30 procent av de svenska bilisterna kör med odubbade däck.
- Med fler bilister som väljer dubbfria däck ser vi en stor risk för att olyckorna kommer att öka, säger Niklas Stavegård.
Debatten om dubbdäck har varit intensiv och stundtals hätsk sedan kommuner fått möjligheten att förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor.
Motormännen har sedan början placerat sig på dubbdäckens sida i debatten.
Organisationen hänvisar bland annat till studier från Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som menar att dubbdäcken har stor betydelse för att undvika olyckor under vintern.
"Dålig idé"
Dessutom menar Motormännen att alla däcktester visar att dubbdäck alltid är bäst på rent vinterväglag.
- Den här vintern har verkligen visat att dubbdäck behövs i vårt land. Det är därför en dålig idé att frånta bilisterna möjligheterna att köra på dubbdäck i vissa delar av landet, säger Niklas Stavegård.
Diskutera: Är odubbat farligare än dubbat?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns inget som helst vetenskapligt stöd för att dubben är mindre olycksfrekventa än friktionsdäcken. Jag tror inte att ens Motormännen kan med att driva en sådan linje, med tanke på ett urval om 13 olyckor. Det är inte ens i närheten av tillräcklig stor för att kunna formulera några slutsatser. MVH AL
Dom odubbade bilarna är alltså överrepresenterade i statistiken. Behöver man säga mer? 13 olyckor kanske inte så många men det ger en liten fingervisning. Dubb = mindre risk för att föraren blir överaskad av väglaget, inget nytt för mig.
Sunt förnuft säger ju att bättre däck minskar olyckorna, i alla fall risken för olyckor. Sen kan man ju förneka och vrida till det om man vill, men verkligheten är som den är.
Vad säger miljömuppen Karin Svensson-Smith nu då? Tänker hon fortsätta offra liv för sin "sak"?
Som "AL" mycket riktigt poängterar är urvalet (13 olyckor) fullständigt otillräckligt. Vid så små urval är risken för att slumpen spelar en avgörande roll överhängande stor. Om samma resultat däremot står sig efter en granskning av 1 300 olyckor kan man börja fundera.
Själv åker jag dubbfritt i ett rejält vinterlandskap och det går alldeles utmärkt. Allt handlar om körteknik, respekt för vinterväglag och framförhållning. Jag kan inte vid ett enda tillfälle denna vinter säga att jag har saknat dubbdäcken. Och tyskarna då, till exempel, som har åkt dubbfritt i eveigheter? VOLVO RWD skrev att man "överaskas" av väglaget. Denna situation finns INTE! För se då har man helt brustit i ansvaret att följa principerna ovan, alltså de om körteknik, respekt för vinterväglag och framförhållning. Och märk, att under de allra flesta milen av körninng kör man på asfalt - torr eller saltvåt asfalt. Det är också i de här fallen som hastigheterna är någorlunda höga. På mindre vägar med snö och/eller is råder vanligen lägre hastigheter och några problem borde inte uppstå.
Sen får var och en fatta något själva. Att köra 1 300 mil av kanske totalt 1 500 under en vintersäsong med stål mot asfalt är ju bara så idiotiskt. De där sista 200 milen räcker det med att använda hjärnan. Men det kanske är för mycket begärt.
Se för övrigt artikeln om taxi i Stockholm som hade FÄRRE olyckor efter att ha gått över till dubbfritt. Kan det kanske bero på körrutin? Eller att taxichaffisarna - trots allt - änvänder skallen när de kör?
Blev lurad att köpa dubbfria däck till nya bilen. Däcken är bra så länge det inte är isgata, då växlar väggreppet från mycket bra till obefintligt. Frågan är om inte sommardäcken skulle varit lika bra på isiga vägar?
Först och främst är det alldeles för få olyckor i undersökningen för att få ett vettigt resultat. För det andra; vart har olyckorna skett? På riksnivå kanske det endast är 30% som kör på friktionsdäck, men jag kan garantera att söder om hallandsåsen är förhållandet troligtvis det omvända. Sen kan det ju kanske räknas som "fusk" att göra undersökningen nu, när vi för första gången på minst tio år har en vinter värdig namnet, åtminstone i södra Sverige. Nej, gör om gör rätt. Granska 1000 halkrelaterade olyckor jämt fördelade över de senaste tio vintrarna och jämt fördelade över hela landet...
För att uttrycka mig milt. Motormännen är inte intresserade av att ta fram ett statistiskt korrekt underlag. Man är intresserade av att få stöd för sina åsikter. Detta gäller såväl dubbdäck som trängselavgifter eller bensinskatter. En sådan opinionsorganisation saknar i mina ögon all form av trovärdighet och detta sistnämnda bottennapp visar ju enbart på dess sanna natur. Motormännens utlåtande skall man alltså inte ta på något som helst allvar. Släng det där det hör hemma (papperskorgen) MVH AL
Jägaren: Det är klart att det finns? Man behöver inte ens ha haft körkort speciellt länge för att se att det är många som brister i ansvaret. Saltet ger ju också en oärlig syn på väglaget som ökar risken för att man överraskas. Risken för att fastna vid stopp tex ökar också dramatiskt då friktionsdäcken inte får något bra grepp på is bla. (det har jag varit med om).
---------------
Tyskland har en högre olycksstatistik.
I Sverige dödas varje år 8,6 människor per 100 000 motorfordon. Motsvarande siffra för Tyskland är 9,8. Ska vi då automatiskt dra en slutsats om att i Tyskland så dör fler för att dom inte har dubbdäck? Nej det tror jag inte men att säga att det går bra i Tyskland är ungefär samma sak. Tyskland är inte Sverige.
---------------
Dubbarna är för övrigt gjorda i lättmetall och inte i stål.
Saab 95 nådde inte heller upp till lika bra resultat som Opel Astra vad avser vuxna och barn! Släkten är värst!
Bo JOhansson
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.