Nästa artikel
Tummen upp för dubbförbud
Nyheter

Tummen upp för dubbförbud

Publicerad 23 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu är det klart, från och med 15 november kan kommuner förbjuda fordon att köra med dubbdäck på vissa vägsträckor. Läs Vi Bilägares däckexpert kommentera beskedet.
Under ett sammanträde på torsdagen beslutade regeringen att ge kommuner möjligheten att förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor. Bakgrunden är de höga nivåer av småpartiklar i luften som regeringen nu vill komma till bukt med.

- Det här blir ett kraftfullt verktyg för de kommuner som har stora problem med höga partikelhalter att faktiskt kunna säga nej till dubbdäck och ja till friskare luft i våra städer, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Förbud i Stockholm från årskiftet
Från 15 november träder förändringen i kraft, och i Stockholm blir förbud verklighet från årsskiftet.

- Jag välkomnar regeringens beslut. I och med dagens beslut kommer dubbdäcksförbud att införas på Hornsgatan i Stockholm from 1 januari 2010, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd i Stockholms stad.

Väntat beslut
Vi Bilägares däckexpert Erik Rönnblom säger att beslutet var väntat.

- Jag tror att det här är ett första steg till att man förbjuder dubbdäcken i en större area. Det är ganska tokigt att förbjuda på bara en gata, säger Erik Rönnblom.

- De flesta kan undvika Hornsgatan, man flyttar bara problemet till andra gator. Först när man inför förbud i en större skala kommer man att märka förändringar. Det här har ingen betydelse.

Utredning om större miljözoner
Regeringen meddelar också just det, att man ger Transportstyrelsen i uppdrag att utreda större miljözoner för personbilar. Ulla Hamilton säger att en sådan lagstiftning skulle ge ytterligare möjligheter att komma tillrätta med luftproblemen.

Men hon ser också möjligheter med detta första förbud.

- Detta är ett stort framsteg för stockholmarnas hälsa och Stockholms möjlighet att leva upp till miljökvalitetsnormerna för luft, säger Ulla Hamilton.

Partiklar blir kvar
Erik Rönnblom tror också att partiklarna kan bli färre men han påpekar att partiklar också kommer att vara kvar i luften även efter det här beslutet, partiklar från dubbdäck såväl som partiklar från avgaser.

- Man halverar kanske halten på de här gatorna, men vad säger att de andra partiklarna inte är farliga? Vad är det som säger att den här nivån är den rätta? Står det en lapp på partiklarna som blir kvar: "jag är inte farlig"?

- Dubbdäck ger andra möjligheter att köra med friktionsdäck i och med att de ruggar upp vägarna. Vad händer med dem som bor utanför stan men ändå måste köra på de här gatorna? Bilägaren måste få bestämma själv, annars tar man ifrån rätten att bestämma säkerhetsnivån, säger Erik Rönnblom.

Undantag slopas
Regeringen beslutar samtidigt att ta bort undantaget för utländska och svenska personbilar på resa till och från utlandet. Från och med att beslutet träder i kraft kommer de också omfattas av de svenska reglerna för vinterdäck.

Diskutera: Vad tycker du om dubbförbudet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-23 13:28
gmo (ej verifierad)

I och med 5-10 % av alla bilägare kör omkring enögda, vilket också är förbjudet, så ser jag inte att det här får någon större effekt. Ännu en lag att skita i.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-23 14:22
Globetrotter (ej verifierad)

Ja, håller verkligen med - ännu en lag att skita i.
Fast mig påverkar den inte. Jag kör friktion ändå.
Men det är verklighetsfrånvänt att resonera som politikerna. Man undrar verkligen hur de står ut i livet...

#3 • Uppdaterat: 2009-10-23 14:24
Dubbfri (ej verifierad)

Detta ställer höga krav på väghållarna att ordna halkfria vägar! Hur tänker du där Ulla Hamilton, Vägverket m fl?

#4 • Uppdaterat: 2009-10-23 15:48
Kurt (ej verifierad)

ÄNNU EN STÖT I RYGGEN MOT BILISTERNA.
Skall 10- 100.000 tals bilister bli tvungna att köpa nya dubbfria däck.
Eller skall man stanna framför den gata man inte får köra på och byta? Jag bor strax utanför Göteborg och gissar att Friggagatan/Odinsgatan kommmer att förbjuda dubbdäck. Panik.
Alternativet är att skita i förbudet. Changsa.
HUR LÄNGE SKALL VI BILISTER TÅLA ALLA IDIOTISKA OCH DYRA PÅFUND FRÅN MYNDIGHETERNA?

#5 • Uppdaterat: 2009-10-23 16:06
Nisse (ej verifierad)

Det vore bättre att slopa saltningen den är en större miljöbov än partiklarna från dubbdäck.
Dessutom skulle inte slitaget på vägen bli lika stort vilket skulle innebära att det blev mindre med karticklar i luften. Dessutom mycket mindre med rost på våra bilar också det en trafiksäkerhets aspeht.

#6 • Uppdaterat: 2009-10-23 16:29
Uno (ej verifierad)

Ytterligare ett idiotförslag från en inkompetent minister.Då är det lika bra att sandning av vägar också förbjuds,eftersom det dammar overhört när det är torrt väglag och det virvlar upp om man kör på sanden.I synnerhet på våren när sanden ska sopas upp med hjälp av sopmaskiner.Är inte det dammet också hälsovådligt att inandas?
Men vår inkompetenta minister tycker väl att det är bättre med ökat antal trafikolyckor som följd av dubbdäcksförbudet.
M.V.H.från en yrkeschaufför med 36 års vana av glashala vägar på nätter och mornar,när både ministrar och vägverket sover.

#7 • Uppdaterat: 2009-10-23 16:58
Kjell-Åke (ej verifierad)

Å detta fantastiska land där de "lagklokas" hjärnor springer iväg fortare än verkligheten.

#8 • Uppdaterat: 2009-10-23 17:15
Arthur Dent (ej verifierad)

Skärp er nu! Ni kan väl inte på fullt allvar mena att ni måste ha dubbdäck för att kunna köra på Hornsgatan i centrala Stockholm? Jag har kört dubbfritt över hela Sverige under de sista 10 åren och ALDRIG kör av eller inte kommit fram för att det varit för halt.

#9 • Uppdaterat: 2009-10-23 17:16
Ingvar Karlsson (ej verifierad)

En bra början. Det går bra att köra med friktionsdäck på vintern. Det är ingen uppoffring att
rätta sig efter de bestämmelser som finns. Problemet är ni som "skiter" i lagarna. Anpassa
farten efter väglaget.
Ik

#a • Uppdaterat: 2009-10-23 18:49
viilej uppge (ej verifierad)

Jag kommer att flytta till annat land !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.