Åk med en natt och se att dubbdäck behövs. Det hann tidningsbudet Lars-Göran Persson säga innan miljöpartisten Karin Svensson Smith lade på luren.
L ars-Göran Persson hade aldrig hört talas om Karin Svensson Smith.
Första gången han läste hennes namn var i november i fjol.
"Du får en inbjudan"
Då hade hon skrivit en debattartikel i Vi Bilägare (16/09) med rubriken: "Jag föredrar ett nationellt dubbdäcksförbud".
Hon hänvisade till forskningsresultat och skrev att dubbdäck är den största orsaken till att Sverige har problem med att leva upp till EU:s miljökvalitetsnormer för partiklar.
Lars-Göran Persson ringde genast Miljöpartiets kansli för att få tag i Karin Svensson Smith, riksdagsledamot i trafikutskottet.
Efter flera försök fick han tag på henne under en lunch.
- Du får en inbjudan. Åk med på min tidningsrunda för att se hur det ser ut i verkligheten, sade Lars-Göran Persson.
- Men så fort jag sagt mitt ärende sa det klick. Hon lade på luren.
Istället åkte Vi Bilägare med en natt i februari.
Extra marginal
När Lars-Göran Persson stänger ytterdörren bakom sig är klockan 00.59. Han kör två mil genom de småländska skogarna och kommer till slut fram till det lilla samhället Ryd.
Där byter han bil till en högerstyrd Polo och väntar in dagens tidningar.
Termometern i bilen visar minus 4,5 grader och Lars-Göran Persson plockar fram nattens proviant - snus, en termos kaffe och två kexchoklad.
Dagens rutt sträcker sig 16 mil längs småvägar i södra Småland och en bit in i Skåne. På bilens hjul sitter dubbdäck.
- Det finns inte en chans att jag skulle köra utan dubbdäck. Jag är ute före saltbilarna och före plogbilarna, innan samhället vaknar, säger Lars-Göran Persson.
- Jag vill ha den där extra marginalen.
"Det här skulle jag vilja visa"
Till slut kommer tidningsbilen och Lars-Göran Persson lastar in veckotidningar, 163 exemplar av Smålandsposten och fem rikstidningar i framsätet.
Nu har han fyra och en halv timmes körning framför sig.
Han svänger ut i samhället, stannar vid en brevlåda, lyfter på locket genom fönstret och lägger i dagens första tidning.
- Utan dubbdäck skulle tidningen komma fram väldigt sent, om den skulle komma fram över huvud taget, säger han.
Bilen svänger av på en mindre skogsväg där mörk, illavarslande is lyser igenom den hårt packade snön.
- Det här skulle jag vilja visa Karin Svensson Smith, säger Lars-Göran Persson.
Hälsa och miljö först
Ungefär 50 mil därifrån arbetar Karin Svensson Smith, i Riksdagshuset i Stockholm. Hon minns att flera personer ringde i höstas och erbjöd henne att följa med på bilturer runtom i landet.
- Det finns ingen tid i världen att jag skulle hinna det, säger Karin Svensson Smith.
Varje dag får hon sju kilo post, hundratals mail, många telefonsamtal och därtill kommer hennes politiska arbete.
- Det är bra med konkreta erfarenheter, men man måste också lita till att det finns folk som på ett vetenskapligt sätt kan ställa ihop saker och ting, säger hon.
Själv har Karin Svensson Smith inget körkort, men hon har tagit till sig stora delar av den svenska och internationella forskningen om trafiksäkerhet.
Dessutom har hon bott i Kanada under ett år och besökt södra Tyskland och Schweiz flera gånger, platser med stränga vintrar där dubbdäck är förbjudna.
- För Miljöpartiet är klimat och hälsa det viktigaste, folk förväntar sig att vi ska ta parti för det i första hand. Och det gör vi.
Säkerhet framför miljö
Den här natten är Lars-Göran Persson ensam på vägarna. Samtidigt är han ett av landets 13 000 tidningsbud, varav ungefär en tredjedel delar ut med bil.
Men helt ensam på vägarna är han ändå inte. I bilen har han två handräknare som han trycker på när en älg eller ett rådjur rör sig på vägen framför honom.
Sedan november har han räknat och siffrorna är nu uppe i 48 älgar och 281 rådjur, trots att han bara kör tidningar varannan vecka.
Ny statistik visar att just Kronobergs län, där Lars-Göran Persson kör, är mest drabbat av viltolyckor i hela landet.
Om en älg kliver ut framför bilen spelar däcken ingen roll, menar Lars-Göran Persson. Man hinner ändå inte reagera.
Men dubbdäck kan ge den extra marginal som behövs.
- Det kan räcka med den där halva centimetern. Även om det inte går att stanna kan det gå att svänga undan. Jag vill inte kunna köra 130, jag vill få stopp på prylarna när det behövs.
Flera faktorer
Karin Svensson Smith menar att det är tätorterna och inte Lars-Göran Persson som är problemet. Hon vet att dubbdäck ger kortare bromssträckor på is.
Men hon vet också att dubbarna ökar kostnaderna för vägunderhåll och att farliga partiklar slits upp. Därför behövs en totalbedömning där alla faktorer vägs in.
- Behov av marginaler måste vägas mot nackdelarna, att livet för vissa människor faktiskt förkortas för att dubbdäck är tillåtna.
När Karin Svensson Smith säger att hon föredrar ett nationellt förbud menar hon inte att dubbdäcken ska förbjudas i hela landet.
Hon är definitivt för ett förbud i tätorter. Men när det gäller landsbygden har hon inga åsikter, säger hon.
Dispenser
Däremot vill Karin Svensson Smith ha enkla regler som är lika i hela landet. Hon öppnar också för dispenser, till exempel för tidningsbud.
Men för dem som vill ha dubbdäck för att köra fort, oavsett vägbeläggning, har Karin Svensson Smith inte mycket till övers.
- Det tycker jag inte är lika behjärtansvärt om jag i andra vågskålen har barn, astmasjuka och lungsjuka. Deras intressen ligger mig varmare om hjärtat.
Fast inbjudan
Klockan har nu passerat både tre och fyra. I kupén är det kyligt, taklampan är tänd och skuggorna i skogen dirigeras av bilens strålkastare.
Den här natten möter Lars-Göran Persson tre rådjur, några harar och en räv. Ingen älg den här gången.
- Generellt tror jag att många beslut fattas på lösa grunder, kanske kollar man med någon som kanske vet, säger Lars-Göran Persson.
Han tror inte att politiker tänker på hur tidningen hamnar i brevlådan. Han tror heller inte att Karin Svensson Smith förstår vilka vägar han kör på.
- Hon har ingen aning, men hon ska veta att min inbjudan står fast, säger Lars-Göran Persson.
Diskutera: Vad tycker du om reportaget? Var ställer du dig i dubbdäcksdebatten?
Första gången han läste hennes namn var i november i fjol.
"Du får en inbjudan"
Då hade hon skrivit en debattartikel i Vi Bilägare (16/09) med rubriken: "Jag föredrar ett nationellt dubbdäcksförbud".
Hon hänvisade till forskningsresultat och skrev att dubbdäck är den största orsaken till att Sverige har problem med att leva upp till EU:s miljökvalitetsnormer för partiklar.
Lars-Göran Persson ringde genast Miljöpartiets kansli för att få tag i Karin Svensson Smith, riksdagsledamot i trafikutskottet.
Efter flera försök fick han tag på henne under en lunch.
- Du får en inbjudan. Åk med på min tidningsrunda för att se hur det ser ut i verkligheten, sade Lars-Göran Persson.
- Men så fort jag sagt mitt ärende sa det klick. Hon lade på luren.
Istället åkte Vi Bilägare med en natt i februari.
Extra marginal
När Lars-Göran Persson stänger ytterdörren bakom sig är klockan 00.59. Han kör två mil genom de småländska skogarna och kommer till slut fram till det lilla samhället Ryd.
Där byter han bil till en högerstyrd Polo och väntar in dagens tidningar.
Termometern i bilen visar minus 4,5 grader och Lars-Göran Persson plockar fram nattens proviant - snus, en termos kaffe och två kexchoklad.
Dagens rutt sträcker sig 16 mil längs småvägar i södra Småland och en bit in i Skåne. På bilens hjul sitter dubbdäck.
- Det finns inte en chans att jag skulle köra utan dubbdäck. Jag är ute före saltbilarna och före plogbilarna, innan samhället vaknar, säger Lars-Göran Persson.
- Jag vill ha den där extra marginalen.
"Det här skulle jag vilja visa"
Till slut kommer tidningsbilen och Lars-Göran Persson lastar in veckotidningar, 163 exemplar av Smålandsposten och fem rikstidningar i framsätet.
Nu har han fyra och en halv timmes körning framför sig.
Han svänger ut i samhället, stannar vid en brevlåda, lyfter på locket genom fönstret och lägger i dagens första tidning.
- Utan dubbdäck skulle tidningen komma fram väldigt sent, om den skulle komma fram över huvud taget, säger han.
Bilen svänger av på en mindre skogsväg där mörk, illavarslande is lyser igenom den hårt packade snön.
- Det här skulle jag vilja visa Karin Svensson Smith, säger Lars-Göran Persson.
Hälsa och miljö först
Ungefär 50 mil därifrån arbetar Karin Svensson Smith, i Riksdagshuset i Stockholm. Hon minns att flera personer ringde i höstas och erbjöd henne att följa med på bilturer runtom i landet.
- Det finns ingen tid i världen att jag skulle hinna det, säger Karin Svensson Smith.
Varje dag får hon sju kilo post, hundratals mail, många telefonsamtal och därtill kommer hennes politiska arbete.
- Det är bra med konkreta erfarenheter, men man måste också lita till att det finns folk som på ett vetenskapligt sätt kan ställa ihop saker och ting, säger hon.
Själv har Karin Svensson Smith inget körkort, men hon har tagit till sig stora delar av den svenska och internationella forskningen om trafiksäkerhet.
Dessutom har hon bott i Kanada under ett år och besökt södra Tyskland och Schweiz flera gånger, platser med stränga vintrar där dubbdäck är förbjudna.
- För Miljöpartiet är klimat och hälsa det viktigaste, folk förväntar sig att vi ska ta parti för det i första hand. Och det gör vi.
Säkerhet framför miljö
Den här natten är Lars-Göran Persson ensam på vägarna. Samtidigt är han ett av landets 13 000 tidningsbud, varav ungefär en tredjedel delar ut med bil.
Men helt ensam på vägarna är han ändå inte. I bilen har han två handräknare som han trycker på när en älg eller ett rådjur rör sig på vägen framför honom.
Sedan november har han räknat och siffrorna är nu uppe i 48 älgar och 281 rådjur, trots att han bara kör tidningar varannan vecka.
Ny statistik visar att just Kronobergs län, där Lars-Göran Persson kör, är mest drabbat av viltolyckor i hela landet.
Om en älg kliver ut framför bilen spelar däcken ingen roll, menar Lars-Göran Persson. Man hinner ändå inte reagera.
Men dubbdäck kan ge den extra marginal som behövs.
- Det kan räcka med den där halva centimetern. Även om det inte går att stanna kan det gå att svänga undan. Jag vill inte kunna köra 130, jag vill få stopp på prylarna när det behövs.
Flera faktorer
Karin Svensson Smith menar att det är tätorterna och inte Lars-Göran Persson som är problemet. Hon vet att dubbdäck ger kortare bromssträckor på is.
Men hon vet också att dubbarna ökar kostnaderna för vägunderhåll och att farliga partiklar slits upp. Därför behövs en totalbedömning där alla faktorer vägs in.
- Behov av marginaler måste vägas mot nackdelarna, att livet för vissa människor faktiskt förkortas för att dubbdäck är tillåtna.
När Karin Svensson Smith säger att hon föredrar ett nationellt förbud menar hon inte att dubbdäcken ska förbjudas i hela landet.
Hon är definitivt för ett förbud i tätorter. Men när det gäller landsbygden har hon inga åsikter, säger hon.
Dispenser
Däremot vill Karin Svensson Smith ha enkla regler som är lika i hela landet. Hon öppnar också för dispenser, till exempel för tidningsbud.
Men för dem som vill ha dubbdäck för att köra fort, oavsett vägbeläggning, har Karin Svensson Smith inte mycket till övers.
- Det tycker jag inte är lika behjärtansvärt om jag i andra vågskålen har barn, astmasjuka och lungsjuka. Deras intressen ligger mig varmare om hjärtat.
Fast inbjudan
Klockan har nu passerat både tre och fyra. I kupén är det kyligt, taklampan är tänd och skuggorna i skogen dirigeras av bilens strålkastare.
Den här natten möter Lars-Göran Persson tre rådjur, några harar och en räv. Ingen älg den här gången.
- Generellt tror jag att många beslut fattas på lösa grunder, kanske kollar man med någon som kanske vet, säger Lars-Göran Persson.
Han tror inte att politiker tänker på hur tidningen hamnar i brevlådan. Han tror heller inte att Karin Svensson Smith förstår vilka vägar han kör på.
- Hon har ingen aning, men hon ska veta att min inbjudan står fast, säger Lars-Göran Persson.
Diskutera: Vad tycker du om reportaget? Var ställer du dig i dubbdäcksdebatten?
Relaterade bildspel
FAKTA:
* För att minska partikelhalterna i luften får kommuner sedan 1 januari 2010 förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor.
* Minst 25 av landets 290 kommuner överväger förbud.
* I Stockholm gäller förbud på Hornsgatan sedan 1 januari 2010.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Miljöpartiet. Jag säger bara det, fy fan vilket pack. Partiet med minst verklighetsförankring. Synd att sossarna tvunget skall sammarbeta med denna avart inom svensk politik. Det är nästan så man funderar att inte rösta på "partiet" denna gång.
Den här damen saknar ju körkort och också tydligen all kunskap om varför det finns bilar och biltrafik.
Hon befinner sig antagligen på samma utvecklingsstadie som hennes partikamrat i Stockholm, Yvonne Ruwaida, som ansåg att "det var fullständigt onödigt att åka bil, man kunde lika gärna åka taxi"!
Och det gjorde hon verkligen, hon har kostat skattebetalarna stora belopp.
Det är underbetyg till körkortslösa politiker som uttalar sej om trafik i allmänhet och trafiksäkerhet i synnerhet.
Oavsett partitillhörighet.
.
Dubbdäck är mera bra för trafiksäkerheten än dåliga för miljön är min uppfattning. Liksom dammet från pendeltågens och t-banans bromsar inte heller är bra för miljön men en konsekvens av säkerheten och nödvändigheten.
Själv förundras jag att vi har samma vinterdäcks-regler i hela landet. I söder har vi 5 veckors vinter om året, i norr 5 veckors sommar.
Ännu en av dessa politiker som saknar verklighetsanknytning. Inte konstigt att politikerföraktet växer. Varför uttalar sig denna okunniga person om bilar och trafik? Att ha körkort är väl nästan obligatoriskt om man ska ha en hög profil i denna debatt. Nä odugliga politiker har vi alldeles för många tyvärr!!!
Hehe jag har också försökt prata med en miljöpartist om en annan miljö fråga och personen ville då inte diskutera det mer utan la på.
Personen påtalade att hon inte kunde umgås med folk som hade den åsikten för hon skulle förlora alla sina vänner.
Är miljövänner dom nya religiösa som inte kan vara öppna utan endast rabiata fanatiker?
Bådar gott för sverige, när så många röstar på dom. Folk älskar att bli lurade av såna som tror dom vet något om miljö.
Jag har kört med sommardäck åretrunt hela mitt liv . Det gick bra 40 år 2000 mil per år . Jävla vinterdäck de är dyra oxo!
Yvonne Ruwaida kanske inte vet att en Taxi är en bil . Hon skulle gå eller cykla istället.
Karin SS var tidigare kommunist (VPK). Redan då presenterade hon fullständigt verklighetsfrämmande förslag. Det otäcka är hon numera har ett tämligen stort inflytande.
Jag
Yvonne Ruwaida påstod väl att taxi var att likställa med att åka kommunalt? För att hon skulle ta sig någonstans så var bilen alltså tvungen att åka fram och tillbaka, dvs kanske dubblet så långt...
Är någon förvånad.....???
UPPRIKTIGT.....är någon förvånad....!!!!
Politiker lever i en egen värd...
Har ofta ingen utbildning...
Inte så viktigt egentligen.
Det viktiga är att dom aldrig har jobbat....
Dom har ingen susning om hur det egentligen fungerar ute hos oss som betalar skatt till Politikernas Löner.
Hon lade på luren i örat å Tidnings ut delaren Lars - Göran !
En extremt dålig stil !!!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.