Nästa vinter kan dubbdäck vara förbjudna på åtskilliga håll i landet, men vi får inga besked. Det är orimligt. Det skriver Frederick Scholander, marknadschef på Taxi 020.
Taxi 020 har de högst ställda miljömålen av alla större taxibolag.
Vi godkänner bara miljöbilar vid utbyte, med målet 80 procent miljöbilar i år, vi är miljöcertifierade och sponsrar Naturskydds-
föreningen.
Därför har många blivit förvånade över att andra taxibolag kör helt dubbfritt, men inte vi.
Vi vill förstås vara ledande också på däckområdet, men här är vi offer för vår egen framgång.
Vi har vunnit flera stora upphandlingar för färdtjänst, omsorgsresor och skolskjuts, med körningar alla tider på dygnet också i de mest avlägsna delarna av länet.
Ofta kommer vi före första plog- eller sandbilen, eller flera timmar efter att den sista passerat så att det är vi som spårar i djup nysnö eller testar greppet på färsk blankis.
Den bristande väghållningen tvingar våra förare att göra ett val ingen borde behöva göra - mellan säkerhet och miljö. I det läget är det självklart för oss att aldrig äventyra någons rätt till en trygg resa.
Det betyder att de 20-30 procent av våra bilar som har denna typ av körningar i nuläget har dubbdäck.
Våra taxibilar är i drift dygnet om, året om, med en genomsnittlig körsträcka på över 10 000 till 15 000 mil per år. För att alltid med god marginal ha säkra däck, innebär det att våra bilar byter däck ofta.
Därmed kan - och vill - vi snabbt ställa om till helt dubbfritt om vi vet att vägarna i hela länet hålls fria från blankis.
Numera får kommunerna införa dubbdäcksfria zoner, vilket sedan årsskiftet gäller på Hornsgatan i Stockholm.
Det försvårar förstås för oss och innebär ökad klimatpåverkan, eftersom bilar som också används t.ex. i skärgårdsranden behöver dubbdäck och då måste köra en annan, längre väg.
Därmed ökar också trafiken på de mindre gatorna, vilket knappast var tanken med förbudet.
Nästa vinter kan dubbdäck vara förbjudna på åtskilliga håll i övriga länet och landet. För de många åkare som byter däck i mitten eller slutet av vintersäsongen, är det viktigt att veta vad som gäller för nästa vinterväglagsperiod.
Men sådana besked får vi inte - kommunerna kan besluta om lokala förbud från en dag till en annan.
Det är förstås orimligt gentemot åkarna, som befinner sig i en bransch med extremt små marginaler, drabbats av lågkonjunkturen och som tvingas konkurrera med svart- och fusktaxi som på olagliga sätt drygar ut sina marginaler.
Vi stödjer kommunernas möjlighet att stoppa dubbdäcken lokalt, under tre förutsättningar.
Det får inte inverka negativt på trafiksäkerheten, vilket betyder att väghållningen måste prioriteras högre.
Det får inte försämra miljön, t.ex. genom att öka de totala körsträckorna.
Och det måste införas med rimlig framförhållning. Annars är det en både osmart och kontraproduktiv lagstiftning.
Frederick Scholander
Marknadschef, Taxi 020
Diskutera: Vad tycker du om dubbdäcksförbud?
Vi godkänner bara miljöbilar vid utbyte, med målet 80 procent miljöbilar i år, vi är miljöcertifierade och sponsrar Naturskydds-
föreningen.
Därför har många blivit förvånade över att andra taxibolag kör helt dubbfritt, men inte vi.
Vi vill förstås vara ledande också på däckområdet, men här är vi offer för vår egen framgång.
Vi har vunnit flera stora upphandlingar för färdtjänst, omsorgsresor och skolskjuts, med körningar alla tider på dygnet också i de mest avlägsna delarna av länet.
Ofta kommer vi före första plog- eller sandbilen, eller flera timmar efter att den sista passerat så att det är vi som spårar i djup nysnö eller testar greppet på färsk blankis.
Den bristande väghållningen tvingar våra förare att göra ett val ingen borde behöva göra - mellan säkerhet och miljö. I det läget är det självklart för oss att aldrig äventyra någons rätt till en trygg resa.
Det betyder att de 20-30 procent av våra bilar som har denna typ av körningar i nuläget har dubbdäck.
Våra taxibilar är i drift dygnet om, året om, med en genomsnittlig körsträcka på över 10 000 till 15 000 mil per år. För att alltid med god marginal ha säkra däck, innebär det att våra bilar byter däck ofta.
Därmed kan - och vill - vi snabbt ställa om till helt dubbfritt om vi vet att vägarna i hela länet hålls fria från blankis.
Numera får kommunerna införa dubbdäcksfria zoner, vilket sedan årsskiftet gäller på Hornsgatan i Stockholm.
Det försvårar förstås för oss och innebär ökad klimatpåverkan, eftersom bilar som också används t.ex. i skärgårdsranden behöver dubbdäck och då måste köra en annan, längre väg.
Därmed ökar också trafiken på de mindre gatorna, vilket knappast var tanken med förbudet.
Nästa vinter kan dubbdäck vara förbjudna på åtskilliga håll i övriga länet och landet. För de många åkare som byter däck i mitten eller slutet av vintersäsongen, är det viktigt att veta vad som gäller för nästa vinterväglagsperiod.
Men sådana besked får vi inte - kommunerna kan besluta om lokala förbud från en dag till en annan.
Det är förstås orimligt gentemot åkarna, som befinner sig i en bransch med extremt små marginaler, drabbats av lågkonjunkturen och som tvingas konkurrera med svart- och fusktaxi som på olagliga sätt drygar ut sina marginaler.
Vi stödjer kommunernas möjlighet att stoppa dubbdäcken lokalt, under tre förutsättningar.
Det får inte inverka negativt på trafiksäkerheten, vilket betyder att väghållningen måste prioriteras högre.
Det får inte försämra miljön, t.ex. genom att öka de totala körsträckorna.
Och det måste införas med rimlig framförhållning. Annars är det en både osmart och kontraproduktiv lagstiftning.
Frederick Scholander
Marknadschef, Taxi 020
Diskutera: Vad tycker du om dubbdäcksförbud?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med Frederick helt.
Detta kvalificerade vansinne måste få ett slut. Om jag väljer att köra med dubbdäck vintertid, ska jag då vara förbjuden att besöka vissa städer? Hur ska jag kunna veta på förhand vad som gäller i just den eller de kommuner som infört förbudet?
Finns det inget sunt bondförnuft hos dagens politiker?
Man behöver tydligen inte ha större IQ i det här landet för att bli politiker.En samling pappersbärare som inte vet vad de talar om (som vanligt).Jag är en yrkeschaufför (sedan 37 år) som kör ca:12000 mil om året yrkesmässigt och privat ca:1500 mil och måste säga att snöröjning existerar över huvud taget inte längre mot vad som förekom förr om åren.Nu är vägarna glashala tack vare indragningen av saltningen.Men det är väl bättre med trafikolyckor som kostar samhället stora pengar och mycket lidande för inblandade och anhörig.(Vad tog nollvisionen vägen)Undrar vad som hände om det var lika halt på kontorsgolven som det är på min arbersplats (vägen).Då blev det nog årgärdat fortare än kvickt.
Med 35år som chaufför efter svenska vägar,(13000-15000 mil/år)så har man sett hur underhållet har försämmrats.Saltbilen kommer ut senare,snödjupet blir högre för vart år,innan röjningen påbörjas.Staten sparar pengar, åkare och privatbilister får betala med längre restid och avåkningar o kollitioner. Konstigt att dom vill förbjuda att bilister vill skydda sig själv och andra med dubbdäck..
ska man va tvungen ha sommar däcken med för att inte få böter på de platser som vi inte får ha dubbat då? vad tänker de på? jag vill då inte ha böter eller fler olyckor som det medför!tokiga politiker!!!
70-80% av taxibilarna i Åre kör dubbfritt. Kör själv dubbfritt sen många år. Mycket på småvägar i Roslagen. Inga problem om man anpassar sig till rådande väglag
Vad många glömmer är att de som nu kör på s k friktionsdäck kör på vägar som är "behandlade" av bilar med dubb. Om alla gick över till dubbfria däck skulle troligen följden snarare bli en polering och ett halare underlag när det t ex är is eller hårt packad snö. Knäckfrågan är väl också om någon annan än ägaren/föraren ska ha rätt att bestämma vilken säkerhetsnivå denne ska tillåtas ha.
Jag gillar artikeln, som sätter fingret på en mycket viktig punkt. Vad än vissa element inom mitt eget parti (mp) påstår så är dubbdäck säkrare på isiga vägar. Och det är politiker som uppmanat vägverket till deras mycket tveksamma reklamkampanjer.
Det är riktigt smutsigt och helt emot den gröna ideologin som företräder långsiktiga och väl genomtänkta lösningar i stort och smått.
Dessutom stämmer det ju att de dubbade däcken förbättrar för de odubbade.
Således: Avgifter på dubbdäck kan jag gå med på, förbud är bara politiskt trams!
Och naturligtvis måste besluten om dubbdäcksrestriktioner ske med godtagbar framförhållning!!
I mellansverige där jag bor och jobbar har jag inte varit nere på ren asfalt de senaste två månaderna utan enbart kört på is och snö. Dubbdäck är naturligtvis självklara!
Lite lustigt med dubbdäcken för utryckningsfordon typ polis o ambulans kör väl fortfarande med dubbdäck i HELA Stockholm??? Kanske är det säkrare ändå? Hade det varit så mycket snö förra året hade vi knappast haft denna korkade debatt. Jag kör 7-8000mil/år och vet nog vad som är säkrast.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.