Nästa artikel
"Färre olyckor utan dubbdäck"
Nyheter

"Färre olyckor utan dubbdäck"

Publicerad 25 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Bytet till friktionsdäck har inte inneburit fler olyckor för Taxi Stockholm. Sedan förra vintern kör företaget odubbat 40 000 mil om dagen med 1 500 taxibilar.
Inför förra vintern beslutade Taxi Stockholm att företagets bilar i fortsättningen ska köra dubbfritt.

Företaget har omkring 1 500 bilar som varje dag kör ungefär 40 000 mil.

"Bättre säkerhet"
Nu mer än ett år senare kan Taxi Stockholm konstatera att dubbfritt inte resulterat i sämre trafiksäkerhet.

- Vi har inte funnit någon ökning de här säsongerna, snarare har olyckorna minskat något, säger företagets miljöchef Gunnar Welander.

- Vi menar att man som förare tar ett helt annat ansvar när man kör dubbfritt. Människan tänker till en extra gång.

Hetlevrad debatt
Debatten om dubbdäck har varit intensiv sedan kommuner fått möjligheten att förbjuda däcken på vissa vägsträckor.

Sedan årsskiftet är det förbjudet att köra dubbat på Hornsgatan i Stockholm.

- Stockholms stad har problem med skadliga partiklar och dubbdäcken är en orsak till det. Vi tyckte att vi kunde vara med och bidra, säger Gunnar Welander.

Förutom att antalet olyckor hållits på ungefär samma nivå menar Gunnar Welander att taxiförarnas arbetsmiljö har förbättrats, framför allt när det gäller vägbuller.

"Negativ effekt vid större förbud"
Intresseorganisationen Motormännen är kritiska till förbud mot dubbdäck.

Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsexpert på Motormännen, menar att säkerheten skulle bli sämre om alla bilister i Stockholm körde dubbfritt.

- Det råder ingen tvekan om att fler kan köra med friktionsdäck, säger han.

- Men förbjuds dubbdäck i större områden, till exempel i hela Stockholm som det varit tal om, skulle det få en negativ effekt.

"Ruggar upp"
Enligt Niklas Stavegård behövs dubbdäcken för att rugga upp vägunderlaget för att skapa grepp åt friktionsdäcken.

- För att andra ska kunna köra med friktionsdäck behövs dubbdäck, säger han.

Diskutera: Vad tycker du? Är friktionsdäck lika säkra som dubbdäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-01-25 15:16
Jag (ej verifierad)

Jag köper ingenting om ruggar-upp-ytan-drömmar.
I vissa nordligare delar av Sverige behövs dubbdäck, så är det helt enkelt. I Mälardalen och söderut behövs dubbdäck kanske 5 dagar per år. Håll er hemma dessa dagar, skall det vara så svårt att begripa? När snön och isen lurar på vägen är det bäst att låta bli att köra. Enkelt, eller hur?
Glöm chefen, bli kvar bland de levande...
Jag

#9 • Uppdaterat: 2010-01-25 15:20
Patrik...2 (ej verifierad)

Jag har kört dubbfritt i 15 år nu och de andra jag övertalat att prova är helnöjda
Jag skulle Aldrig byta till dubb
Sen hatatar jag den svarta sten/asfaltsörja efter vägarna som dubben hackar lös ( en del okunniga kallar det i bland för salt)
skulle ingen vilja prova att lösa upp salt med kallavfettning
Jag är inte så förtjust i salt heller men det fyller ju en uppgift

#a • Uppdaterat: 2010-01-25 15:43
Tjabo (ej verifierad)

Kan bara ytterligare understryka vad Patrik säger.
Jag har kört dubbfritt sen 1999 (bakhjulsdrivet!). Det går utmärkt och innebär ingen säkerhetssänkning. Snacket om att vi i norra Sverige (jag bor omväxlande i Lappland och Västerbotten) skulle behöva dubb är bara just snack. Vi kör ofta i inlandet på snöiga vägar där dubbfritt i vissa lägen faktiskt ger bättre grepp! På glansis finns i stort sett ingenting som biter, vare sig dubbat eller dubbfritt. (Jag har varit med om att bilen hasat från stillastående utför en glashal och våt backe på dubbdäck. Marginellt skulle man säkert ändå ha kunnat mäta en bättre friktionskoefficient för dubbdäcket, men marginellt). Min erfarenhet är att dom som är rädda för dubbfritt har som enda erfarenhet (om nån) minnen från 50-talet och körning med sommardäck på vintern.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.