En hundbensformad dubb ska hjälpa Continental att sätta konkurrenterna på plats. Vi provar IceContact.
Det har varit mycket hysch-hysch från däcktillverkaren Continental när det gäller deras nya dubbdäck IceContact.
Locket på
Continental har lagt locket på för att inte någon information ska slippa ut.
Till och med efter presentationen inför några få journalister och säljkåren är det svårt att få närmare information och pressbilder.
Tyska Continental hävdar nu att företaget är Europas största originalleverantör.
Var tredje nytillverkad personbil och varannan lastbil lämnar fabriken på däck från Continental.
Asymmetriskt mönster
Erfarenheterna från vinterdäck är tidiga.
Det första dubbdäcket - inom citationsdäcken - tillverkades i början av 1900-talet och bestod av skruv som drogs genom däcket från insidan.
Men dagens kunskap grundar sig till stor del på innehavet av Gislaved som presenterade sitt första dubbdäck, Brodd, 1965.
IceContact skiljer sig från så gott som alla konkurrenter genom att Continental fortsätter med asymmetriskt mönster i stället för det mer vanliga riktningsbestämda när det gäller dubbdäck.
Däckets insida har korta tvärblock med trappformade sajpningar. På utsidan är blocken svängda och har skarpt vågformade sajpningar.
Gummit har en helsyntetisk mjukgörare som ska hålla däcket mjukt under hela sin livslängd. Och det är maximalt tio år.
Hundben
Lansering sker under maj månad 2010.
Redan från start kommer IceContact i 44 olika personbilsdimensioner vilket ska täcka 97 procent av marknaden.
Mönstret är inte identiskt för alla storlekar utan har optimerats i respektive dimension.
Hundbensliknande stift Continental har tillsammans med tillverkaren Tica, numera ägt av den tyska däcktillverkaren, utvecklat en ny dubb.
Formen innebär mer kanter som kan greppa tag i isen. Nytt är också en särskild förbehandling av dubben innan den monteras i däcket.
Om det är tänkt att dubben ska vulkas fast i gummit eller om den strävare ytan endast ska fixera dubben bättre är inte klarlagt.
Dess nedre del är utformad så att inte dubbkroppen ska vrida sig.
Bra bromsförmåga
De flesta dubbdäck har fortfarande runda stift.
Continental har under de senaste sju åren gått från konventionellt rund form via oval och brilliant till nuvarande hundbensliknande utseende.
Nya dubben ska bita bättre i isen. Bromsförmågan uppges bli elva procent bättre.
Vid provkörningen kunde vi också notera att just bromsförmåga och acceleration i vart fall subjektivt upplevdes som mycket bra.
- Nya IceContact blir inte dyrare. Vi ska hålla priset men erbjuda bättre egenskaper och därför öka försäljningen, säger Svenska Continentals VD Karl Jartun.
Diskutera: Vad tror du om Continental IceContact?
Locket på
Continental har lagt locket på för att inte någon information ska slippa ut.
Till och med efter presentationen inför några få journalister och säljkåren är det svårt att få närmare information och pressbilder.
Tyska Continental hävdar nu att företaget är Europas största originalleverantör.
Var tredje nytillverkad personbil och varannan lastbil lämnar fabriken på däck från Continental.
Asymmetriskt mönster
Erfarenheterna från vinterdäck är tidiga.
Det första dubbdäcket - inom citationsdäcken - tillverkades i början av 1900-talet och bestod av skruv som drogs genom däcket från insidan.
Men dagens kunskap grundar sig till stor del på innehavet av Gislaved som presenterade sitt första dubbdäck, Brodd, 1965.
IceContact skiljer sig från så gott som alla konkurrenter genom att Continental fortsätter med asymmetriskt mönster i stället för det mer vanliga riktningsbestämda när det gäller dubbdäck.
Däckets insida har korta tvärblock med trappformade sajpningar. På utsidan är blocken svängda och har skarpt vågformade sajpningar.
Gummit har en helsyntetisk mjukgörare som ska hålla däcket mjukt under hela sin livslängd. Och det är maximalt tio år.
Hundben
Lansering sker under maj månad 2010.
Redan från start kommer IceContact i 44 olika personbilsdimensioner vilket ska täcka 97 procent av marknaden.
Mönstret är inte identiskt för alla storlekar utan har optimerats i respektive dimension.
Hundbensliknande stift Continental har tillsammans med tillverkaren Tica, numera ägt av den tyska däcktillverkaren, utvecklat en ny dubb.
Formen innebär mer kanter som kan greppa tag i isen. Nytt är också en särskild förbehandling av dubben innan den monteras i däcket.
Om det är tänkt att dubben ska vulkas fast i gummit eller om den strävare ytan endast ska fixera dubben bättre är inte klarlagt.
Dess nedre del är utformad så att inte dubbkroppen ska vrida sig.
Bra bromsförmåga
De flesta dubbdäck har fortfarande runda stift.
Continental har under de senaste sju åren gått från konventionellt rund form via oval och brilliant till nuvarande hundbensliknande utseende.
Nya dubben ska bita bättre i isen. Bromsförmågan uppges bli elva procent bättre.
Vid provkörningen kunde vi också notera att just bromsförmåga och acceleration i vart fall subjektivt upplevdes som mycket bra.
- Nya IceContact blir inte dyrare. Vi ska hålla priset men erbjuda bättre egenskaper och därför öka försäljningen, säger Svenska Continentals VD Karl Jartun.
Diskutera: Vad tror du om Continental IceContact?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dubbdäcket är dött! Dubbfritt ska det vara.
Utan dubbdäck kan man vara död, Dubbdäck ska det vara !
Skönt att inte bara Nokia drar dubbutvecklingen framåt, utan att även stora Continental inser att vägarna i norden inte klarar sig med bara dubbfritt som en del friktionstalibaner tror på fullt allvar.
Värst är dom som tror att dom kan köra ned det sista på sina friktionsdäck under sommarhalvåret, med en uppemot 100% längre bromssträcka jämfört med bra sommardäck.
Intressant nyhet, det däcket måste jag nog testa.
Utan dubbdäck hade många fler tragedier skett i trafiken. Inför lag på dubb på vägar med hastighetsbegränsning över 50km/h.
Trist för de som ivrar för dubbfritt och bra för alla andra bilister. Nu blir skillnaden mellan på blankis, snorhala dubbfria däck och bästa dubbdäcket ännu större.
Kör försiktigt.
Nu får alla dubbdäcks talibaner svårt, då det bara är Conti Ice Contact som är bäst, alltså förbjud alla dubbdäck utom Conti Ice Contact då de andra dubbdäcken endast är en miljö belastning
Man ska nog vänta en säsong innan man berömmer ett helt nytt däck.
Sitter dubben kvar efter en vinter, eller blir det som på Contiägda Gislaved att däcken på drivhjulen blir praktiskt taget dubbfria?
Motsvarande Michelin har inte tappat en enda dubb!
Det är lustigt att varje gång som dubbdäck är på tapeten så kryllar debatterna av en massa ogrundade påståenden, exempelvis som att "Utan dubbdäck kan man vara död" (Stefan) eller "Utan dubbdäck hade många fler tragedier skett i trafiken" (Bilintresserad). Inget av detta är dock sant, i alla fall har ingen lyckats visa på sådana relationer än. Tvärtom, de flesta undersökningar har svårt att visa på några revolutionerande säkerhetsfördelar kopplade till dubben. Dessa visar istället att (döds)olycksrisken är snarlik mellan friktionsdäck och dubbdäck. Om det sedan är så att ovan nämnda debattörer blandar ihop sina egna subjektiva upplevelser (att dubben räddar liv) med den objektiva fakta som trots allt finns (att olycksfrekvensen knappt påverkas) eller om de har någon egen studie som ger stöd för deras hypotes låter jag vara osagt. MVH AL
Al
Kan det bero på att dom som kör mest på stora, saltade vägar väljer bort dubbarna. Medans dom som kör mest på det halare mindre vägnätet, föredrar dubb. Tror att det är svårt att göra en sådan undersökning, även om man bara tittar länsvis på olycks statistiken.
AL jag tycker det är lustigare att varje gång dubbdäck debatteras så kommer du in i debatten med din "jag vet bäst" attityd och alla som upplever att dubbdäck är överlägsna har bara subjektiva upplevelser.Vi är i princip dumma i huvudet.Motorjournalisternas tester är värdelösa.Det är bara din statistik som gäller.Vad ska vi med Trafikverket till när du vet bäst.Tänk vilka idioter som kan få för sig att tillverka dubbdäck när dom är värdelösa.När vi kan stanna fortare och slippa få sladd så inbillar vi oss bara det.Jag blir så trött.
Tråkigt att AL missade min ironi över JARL:s korkade inlägg. Jag använde mig bara av samma låga nivå.
Sedan är det väldigt komiskt att du bara hänger upp dig på min ironiska kommentar, medan friktionstalibanen JARL tydligen har rätt att använda dylika meningar !?
Och du själv AL går i samma fälla som nästan alla friktionsdäcks förespråkare. Det felet att hänvisa till några diffusa undersökningar utan att ange någon källa. Kanske för att det inte finns någon trovärdig källa som påvisar vilken typ av däck som suttit på vilka olycksfordon. Men här vet du säkert bäst med dina subjektiva åsikter, och vi som inte bor i tätorter är säkert bara dumma i huvudet som inte vill halka in i en älg som står och mediterar på en isbelagd småväg. Nej låt oss som fördrar dubbdäck behålla dessa, och övriga köra friktionsdäck ( på vintern ) så blir alla parter nöjda.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.