I kölvattnet av debatten kring förbud av dubbdäck visar en ny undersökning att en majoritet av svenskarna väljer dubbdäck framför andra sorters vinterdäck.
Medan 22 procent av svenskarna väljer dubbfria däck och 7 procent väljer allrounddäck, kör fortfarande 71 procent av svenskarna dubbat. Det visar en ny undersökning som gjorts på uppdrag av försäkringsbolaget If.
Undersökningen visar att dubbdäcken är vanligare där vintern är längre. Störst användning kan ses i Norrbotten där 93 procent kör med dubbdäck. I Skåne är det däremot bara 38 procent som använder dubbdäck.
Marginellt färre dubbdäck
När Vägverket undersökte vinterdäck bland svenska bilister under 2005 visade det sig att 72 procent körde dubbat. I jämförelse med denna nya undersökning betyder det att dubbdäcken tappar mark, om än marginellt.
Bilisternas ålder påverkar också val av vinterdäck. 25 procent av förare över 61 år väljer dubbfritt, medan 21 procent av 18-29-åringarna kör odubbat. Kvinnor tycks också mer benägna att använda dubbdäck eftersom 73 procent av kvinnorna kör dubbat, jämfört med 69 procent av männen.
Diskutera: Kommer vi se en förändring av denna statistik till nästa år?
Undersökningen visar att dubbdäcken är vanligare där vintern är längre. Störst användning kan ses i Norrbotten där 93 procent kör med dubbdäck. I Skåne är det däremot bara 38 procent som använder dubbdäck.
Marginellt färre dubbdäck
När Vägverket undersökte vinterdäck bland svenska bilister under 2005 visade det sig att 72 procent körde dubbat. I jämförelse med denna nya undersökning betyder det att dubbdäcken tappar mark, om än marginellt.
Bilisternas ålder påverkar också val av vinterdäck. 25 procent av förare över 61 år väljer dubbfritt, medan 21 procent av 18-29-åringarna kör odubbat. Kvinnor tycks också mer benägna att använda dubbdäck eftersom 73 procent av kvinnorna kör dubbat, jämfört med 69 procent av männen.
Diskutera: Kommer vi se en förändring av denna statistik till nästa år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vänligen förklara skillnaden mellan dubbfritt och odubbat i ovanstående inlägg!
???????????
Det ska vara rättvist. Lägg en vägslitageavgift på alla dubbdäck vid försäljningen! Det går ju bra med en återvinningsavgift.
Läste i DN att 71% av Sveriges bilister föredrar dubbade dävk, 22% friktionsdäck, resten terrängdäck eller likv.
Bäst egenskaper.
Okunskapen är uppenbarligen utbredd...
Kolla i ViB nr 14 2009. Där framgår det att dubbdäcken endast är bäst på start och stopp på blank sjöis. Ett vanligt väglag?. Annars finns det friktionsdäck som är bättre än dubbdäcken på samtiliga övriga underlag. Välj däck efter testet så slipper du dubb och spar miljön.
Vägslitaget, jo visst. Men kolla hur det ser ut i verkligheten, Höjd max vikt för lastbilar, våra tjälevägar är inte gjorda för det. när man tittar på asfalten så syns dubbelspåren rätt väl även om det har blivit svårare pga enkelhjulen som finns oftare nu med ännu högre tryck mot vägbanan, slitagespåren är ofta jäkligt breda för en bils spårvidd. typskt lobbyism. LÄGG EXTRA PÅ LÅNGTRADARE så kan det nog bli bättre, likaså dom utländska ska betala för alla olyckor dom orsakar när det brister på många säkerhetspunkter
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.