BMW säljer flest premiumbilar i världen. Samtidigt är Audi på frammarsch och Mercedes tappar andraplatsen.
Nu har de tre stora premiumtillverkarna presenterat resultatet för årets första kvartal.
BMW i topp
BMW sålde 265 809 bilar, en ökning med 13,8 procent jämfört med samma period i fjol.
Det innebär att BMW behåller förstaplatsen bland premiumtillverkarna, före de tyska konkurrenterna Audi och Mercedes.
Framför allt har modellerna 7-serie, X1, X5 och X6 varit framgångsrika.
Dessutom är den Münchenbaserade tillverkaren ensam bland de tyska märkena om att visa plussiffror på hemmaplan.
Ã-kningen på Kinamarknaden var också 77 procent.
Nu ser BMW ljust på framtiden, bland annat spås lanseringen av nya 5-serie öka försäljningen ytterligare.
Audi tvåa
Efter BMW säljer Audi flest premiumbilar.
Under det första kvartalet sålde den Volkswagen-ägda tillverkaren 264 100 bilar.
Det är endast 1 709 färre än BMW och en ökning med 25,9 procent jämfört med förra året.
Aldrig tidigare har Audi passerat Mercedes när det gäller global försäljning under ett kvartal.
För Audis del har modellerna A5, Q5 och A4 rönt framgångar.
Nu hoppas företaget på en succé för nya, kompakta Audi A1.
Tidigare har Audi uttryckt att målet är att bli världens största premiumtillverkare till 2015.
Mercedes ökar men tappar
En bit bakom BMW och Audi placerar sig Mercedes med 248 500 sålda bilar.
Detta trots att Mercedes ökade med 15 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
Mercedes ser E-klass och ökningen i Kina med 104 procent som två faktorer till plusresultatet.
På den enskilt största marknaden för Mercedes, Tyskland, tappade dock företaget 7,4 procent.
Diskutera: Varför toppar BMW? Varför tappar Mercedes? Är Audi störst 2015?
BMW i topp
BMW sålde 265 809 bilar, en ökning med 13,8 procent jämfört med samma period i fjol.
Det innebär att BMW behåller förstaplatsen bland premiumtillverkarna, före de tyska konkurrenterna Audi och Mercedes.
Framför allt har modellerna 7-serie, X1, X5 och X6 varit framgångsrika.
Dessutom är den Münchenbaserade tillverkaren ensam bland de tyska märkena om att visa plussiffror på hemmaplan.
Ã-kningen på Kinamarknaden var också 77 procent.
Nu ser BMW ljust på framtiden, bland annat spås lanseringen av nya 5-serie öka försäljningen ytterligare.
Audi tvåa
Efter BMW säljer Audi flest premiumbilar.
Under det första kvartalet sålde den Volkswagen-ägda tillverkaren 264 100 bilar.
Det är endast 1 709 färre än BMW och en ökning med 25,9 procent jämfört med förra året.
Aldrig tidigare har Audi passerat Mercedes när det gäller global försäljning under ett kvartal.
För Audis del har modellerna A5, Q5 och A4 rönt framgångar.
Nu hoppas företaget på en succé för nya, kompakta Audi A1.
Tidigare har Audi uttryckt att målet är att bli världens största premiumtillverkare till 2015.
Mercedes ökar men tappar
En bit bakom BMW och Audi placerar sig Mercedes med 248 500 sålda bilar.
Detta trots att Mercedes ökade med 15 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
Mercedes ser E-klass och ökningen i Kina med 104 procent som två faktorer till plusresultatet.
På den enskilt största marknaden för Mercedes, Tyskland, tappade dock företaget 7,4 procent.
Diskutera: Varför toppar BMW? Varför tappar Mercedes? Är Audi störst 2015?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att X6 är en succe trots alla pessister. Kul att de vågar och vinner. Audi har verkligen gjort en imponerande klassresa...tom större än MB.
Bland dom tre är det nog hugget som stucket.. Det kommer att gå i vågor mellan dessa tre beroende på var dom ligger i tiden med modellutbudet. Åldersbetingat är det nog också med MB för dom rejält mogna och BMW/Audi för dom yngre. Gemensamt för dom tre är att dom är fantastiska bilar...jag har en själv...blir nog X6an nästa gång.
TJ
Trodde Toyota sålde flest bilar, konstigt.
Ehh..tror du är på fel sida Leifer...detta gäller Premiumbilar
Per
Re: Leifer
Var fick du in Toyota i denna artikel?
MT, Toyota tillverkar bilar som har bättre kvalitet än Bmw, det är väl att sälja flest premiumbilar? Eller vad är premium då?
Leifer..HEMLÄXA och läs på vad premium är annars kommer du att göra dig till en åtlöje här..
Per
Re: Leifer.
Nej jag köper det inte. BMW ska i så fall jämföras med Lexus, men inte med Toyota. Men tillbaka till artikeln som tar upp de tre stora tyska märkena Audi, BMW och Mercedes-Benz i jämförelse och inget annat.
Personligen skulle jag vilja jämställa "premium" med "exklusivitet". Stoppa in näsan i Mercedes E-Klass, BMW 5-serie, Mercedes S-Klass, BMW 7-serie eller Audi A8 (som exempel) så får man en bra bild av vad som avses. Och i det avseendet är det klasskillnad mot t.ex. Toyota. Toyota bygger enkla bilar, man har endast 5 (!) motorer att välja bland för t.ex. en Avensis, några utrustningspaket och egentligen inte mycket till "löst extraplock". Trälister finns inte överhuvudtaget. Toyota bygger som sagt enkla funktionsdugliga bilar, men någon exklusivitet finns absolut inte. Möjligen i en Lexus.
Man undrar ju vart Lexus tog vägen i statestiken, dom sålde 216 000 bilar bara i USA...?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.