Tolvcylindrig motor, 13 centimeter längre och vräkigt baksäte. Här är nya lyxversionen av Audis flaggskepp - Audi A8 L.
I vintras slog Audi på stora trumman och ryckte skynket från nya lyxmodellen A8.
Mer lyx
Några månader har nu passerat och bilsalongen i Peking står inför dörren.
Audi passar därför på att lansera en ny variant av A8 som utlovar ytterligare lyx.
Audi A8 L blir 13 centimeter längre än den vanliga varianten flaggskeppet, vilket innebär betydligt större utrymmen för baksätespassagerare.
Den uppmärksamme lägger kanske märke till de ganska rejält förlängda bakdörrarna.
Fokus på baksätet
Just när det gäller baksätet har Audi inte sparat på krutet med nya A8 L.
Stolarna är två till antalet, separat placerade och ventilerade.
Dessutom erbjuds ett ljudsystem med 19 högtalare, kylskåp, utfällbart bord, underhållningssystem med två skärmar och luftkonditionering med fyra klimatzoner.
Från baksätet kan den främre passagerarstolen fällas ned och självklart finns fotpallar att fälla ut från framstolarnas ryggar.
Kort sagt är Audi A8 L byggd för möta kraven även från den mest kräsna dignitären.
Inga kompromisser
Trots sin storlek och lyxkomfort blir prestandan inte lidande. Det ser den tolvcylindriga bensinmotorn till.
Motorn pumpar ut 500 hästar och 625 newtonmeter till bilens fyra hjul.
Noll till hundra tillryggaläggs på endast 4,9 sekunder och motorn slukar 1,2 liter per mil.
Orderboken öppnar i juli och leveranserna av Audi A8 L inleds i december.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A8 L?
Mer lyx
Några månader har nu passerat och bilsalongen i Peking står inför dörren.
Audi passar därför på att lansera en ny variant av A8 som utlovar ytterligare lyx.
Audi A8 L blir 13 centimeter längre än den vanliga varianten flaggskeppet, vilket innebär betydligt större utrymmen för baksätespassagerare.
Den uppmärksamme lägger kanske märke till de ganska rejält förlängda bakdörrarna.
Fokus på baksätet
Just när det gäller baksätet har Audi inte sparat på krutet med nya A8 L.
Stolarna är två till antalet, separat placerade och ventilerade.
Dessutom erbjuds ett ljudsystem med 19 högtalare, kylskåp, utfällbart bord, underhållningssystem med två skärmar och luftkonditionering med fyra klimatzoner.
Från baksätet kan den främre passagerarstolen fällas ned och självklart finns fotpallar att fälla ut från framstolarnas ryggar.
Kort sagt är Audi A8 L byggd för möta kraven även från den mest kräsna dignitären.
Inga kompromisser
Trots sin storlek och lyxkomfort blir prestandan inte lidande. Det ser den tolvcylindriga bensinmotorn till.
Motorn pumpar ut 500 hästar och 625 newtonmeter till bilens fyra hjul.
Noll till hundra tillryggaläggs på endast 4,9 sekunder och motorn slukar 1,2 liter per mil.
Orderboken öppnar i juli och leveranserna av Audi A8 L inleds i december.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A8 L?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bara 500hk och 625 Newtonmeter ur 6,3 liter, inte speciellt imponerande. Ger ju bara 79 Hk/liter.
Perfekt andra bil !
Håller med Gösta.
Är det detta som kallas "Vorsprung Durch Technik"??? Kolla på vilken Japanare som helst, där kan vi snacka litereffekt.
Och man klagar på att SAAB är för lång för att kunna säljas.
Re: Drutten
En fördel är att du kan tanka vilken skit soppa som helst utan att få problem. Du får sannolikt ut dessa 500 hästar på 88 okt soppa eller liknande.
Faktum är att den är lite lik nya Skoda Superb!
För vem? Ett fåtal har råd. Grundpris på ca 1,3 miljoner och då utan utrustning. Uppgradera stereon för 130 000:- ! och sedan plussa på mer och mer. Grattis till de som har råd.
Jag kommer ändå att gilla min Skoda Superb med maxutrustning. Oerhört mycket bil för pengarna.
Inte speciellt snygg i karossen. Nuvarande A6 (också sedan modellen förstås) är mycket snyggare, speciellt i svart metallic. Då slår den allt. Ska bli intressant när nya A6 kommer, som har mycket mindre överhäng både bak och fram.
Drutten/ Gösta det är nog inte meningen att man ska ha motorer som surrar som myggor på sådana här bilar. Det är vridmomentet man är ute efter med stor cylindervolym så man har ett måttligt effektuttag. Säkert kommer en S-version för dem som har mer bråttom med ytterligare antal hundra hästar. Designen är slätstruken tyvärr men köparna av dessa här bilar är konservativa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.