Nästa artikel
Provkörning: Audi A3 1,6 TDI 105 S tronic Sportback
Provkörning

Provkörning: Audi A3 1,6 TDI 105 S tronic Sportback

Publicerad 31 maj 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Audi A3 får nu ta del av en ny generation dieselmotorer. Men den bistra sanningen är att Audi A3 börjar bli gammal. Vi Bilägare provkör.

Audi A3 har lyckats väl i sin kamp att locka köpare att betala en rejäl slant för en ganska trång bil.

Låter som bensinbil
Snygg design och väl valda material med hög kvalitetskänsla har fått många att överse med vagnens brister.
Dieselmotorn i den miljöbilsklassade snålversionen av A3 var tidigare en sådan brist.

Den var kraftfull och drog lite bränsle men bullrade, knattrade och vibrerade nåt alldeles förskräckligt.

När man vrider om nyckeln och startar nya A3 1,6 TDI är det nästan så att man undrar om man inte satt sig i en bensinbil istället för i en med dieselmotor.

Den nya maskinen på 1,6 liter är en pärla med bränsleinsprutning av typen common rail och naturligtvis turbo.
Den går mjukt och tyst samtidigt som den är kraftfull från låga varv och drar ännu mindre bränsle än föregångaren.

Golvspak eller paddlar
Nytt är också att den snåla dieselmotorn erbjuds i kombination med automatiskt växlande dubbelkopplingslåda, S tronic på Audispråk (eller DSG om man talar volkswagenska).

Enligt Audi kombinerar S tronic komforten hos en automatlåda med den manuella växellådans effektivitet.
I de flesta lägen fungerar också S tronic utmärkt. I automatläget växlar lådan snabbt och helt ryckfritt.

För den som önskar går det också att växla manuellt via golvspaken eller med paddlar vid ratten.

Ryckig växellåda
För att spara bränsle är bilen utrustad med stopp/start-teknik som automatiskt stänger av motorn när man står stilla med foten på bromsen.
Kombinationen känns inledningsvis lite ovan. Det tar ett litet ögonblick för motorn att starta när man flyttar foten från broms till gas.

Liksom i andra bilar med dubbekopplingslådor märker vi också hos Audi A3 tendenser till att det blir lite knepigt vid finlir i parkeringsgaraget.

Krypkörning blir inte alls så smidig som med en konventionell automatlåda.

Även vid långsam kökörning blir det gärna lite ryckigt. På landsväg fungerar drivlinan däremot utmärkt.

Tveksam komfort
Trots att motorn tillhör de mindre i A3-programmet, räcker den gott och väl till för att göra omkörningarna snabba och smidiga.

Vägegenskaperna är trygga och förlåtande.
Styrningen är känslig utan att bli orolig och A3 är riktigt rolig att köra.

Antisladdsystem är givetvis standard.

Förarmiljön är utmärkt. Instrument och reglage är enkla och tydliga.

Väntar på avlösning
Komfort är däremot inte någon favoritgren för A3. Fjädringen är onödigt hård vilket gör framfarten skumpig på dåliga vägar.
Motorljud och vindbrus är väl dämpat men en hel del däckbrum slinker in i kupén.

Framstolarna ger hög komfort men det är ganska trångt runt förarens ben och kupén känns inte lika luftig som hos de flesta konkurrenter.
Baksätet är trångt men bagageutrymmet tillräckligt. Dock blir lasthöjden ganska hög på grund av den höga bakstammen.
Fäller man fram baksätet bildas heller ingen plan lastyta.

Ny generation på väg
Audi A3 väntar på avlösning. Nuvarande modellserie presenterades redan år 2003.
En ny version kommer kanske att visas på höstens bilsalong i Paris.

Att dagens modell är föråldrad syns om inte annat på krocksäkerhetsbetyget från Euro NCAP.
Bara fyra stjärnor är inte mycket att skryta med i premiumklassen idag.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 1,6 TDI

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A3 1,6 TDI 105 S tronic Sportback

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Pris, från kr: 235 600.

Säljstart: Nu. 

Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.      

Mått, cm: L 429/B 176/H 142.

Tjänstevikt, kg: 1 320.

Släpvikt, kg: 1 700.  

Motor: Dieseldriven fyrcylindrig turbomotor. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 105 hk vid 4 400 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 v/min.

Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 9,5 s. Toppfart 194 km/tim. 

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,3 l/100 km.

CO2-utsläpp: 112 g/km.

Konkurrenter: BMW 118 d, Volvo V50 Drive, VW Golf Bluemotion, Ford Focus Econetic.



Vad nytt? Ny motor och växellåda.

För vem? För den som är villig att betala för flärd.

Bra köp? Nja, A3 börjar kännas pensionsmässig.



Plus: Motor, design, kvalitetskänsla.

Minus: Högt pris, bara 4-stjärnig säkerhet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-31 11:56
Jarl (ej verifierad)

Trevlig bil, dock som ViB säger lite gammal.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-31 12:47
Ådi (ej verifierad)

Gammal, men ändå så mycket bättre än den dyraste Toyotan.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-31 13:45
Gösta (ej verifierad)

VAG:s DSG-låda måste vara bilvärldens just nu mest överskattade växellåda. Är väldigt ryckig vid låga hastigheter och som det påpekas i artikeln mycket svår att fickparkera med. Dessutom har den 7 växlar vilket är helt onödigt i en dieselbil (och i alla andra bilar också förövrigt). Sen verkar inte driftsäkerheten vara den bästa, har en god vän som fick byta DSG-lådan i sin Passat vid 8000 mil. Generalras var diagnosen. Efter lite gnäll gick det är garantin, men man tänker ju på begagnatägarna som kommer få stå för en sådan kostnad själv. Vanlig hederlig manuell växellåda är trots allt det bästa alternativet.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-31 14:22
mr prius (ej verifierad)

Valfri 80-tals Toyota är ju bättre än denna. Audi är sämst.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-31 14:48
Egil (ej verifierad)

Re: Mr Prius
Hur kan Audi vara sämst när den är ljusår bättre än skräp-Toyota?

#6 • Uppdaterat: 2010-05-31 15:55
Jake the snake (ej verifierad)

Jag började jobba i bilbranschen vid årsskiftet och är förvånad över alla dessa fanboys som tycker att ditten är bättre än datten. Lite som "Nintendo är bättre än Sega" i 80-talets Mario vs Sonic debatt. I modern tid kanske snarare Apple vs Microsoft.
Kan det kanske vara så att mycket handlar om tycke och smak? Personligen tror jag inte vare sig Audi eller Toyota är sämst. Nog svårt att vara med i racet om att vara världens största biltillverkare om man inte gör nånting rätt.
Kör förnuftigt och ha en fantastisk vecka.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-31 16:12
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Jake the snake.
Inget större fel på dessa bilar - men man får komma ihåg att de är relativt billiga bruksbilar byggd för Svensson och kostar därefter - och kan ej jämföras med dyrare kvalitetsvagnar. (Bortsett från de större/dyrare Audi-modllerna.)
De billigare Audi har ett tämligen oförståligt "premium"-rykte, trots att de imångt och mycket delar teknik med VW och Seat m.fl. Toyota har ett kvalitetsrykte som ej motsvarar den produkt de faktiskt levererar - plus att bilarna är något vansinnigt själlösa. Att förorda en Land Cruiser säger mer om den som förordar den än något annat. TRÅKIGARE BIL FÅR MAN LETA EFTER.
Om man därtill stoltserar med att vara HD-åkare så borde det fyrhjulsdrivna alternativet stavas J-E-E-P.

#8 • Uppdaterat: 2010-06-01 10:39
Pelle (ej verifierad)

När kommer ersättaren? Så jag vet inför nästa bilbyte - annars blir det en A4 Avant Qvattro med ETANOLMOTORN - antar att det är smartaste o bästa miljöbilen f n.!?

#9 • Uppdaterat: 2010-06-01 15:33
Tommy Wahlstrôm (ej verifierad)

Ryktet sâger att nya A3 stâr pâ salongen i Paris i hôst. Och ja, A4 etanol tillhôr de absolut mest spânnande miljôbilarna just nu. Jag har nyss kôrt den. Ljuvlig motor! (Tommy frân en dator i Rio utan svenskt tangentbord)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.