Fler och fler företag har en miljöbilspolicy som begränsar vilka fordon som är aktuella att införskaffa som tjänstebilar.
Kraftfull
Tillsammans med det faktum att den som väljer en etanolbil har 20 procent rabatt på förmånsvärdet, är det därför lätt att förstå att Audi A4 nu kommer med etanolmotor.
Det är VW-koncernens turboladdade och direktinsprutade tvålitersmotor som etanolkonverterats med synnerligen lyckat resultat. Motorn går mjukt, tyst och smidigt samtidigt som den är bedövande kraftfull.
Ett vridmoment på hela 320 Nm från 1 500 varv ger i praktiken en väldigt lättkörd bil. Tillsammans med stopp/start-system och sexväxlad låda blir resultatet också låg bränsleförbrukning, åtminstone så länge man inte utnyttjar alla kraftresurser som står till buds.
Vid en 50 mil lång testresa på blandade stads-, motor- och landsvägar nådde vi en uppmätt förbrukning på 9,1 l E85/100 km. Ett mycket bra resultat för en så här stor och stark bil.
Ovanligt låg siffra
Audi uppger förbrukningen vid bensindrift till 0,66 liter per mil vid blandad körning. Det är en deciliter mindre per mil än vad motsvarande Saab klarar och två deciliter mindre än vad Volvo V70 2,5 FT vill ha.
Tillverkarna brukar inte vara villiga att berätta hur mycket bilarna förbrukar när de går på etanol men Audi gör ett undantag och säger att A4 2,0 TFSI E85 drar 9,2 l E85/100 km.
Även det är en ovanligt låg siffra. Med de priser som gäller i skrivande stund är det fortfarande en dryg 50-öring billigare per mil att köra på bensin än E85.
Men bensinpriset förändras och ägaren till en bränsleflexibel bil har hela tiden möjlighet att själv välja drivmedel. Skulle prisskillnaden mellan E85 och bensin bli större än vad miljösamvetet kan överbrygga, är det bara att tanka 95-oktanigt istället.
Har vuxit
Audi A4 Avant växte till sig i och med modellbytet för två år sedan och kupéutrymmena räcker numera för de flesta. Bagageutrymmet är ganska smalt vilket inkräktar på lastvolymen.
Bilen är också låg vilket ställer vissa krav på smidigheten hos passagerarna vid in- och ursteg. På plats åker man bekvämt i både fram- och baksäte.
Testbilen var utrustad med sportstolar med utdragbart lårstöd. En smart lösning som gör det möjligt för såväl långa som korta förare att sitta riktigt bra.
Högintressant tjänstebil
Motor, vägbuller och vindbrus är väl dämpat. Chassiet är satt åt det fasta hållet, anpassat för den "sportige" förarens smak.
Köregenskaperna är utmärkta. Styrningen är väl avstämd och den ganska tunga bilen slinker snabbt och villig även genom tvära kurvor.
Instrumenteringen är tydlig och reglagen lättanvända. Dessutom är materialen i inredningen väl valda och av hög kvalitet.
Det må låta som petitesser men sådana saker bidrar definitivt till att skapa trivsel. Priset är väl tilltaget även om grundutförandet inkluderar utrustning som stereo, klimatanläggning och aluminiumfälgar.
Därtill kommer en synnerligen fyllig och frestande tillvalslista. Att plocka på utrustning för ytterligare 100 000 kronor är en lätt match.
Fem stjärnor i Euro NCAP
Ett alternativ som den som ofta kör på mer krävande underlag bör fundera på är att det går att få etanolmodellen som fyrhjulsdriven Quattro för 17 500 kr extra.
Värt att notera är emellertid att fyrhjulsdrift också innebär att förbrukningen ökar med cirka en deciliter per mil. Automatlåda är för närvarande inte möjligt att beställa i kombination med etanolmotorn.
Audi A4 har fått full pott, fem stjärnor, i krockprov hos Euro NCAP och antisladdsystem är standard. Vi Bilägares rostskyddsexpert ger modellen fyra av fem i betyg.
Sammantaget har Audi lyckats få till en högintressant tjänstebil. Möjligen väljer den som prioriterar utrymmen ändå Volvo och den extreme lokalpatrioten kanske satsar på Saab men för övriga är Audi A4 E85 ett hett alternativ som definitivt förtjänar en provkörning.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 E85?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A4 Avant 2,0 TFSI E85Betyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: Ca 299 400.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, 5-sitsig kombi.
Mått, cm: L 470/B 183/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 650.
Släpvagnsvikt, kg: 1 500.
Motor: 4-cyl bränsleflexibel direktinsprutad turbomotor för bensin med upp till 85 procent etanolinblandning. Cylindervolym: 1 984 cm3. Max effekt: 180 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500 v/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 8,1 s. Toppfart 228 km/tim.
Bränsleförbrukning bensindrift, blandad körning: 6,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 154 g/km. (9,2 l E85/100 km enligt tillverkaren).
Konkurrenter: Saab 9-3 1,8t Biopower Sportcombi, Volvo V70 2,5 FT, VW Passat Ecofuel, Toyota Prius.
Vad nytt? Ny etanolmotor.
För vem? Skräddarsydd för svenska tjänstebilsreglementet.
Bra köp? Ja, den fina motorn gör A4 etanol högintressant.
Plus: Snål och stark motor, kvalitetskänsla, vägegenskaper, tyst.
Minus: Dyr utrustning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ännu ett bra miljöbilsalternativ för den som verkligen förstår fördelen med att köpa en etanolbil. Om man vill värna om miljön kör man etanol samtidigt som man har möjlighet att köra bensin då det är billigare än etanolen. Idag är det billigast att köra på etanol eftersom etanolpriset är drygt 4 kr billigare per liter samtidigt som den drar ca 25% extra med etanol. Bra köp!
Utan tvekan en fin bil ... ett bra köp.
Men hur blir etanoldrift miljöriktigt??
Jes:
Bilen blir miljövänligare om man kör på etanol istället för bensin. Ingenting är värre än dagens bensin / diesel. Enkelt, va?
Som jag har läst SALLE släpper etanolmotorn ut massor av onödigheter ... liksom tillverkningen av detta bränsle både förbrukar resurser, förstör och förbrukar! Iövrigt innehar tillverkningen väl ännu flera tvivelaktigheter att ta hänsyn till .... Eller?
Gas och el är väl det minst miljöförstörande ... och universellt ifrån etanol i frågan ?
Sallle verkar ju va helt blåst. Vad som är miljövänligast beror på tillverkningen. Eftersom motorn går oeffektivare på etanol kan utsläppen potentiellt bli ännu högre med etanol än bensin
Undrar hur Vi Bilägare räknar. Jag får det till billigare att köra på E85 än BF95.
Till Anders vill jag säga, det är tvärtom. En motor på etanol går effektivare än med bensin då verkningsgraden ökar och energiförbrukningen minskar. Visst ökar förbrukningen i volym, men det är inte samma sak som oeffektiv.
Jag tycker inte att VB ska uppmana miljöbilsköpare att tanka bensin i sina flexibilar, råkar etanolen bli några ören dyrare så har man fått igen det med råge på det rabatterade förmånsvärdet. F.ö är det trist att se att oljelobbyns argument fortfarande dyker upp; livsmedelspriser (konstigt att de gått ner igen samtidigt som etanolen fördubblats), regnskogen (som inte ens lever i samma växtzon som sockerrören). F.ö så ligger 5% av EUs åkermark i träda MED BIDRAG, afrikas jordbruk bedrivs på medeltidsnivå osv osv. Snarare har fattiga länder allt att vinna på biobränslen, bara de får en skälig del av kakan.
Audi har många bra och prisvärda bilar. Men prisvärd är ingen Avant-modell. 17.500 kr påslag är som gjort för att lura dumskallar på pengar.
Den i mitt tycke mest prisvärda A4:an, är den miljöbilsklassade dieseln på 136hk. Den motorn slår alla andra märkens 140-143hk med hästlängder. (Hade jag gjort ett blindtest, så hade jag gissat på minst 150hk.)
Äntligen! Jag säger bara det. Äntligen!
För att dra nytta av etanolens främsta fördel (det höga oktantalet) krävs att man har en modern motor som klarar att anpassa sig till olika oktantal.
Vad är det då för motorer som har etanolkonverterats tidigare:
Volvos gamla 5-cylindriga motor som jag tror är påväg att fasas ut.
Saabs gamla Södertäljemotor som numera avtackats efter lång och trogen tjänst.
Opels 2-litersmotor från någon gång på 90-talet anpassad för Saab 9-3
En gammal Renaultmotor på 1,6 liter och 75 hk
Peugeots 1,6-litersmotor, i paritet med Opelmotorn.
Äntligen, ett år innan Saab 9-5 kommer i BioPower-version, kommer så Audi med en MODERN E85-motor. Och resultatet låter inte vänta på sig. De 1,3-1,4 l/mil som brukar anges i Etanolförbrukning har krympt betydligt. Även om det finns mer att göra. Skillnaden i bränsleförbrukning är väl höga 39%. Det tyder på att motorn är bensinoptimerad.
Men för framtiden lovar det ändå gott!
Förvånande att ni inte nämner orginalet Ford Mondeo, som kanske den störste konkurrenten till denna A4. Audin med 6 växlar, Quattro och Avant blir en nöt att knäcka för Ford i faceliftversionen. Blir troligen annars en A4 som nästa leasingbil för många.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.