Nästa artikel
Provkörning: Audi A4 TDIe
Provkörning

Provkörning: Audi A4 TDIe

Publicerad 18 mars 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Bara för att en bil är bränsleeffektiv behöver den inte vara spartansk. Det bevisar den extra snåla versionen av Audi A4 TDI.

Låg bränsleförbrukning blir allt viktigare för biltillverkarna. Det handlar inte bara om att minimera driftskostnaderna för kunderna.

Även EU:s krav om att varje tillverkares modellutbud i snitt inte får släppa ut mer än 130 g CO2/km, driver på utvecklingen mot snålare modeller.

Mindre luftmotstånd
Man kan tänka sig att för en tillverkare som Audi, med många starka och törstiga bilar på programmet, är det extra viktigt att även blanda in några snåla ess i leken.

Audi A4 TDI e är en extra snål version av tjänstebilsfavoriten A4. Audi har vidtagit en rad åtgärder för att pressa förbrukningen.

Här finns bland annat stopp/start-system som stänger av motorn vid exempelvis trafikljus, lättrullande däck och högre utväxling.

Dessutom har man jobbat hårt för att minska luftmotståndet.

Sänkt sportchassi är standard och dessutom har man monterat plastkåpor under bottenplattan för att styra luftströmmarna så fördelaktigt som möjligt.
 
Hårdare fjädring
Tyvärr har denna medicin också några biverkningar. Lägre chassi innebär hårdare fjädring vilket inverkar negativt på åkkomforten, främst på dåliga vägar.

Men värre är att bilen också fått väsentligt lägre markfrigång. Det krävs inte någon alltför brant garagenedfart för att A4 TDI e ska slå i botten.

Problemet blev akut när Stockholms snöröjning inte hängde med. På dåligt plogade stadsgator kom vår A4 TDI e att agera väghyvel.

Annars är A4 en väldigt trevlig bil att köra och åka i. Ljudnivån är låg och stolarna bekväma. Vägegenskaperna är trygga och stabila.

Trots att e-modellen inte finns att få med fyrhjulsdrift, påverkar snösträngar och andra svårigheter knappast framfarten.

Snål men inte slö
Den nya dieselmotorn har Common Rail och återfinns i en rad olika trimningsgrader i olika modeller från VAG-koncernen. I A4 TDI e ger den 136 hästkrafter och höga 320 Nm vridmoment som bäst.

Tro inte att detta är en slö bil, trots den låga förbrukningen. När man ger gas skjuter det på rejält. Dessutom går motorn tyst och är nästan helt fri från vibrationer.

Förarmiljön fungerar utmärkt men vi störs fortfarande av reglaget för stolsvärmen som är onödigt tillkrånglat.

Istället för att bara vrida på ett vred, krävs att man först trycker på stolsvärmeknappen, och därefter vrider på multifunktionsratten i värmereglagets display.

Priset är saftigt men miljöbilsklassningen innebär också att bilen är befriad från bilskatt under fem år.

A4 TDI e finns också i kombiutförande men har då en deklarerad förbrukning på 4,9 l/100 km och klarar därmed inte gränsen för att räknas som miljöbil.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 TDI e?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A4 TDIe

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Pris, från kr: 274 300. 

Säljstart: Nu.

Modell: Fyrdörrars, femsitsig sedan.      

Mått, cm: L 470/B 183/H 143.

Tjänstevikt, kg: 1 635.

Släpvikt, kg: 1 300. 

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt: 136 hk vid 4 200 varv/min. Max vridmoment 320 Nm från 1750 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim: 9,5 s. Toppfart 215 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: Volvo S40 Drive, BMW 316 D, VW Passat Bluemotion 



Vad nytt? Extra snål Audi A4.

För vem? För den som mest kör på släta vägar.

Bra köp? A4 TDI e har många trevliga egenskaper men var det verkligen nödvändigt att göra den så låg?



Plus: Låg förbrukning. Fina köregenskaper. Bra stolar. Skattebefriad i fem år.

Minus: Låg markfrigång. Bara sedanversionen är miljöbilsklassad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-19 10:52
Jarl (ej verifierad)

Väcker ett visst habegär.
Snygg bil som säkert är fin på vägen.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-19 13:39
Calle (ej verifierad)

Vill gärna ha/köpa denna, liksom BMW 3-serien,som nästa leasing . MEN då måste dessa 2 'miljögodkända' bilar vara i avant-/combi-/touringversioner ! Något annat är inte intressant. Sedanerna är helt omöjliga att lasta i + mkt fulare.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-19 19:01
Magnus (ej verifierad)

320 Nm vid 1750 varv - så klart att bilen inte är slö då! Bilar körs med vridmomentet, hästkrafterna är mest försäljningsargument.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-21 17:03
Sigge (ej verifierad)

Magnus...förklara dig närmare vad menar du? Naturligtvis är hästkrafterna kraften som driver bilen. Du sprider en utbredd missuppfattning!

#5 • Uppdaterat: 2010-03-22 15:22
Magnus (ej verifierad)

Sigge, jag medger att min kommentar var litet slagordsmässig, men jag vidhåller att bilars hästkraftssiffra spelar roll bara i broschyrer och på affischer. Maxeffekten, uttryckt med hästkraftssiffran, nås så gott som alltid vid ett varvtal som man aldrig använder. Även maximalt vridmoment kan ligga långt över de varvtal där man kör, men för den aktuella Audin är så inte fallet. Via effekt-/vridmomentkurvor kan man se en del av motorns karaktär, men för att få ett jämförelsetal bilar emellan hade det varit intressant med vikteffekt eller relation vikt/vridmoment i t ex 80 km/h på högsta växeln. Siffran som anger maxeffekten är däremot meningslös - utom för den som varvar 4000-6000 varv till vardags.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-22 19:06
Missnöjd Audi ägare (ej verifierad)

ALDRIG mer AUDI!
Nu har jag tröttnar på Audi!
Har nu haft 4 st Audin och har bara haft massa bekymmer.
Det finns inget så usel service som Audi- VW har.
Vad sägs om att ha bilen på verkstan i 50 dagar på 3000 mil.
Nu senast så vägrar dom att ta in bilen trots 3 fel som är registrerat i minnet.
2 av dom är att vindtorkarna och spolaren sporadiskt inte fungerar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.