Nästa artikel
Audi R8 GT - mer krut till bantad sportbil
Nyheter

Audi R8 GT - mer krut till bantad sportbil

Publicerad 3 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Audi R8 GT blir starkare, lättare och snabbare. Under huven finns 560 hästar och endast 333 exemplar ska byggas.
Nu presenteras Audi R8 GT, den hittills mest extrema varianten av Audis sportbil.

100 kilo lättare
Bilen har i jämförelse med sitt originalutförande genomgått en rejäl bantningskur.

Audis tekniker har skalat bort vartenda onödigt gram - allt för att kunna pressa ur ännu mer prestanda.

Bland annat har glaset i vindrutan gjorts tunnare, batteriet har blivit mindre, sportstolarna lättare och golvmattorna bytts ut.

Dessutom har flera karossdelar ersatts med motsvarigheter i kolfiberförstärkt plast.

Totalt har 100 kilo bantats bort för att nå en vikt på endast 1 525 kilo.

Högre effekt
Till detta har aerodynamiken förbättrats för att skapa mer marktryck för den 4,43 meter långa och 1,24 meter höga Audi R8 GT.

Under lättviktskarossen finns en mittmonterad V10-motor på 5,2 liter.

Motorns elektronik har optimerats för att höja antalet hästkrafter från 525 till 560.

Samtidigt får vridmomentet en liten skjuts framåt, från 530 till 540 newtonmeter.

Som väntat blir prestanda imponerande.

Noll till 100 klaras av på 3,6 sekunder och för att nå 200 km/tim krävs endast 10,8 sekunder.

Toppfarten är 320 km/tim.

Dyr och exklusiv
Kraften levereras via en sexväxlad sekventiell låda med elektrohydraulisk koppling till bilens fyra hjul.

Kraftfördelningen är 85 procent till bakaxeln och 15 procent till framhjulen, vilket vid behov snabbt kan justeras till 70/30.

I Tyskland blir priset för Audi R8 GT 193 000 Euro.

Endast 333 exemplar kommer att byggas.

För att ytterligare markera bilens exklusivitet finns bilens serienummer ingraverat i växelspaksknoppen.

Diskutera: Vad tycker du om Audi R8 GT?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-04 16:07
Kent Borgström (ej verifierad)

Me quedo uno!!
Väcker ett våldsamt ha-begär. Nästan lika stort som för en Porsche Turbo...

#2 • Uppdaterat: 2010-05-04 20:52
S-E S (ej verifierad)

Jag säger som den gamla bilhandlaren med många bilar i lager när han fick frågan: Oroar du dig inte för att du inte blir av med alla bilarna? Nej svarade han."Det finns ett arsle till varje bil". Så också här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.