Nästa artikel
BMW 320d Efficient Dynamics Edition - leder prestigekampen
Nyheter

BMW 320d Efficient Dynamics Edition - leder prestigekampen

Publicerad 16 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
163 hästkrafter, 109 gram och 0,41 liter per mil. Vi Bilägares Tommy Wahlström är imponerad efter provkörningen av nya BMW 320d EfficientDynamics Edition.
Vi Bilägares Tommy Wahlström har varit i München för att prova snålversionen av BMW 320d.

Hur var München så här års?
- Snöstorm. Jag tror aldrig att jag sett så stora snöflingor, stora som lapphandskar som föll från himlen, säger Tommy Wahlström.

Vad fick du köra?
- BMW har gjort en facelift på 3-serien med nya stötdämpare, en ny lampa och några andra detaljer.

- Jag fick köra cabrioletmodellen av BMW 3-serie under några kilometer, men det som verkligen var intressant var BMW 320d EfficientDynamics Edition.

Vad är speciellt med den bilen?
- Sänkt chassi, högre utväxling, snåltrimmad, lättrullande däck och förbättrad aerodynamik.     

- Bilen har 163 hästar men förbrukar bara 0,41 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 109 g/km.

- Det är fan rekord i klassen. Ingen annan är i närheten, man får gå ner till småbilsnivå för att hitta de siffrorna. Och samtidigt är den rolig att köra. Snabb, pigg och lätt.

109 gram. Det innebär miljöbil.
- Ja, BMW 320d EfficientDynamics Edition klassas som en miljöbil och är därmed skattebefriad i fem år.

- Dessutom har BMW fri service i tre år. Så när man har betalat det lilla inköpspriset på 308 000 kronor är det nästan gratis att åka under tre år.

- Det är också intressant att BMW 320d EfficientDynamics Edition kostar lika mycket som vanliga 320d. Visserligen har 320d högre effekt på höga varv och 20 fler hästkrafter.
 
- Men snålvarianten går från noll till hundra på åtta sekunder. Jag tycker inte att det behöver gå fortare än så.

Finns det något minus?
- Problemet med sänkt chassi är att fjädringen blir hårdare. Därför blir körningen stötigare än med vanliga 320d.

- Sedan finns också begränsningar när det gäller utrustningensalternativen. Bilen går bara att få som sedan och bara med manuell växellåda.

Hur står sig den här bilen mot konkurrenterna?

- Mercedes ligger så fruktansvärt långt efter. C220 CDI BlueEfficiency förbrukar bortåt en halvliter per mil.

- Audi A4 TDI e släpper visserligen ut 119 g/km men är ganska mycket svagare med sina 136 hästkrafter.

När kommer bilen till Sverige?

- April, så snart är den här, det är bara att börja samla.

Till sist, är bilen ett bra köp?
- Absolut, ett fynd. BMW leder prestigekampen just nu.

- Jag vet inte om jag varit så stor BMW-fantast tidigare, men nu blev jag imponerad.

- Förut tävlade tillverkarna om att göra den snabbaste bilen, men nu gäller tävlingen om att göra den snålaste. Det är häftigt.

Läs mer om BMW 320d EfficientDynamics Edition i nästa nummer av Vi Bilägare, i butik 6 april.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 320d EfficientDynamics Edition?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-16 15:28
JAN (ej verifierad)

308 000 är ändå inte så himla farligt med tanke på det man får. Det kliar lite i fingrarna måste jag säga.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-16 16:50
Mats (ej verifierad)

Åker 320d E90 facelift idag med 177 hk motorn. Har varit nere och sniffat på 0,44 l/mil men landar oftast 0,52 om jag nyttjar bilens prestanda. Helt ok för mig men miljöbil är den ju inte...
Nästa gång det är dags att byta så blir det nog en ed om inte det sänkta chassit är för hårt satt för våra svenska vägar...

#3 • Uppdaterat: 2010-03-16 17:38
Pelle (ej verifierad)

Nästa leasingbil (miljökrav på företaget) om den finns i touring-/kombimodell?!

#4 • Uppdaterat: 2010-03-16 17:38
Prius (ej verifierad)

Prius 0,39 89gram vet inte riktigt men tycker det är mindre än bmw's

#5 • Uppdaterat: 2010-03-16 18:19
Micke (ej verifierad)

Väntar ivrigt på touring-modellen med automat, borde gå att få en automat att gå under miljöbilsgränsen.
Sen skulle det vara kul med ett x i modellbeteckningen oxså, men det blir väl svårt att klassa den som miljöbil.
320dxedAT sålunda!
Pr**s spelar inte i samma liga, trots sitt lika höga pris.
Den är dessutom dyrare i drift pga bensindrift samt dyr och tät service.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-16 19:45
Krister (ej verifierad)

Äntligen börjar det hända lite.
Nu tävlar Tyska bilarna med varandra (och andra) inte i mest Hk utan i snålaste bilen.
Tänk vad en liten bil-kris kan göra ;)

#7 • Uppdaterat: 2010-03-16 19:46
Seken (ej verifierad)

Den kommande MB220D med 400Nm och 119gram är nog ganska likvärdig. Med tanke på att den är ngt större och tyngre. Fast den finns nog inte att köpa nästa månad.
Batteribilar är inte jämförbara.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-16 19:52
Johan (ej verifierad)

Jämför inte Prius skitbil med BMW! De är inte jämförbara alls!

#9 • Uppdaterat: 2010-03-16 19:53
Krister (ej verifierad)

Re. PRIUS
Dina 0,39l/mil är ju en ren pappersprodukt.
Kan inte hitta några tester som bekräftar detta, snarare 0,5-0,6l/mil i verkliga tester. Några var tom uppe på 0,8l/mil.

#a • Uppdaterat: 2010-03-16 21:10
leifer (ej verifierad)

När "drar" denna bil 109 g/km co2, med tanke på hur BMW förare brukar köra?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.