Nästa artikel
BMW är störst i världen
Nyheter

BMW är störst i världen

Publicerad 29 april 2010 (uppdaterad 9 maj 2011)
BMW är nu världens mest värdefulla varumärke inom bilindustrin - före Toyota.

Nu presenterar det amerikanska marknadsanalysföretaget Millward Brown sin årliga lista för 2009 över världens mest värdefulla varumärken.

Inom bilindustrin placerar sig BMW i topp. Världens största tillverkare av premiumbilar värderas till svindlande 21,82 miljarder dollar. Det motsvarar ungefär 159 miljarder kronor.

Trots att värdet av BMW:s varumärke under det senaste året sjunkit med nio procent lyckades företaget passera Toyota som tidigare innehaft förstaplatsen. Toyotas varumärke värderas till 21,77 miljarder dollar, marginellt mindre än BMW.

Toyota kan återhämta
Millward Brown menar att Toyotas stora återkallelser har påverkat varumärket negativt. Toyotas varumärke tappade under 2009 hela 27 procent jämfört med året innan.

Men Millward Brown tror att Toyota har förutsättningar att återta kundernas förtroende och därmed öka varumärkets värde. I genomsnitt tappade biltillverkarnas varumärken 15 procent i värde under förra året.

Men det finns undantag. Ford ökade med 19 procent, Volkswagen med 20 procent och Audi med två procent. Millward Brown menar att Ford gynnats av att inte tvingats till stora statliga lån, till skillnad från konkurrenterna Chrysler och General Motors.

Vidare förklarar Millward Brown att Volkswagen och Audi ökat på grund av hög trovärdighet och konkurrenskraftiga priser.

Hela listan
(Värde i miljarder dollar, förändring sedan 2008)

1. BMW 21,82 -9%
2. Toyota 21,77 -27%
3. Honda 14,3 -2%
4. Mercedes 13,74 -11%
5. Porsche 12,02 -31%
6. Nissan 8,6 -16%
7. Ford 7,04 +19%
8. Volkswagen 6,99 +20%
9. Audi 3,62 +2%
10. Renault 3,26 -4%



Källa: Millward Brown



Diskutera: Vilket varumärke ser du som starkast inom bilindustrin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-04-29 23:11
leifer (ej verifierad)

Vad bra, nu när Bmw är "no1" så kan vi väl flytta över kvalitetsfokuset på detta märke. Gissa om tyskarna kommer tas med brallorna nere! Märket kommer sjunka som en sten. Ska bli härligt att se alla dryga Bmw-ägare krypa till korset sen. Även om det förstås är så att ingen Bmw-ägare vill avslöja den egentliga kvaliteten med tanke på status och andrahandsvärde. För det finns inga som bryr sig mer om status än Bmw-töntarna. Inte konstigt att Bmw vinner alla ägarundersökningar...
Mvh

#9 • Uppdaterat: 2010-04-29 23:24
William (ej verifierad)

Leifer nu är han igång igen..han klarar bara inte av att det finns märken som säljer bättre, är bättre, står för något bättre än hans egen kära lilla bil. Skaffa dig en rejäl kärring istället så du kan ta detta faktum med en nypa salt.
Tristan..håller med..detta ämne ger kommentarer i överflöd. Hade en Toyota en gång.....bidrar inte längre till deras värde utan satsat på en vinnare istället. ;)
WMB

#a • Uppdaterat: 2010-04-29 23:27
Jarl (ej verifierad)

Visst är BMW bra å köra men faktum är att Mazdas bilar är roligare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.