Nu presenteras en helt ny generation av BMW X3. Bilen växer i storlek, erbjuds med nya motorer och får en ny åttastegad automatlåda.
Sex år efter introduktionen av BMW X3 presenteras nu en helt ny generation av bilen.
Sedan 2004 har BMW X3 sålts i 600 000 exemplar över hela världen.
Det är en försäljningsframgång BMW nu vill bygga vidare på.
Längre, bredare, högre
Jämfört med föregångaren har nya BMW X3 blivit större på alla ledder.
Bilen har höjts med 1,2 centimeter, förlängts med 8,3 centimeter och breddats med 2,8 centimeter.
Dessutom har hjulbasen blivit 1,5 centimeter längre och allt som allt mäter bilen nu 4,65 meter.
Trots ambitioner om att vara en terrängbil har BMW X3 fortfarande en tydlig livsstilskaraktär, markfrigången har dock höjts med 1,2 centimeter.
Större utrymmen
Med större dimensioner utlovar BMW mer utrymmen för passagerare och bagage.
I bagageutrymmet ryms ytterligare 70 liter jämfört med föregångaren, vilket totalt innebär 550 liter med baksätet uppfällt.
Baksätet är tvådelat, av typen 40-60, och nedfällt ökar lastvolymen till 1 600 liter.
De yttre formerna har blivit aningen mjukare men bilen ger fortfarande ett robust intryck.
På insidan har materialvalen setts över, instrumentbrädan förbättrats och en ny stor display placerats på mittkonsolen.
Nya motorer
Två motoralternativ står till förfogande vid lanseringen.
Dels xDrive20d som innebär en snål turboladdad dieselmotor på två liter, med en effekt på 184 hästkrafter och 380 newtonmeter.
Accelerationen upp till 100 km/tim klaras av på 8,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/tim.
Förbrukningen stannar på 0,56 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 149 gram/km.
Dels den turboladdade bensinsexan xDrive35i som ger 306 hästar och ett maxvrid på 400 newtonmeter.
Prestandan blir förstås högre, stillastående till hundra på 5,7 sekunder med en toppfart på 245 km/tim.
Detsamma gäller förbrukningen som landar på 0,88 liter/mil med ett utsläpp på 204 gram/km.
Fler motoralternativ lär dyka upp under nästa år.
Slutet av 2010
Kraften levereras antingen via en sexväxlad manuell låda eller en ny åttastegad automat.
Standard är BMW:s fyrhjulsdrift som delar upp kraften med 60 procent till bakhjulen under normala körförhållanden.
Systemet justerar därefter fördelningen automatiskt.
I och med nya generationen BMW X3 flyttas produktionen från Ã-sterrike till den amerikanska fabriken i Spartanburg.
BMW X3 anländer till bilhallarna i slutet av 2010.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X3?
Sedan 2004 har BMW X3 sålts i 600 000 exemplar över hela världen.
Det är en försäljningsframgång BMW nu vill bygga vidare på.
Längre, bredare, högre
Jämfört med föregångaren har nya BMW X3 blivit större på alla ledder.
Bilen har höjts med 1,2 centimeter, förlängts med 8,3 centimeter och breddats med 2,8 centimeter.
Dessutom har hjulbasen blivit 1,5 centimeter längre och allt som allt mäter bilen nu 4,65 meter.
Trots ambitioner om att vara en terrängbil har BMW X3 fortfarande en tydlig livsstilskaraktär, markfrigången har dock höjts med 1,2 centimeter.
Större utrymmen
Med större dimensioner utlovar BMW mer utrymmen för passagerare och bagage.
I bagageutrymmet ryms ytterligare 70 liter jämfört med föregångaren, vilket totalt innebär 550 liter med baksätet uppfällt.
Baksätet är tvådelat, av typen 40-60, och nedfällt ökar lastvolymen till 1 600 liter.
De yttre formerna har blivit aningen mjukare men bilen ger fortfarande ett robust intryck.
På insidan har materialvalen setts över, instrumentbrädan förbättrats och en ny stor display placerats på mittkonsolen.
Nya motorer
Två motoralternativ står till förfogande vid lanseringen.
Dels xDrive20d som innebär en snål turboladdad dieselmotor på två liter, med en effekt på 184 hästkrafter och 380 newtonmeter.
Accelerationen upp till 100 km/tim klaras av på 8,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/tim.
Förbrukningen stannar på 0,56 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 149 gram/km.
Dels den turboladdade bensinsexan xDrive35i som ger 306 hästar och ett maxvrid på 400 newtonmeter.
Prestandan blir förstås högre, stillastående till hundra på 5,7 sekunder med en toppfart på 245 km/tim.
Detsamma gäller förbrukningen som landar på 0,88 liter/mil med ett utsläpp på 204 gram/km.
Fler motoralternativ lär dyka upp under nästa år.
Slutet av 2010
Kraften levereras antingen via en sexväxlad manuell låda eller en ny åttastegad automat.
Standard är BMW:s fyrhjulsdrift som delar upp kraften med 60 procent till bakhjulen under normala körförhållanden.
Systemet justerar därefter fördelningen automatiskt.
I och med nya generationen BMW X3 flyttas produktionen från Ã-sterrike till den amerikanska fabriken i Spartanburg.
BMW X3 anländer till bilhallarna i slutet av 2010.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X3?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste få provköra först...med bensinsexan går den nog för j...a fint ! BMW är ju som sagt premium !
Ny bil som släpper ut mer än 120 g/km CO2 !! Känns inte seriöst och känns inte som nåt vi behöver på denna jord. Bättre kan ni BMW - gör om gör rätt!
Otroligt försiktig förnyelse = lika ful som föregångaren! Sen kan man ju hålla med Calle att miljömässigt är dessa motorstarka fordon förkastliga. Skulle aldrig komma på tanken att köpa ett dylikt miljösvin till bil.
Calle...nämn en bil i storleksklassen med bensinmotor som förbrukar mindre (och därmed lägre CO2-utsläpp)? BMW ligger LÅNGT före alla konkurrenter när det gäller energisnåla och miljövänliga motorer.
Per...0,88 och 306 hk helt oöverträffat!
Tycker jag det hela luktar avundsjuka lång väg.
Förvånar mej att BMW envist håller sej kvar i förra årtusendet (med den långa nosen.) Men dom kanske pejlat vad kunderna vill ha. Och dessa kanske vill ha det så?
"Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X3?"
Är en Bmw med framhjulsdrivning (4wd) en riktig Bmw? Styrningen blir trög, svängradien sämre, det drar i ratten vid gas, och bilen får långt överhäng fram.
Leifer...snälla lägg ned! Du tillför inget.
Jävlar vilken härlig kärra. Nästan lika bra som RAV4.
SIGGE, Förstått att du inte tillåter kritik eller synpunkter av BMW som kan tolkas negativt. Du är som Toyota fantasterna, fast samma när det gäller Bmw. Men hur ska du ha det, spelar drivningen ingen roll? Varför ska det vara ren bakhjulsdrift då på Lexus, Mercedes och Bmw? Och tänk på att 4wd ökar soppaförbrukningen, liksom faktiskt RWD. Så faktiskt är det så att ett bättre val än denna bil för många i Sverige är en FWD.
SIGGE, överhänget fram är nåt som man jobbar hårt med, och drivningens placering påverkar. Audi har gjort mycket på senaste A4 för att minska överhänget, som FWD annars innebär. Designfrågan och karossformen är faktiskt den viktigaste biten för premiummärkerna idag. Det måste vara en snygg bil för att det ska bli en försäljningssuccé. Det kan man se på t.ex. karossen på Volvos XC60 (en konkurrent till X3), som många tycker är riktigt snygg. Bmw har ett eget 4wd system, Volvo kör med haldex gen 4.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.