Nästa artikel
GENÈVE: Audi A1 e-tron
Nyheter

GENÈVE: Audi A1 e-tron

Publicerad 3 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Audi A1 har knappt hunnit rulla ut på mässgolvet innan en ny konceptbil baserad på A1 presenteras. Den rör det sig om en laddhybrid med wankelmotor.
Den största nyheten för Audis i Genève är självklart nya minstingen A1.

Mångas blickar var riktade mot den nya bilen när den presenterades av bland annat popstjärnan Justin Timberlake på tisdagen.

Oväntat koncept

Ã-verraskande visar Audi också bilen i en elektrisk variant som man kallar för Audi A1 e-tron.

Du kanske känner igen namnet e-tron, namnet har figurerat på tidigare bilsalonger när Audi presenterat olika elbilskoncept.

Nu handlar det om en intressant lösning när det gäller bilens drivlina.

Audi A1 e-tron är tänkt att visa hur Audi tänker sig en framtida elbil för storstaden i premiumsegmentet.

Bilen är i mångt och mycket Audi A1 trogen, den har två dörrar och rymmer fyra passagerare.

Laddhybrid
Monterad framtill finns en elmotor som levererar 61 kontinuerliga hästkrafter.

Den maximala effekten kan dock öka till 102 hästar under kortare perioder.

Motorn får sin energi från ett paket med litiumjonbatterier som är placerade under kupégolvet.

Batterierna möjliggör räckvidden 50 kilometer på enbart elektricitet.

Laddning sker via sladd till och tar ungefär tre timmar med ett uttag på 380 volt.
 
Wankelmotor
Än så länge inget nytt under solen, men det blir det ändring på om vi rör oss bakåt och tittar under bagageutrymmet.

Där finns en så kallad wankelmotor, eller vridkolvsmotor, som återladdar bilens batterier när de tömts.

Motorn har en rotor, kammarvolym på 254 kubikcentimeter och arbetar konstant på 5 000 varv per minut.

Motorn uppges vara så pass tyst att den inte märks och orsakar inte heller några vibrationer.

Placeringen av elmotor, batteripaket och wankelmotor ger en låg tyngdpunkt och en jämn viktfördelning.

Förlängd räckvidd

Bilens bränsletank rymmer 12 liter och med wankelmotorn kan bilen rulla i totalt 250 kilometer.

Stillastående till 100 km/t klarar bilen på 10,2 sekunder och toppfart är 130 km/t.

Om elmotorn arbetar tillsammans med wankelmotorn är förbrukningen 0,19 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 45 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 e-tron?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-03 13:22
JAN (ej verifierad)

Jag tror att nya A1 kommer att bli en hit. Bilen ligger precis rätt i tiden. Om Saab hade kommit med den här modellen nu hade deras problem varit ett minne blott.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-03 13:35
Saabnisse (ej verifierad)

Som vanligt rena fantasisiffror när det gäller förbrukning.
Wankelmotorn är verkligen inget under när det gäller verkningsgrad, det är dess sämsta sida.
Och hittills är det bara Mazda som lyckats få acceptabel livslängd på den motortypen, men inte heller de har lyckats få ner bränsleförbrukningen till samma nivå som en konv. kolvmotor.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-03 13:50
wacom59 (ej verifierad)

Audi visar vad som gäller. Minus till att man fortsätter att dra isär instrumenten och lägger infopanelen i focus. Se MB,SAAB, Volvo och lär. Annars nice design och siffrorna , ja upp till bevis !. Wankeln har man väl valt pga utrymmesbesparingen och inte verkningsgraden.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-03 15:39
Saabnisse (ej verifierad)

Wacom 59, men varför redovisar man isåfall rena fantasisiffror när det gäller förbrukning och CO2 utsläpp?
T.o.m. en gammal konventionell tvåtaktare har bättre värden, är avsevärt billigare och mindre utrymmeskrävande.
Som väl är kommer den aldrig till utförande i den här versionen.
Det här är bara tillkommet för att skapa publicitet och lura de som har svårt att ifrågasätta valet av tekniklösning.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-03 18:40
Wacom59 (ej verifierad)

SAABNISSE, missförstå mig rätt! Jag tror inte heller på dessa siffror. Wankeln har aldrig varit intressant ur ett ekonomiskt perspektiv som drivkälla, vad jag vet. Att använda den som laddare för batterier kanske är en bättre lösning och Audis tekniker kanske löst en del problem med den, men skeptisk, ja. Är själv en ,om inte hatare , men ogillar VW, Audi, Seat, Skoda produkter då jag har mycket dålig erfarenhet av dessa produkter, men de bygger snygga modeller och är ledande inom design, (utom instrument). Kör själv SAAB och Mitsubishi är nöjd med det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.