BMW och Volvo hamnar i strykklass när Bilprovningen presenterar sin årliga statistik. BMW 5-serie och Volvo XC90 är bland de mest prickade bilarna.
5-serien och suven X5 från BMW och S60, V70, XC 70 och XC90 från Volvo placerar sig bland bilarna med högst felprocent.
För BMW och Volvo handlar problemen så gott som uteslutande om glapp i styrleder.
BMW överraskade
För BMW kommer de negativa rapporterna mycket överraskande.
- Ja, eftersom vi inte sett de här problemen på de äldre årsmodellerna, säger informationschef Michael De Geer.
- Konstruktionen är densamma och det är märkligt att just 06:orna nu drabbas. Vi måste göra en egen utredning för att ta reda på orsaken.
BMW uppger att det kostar cirka 4 000 kronor att byta styrled på en sida.
- Kunder som är trogna och där bilarna inte rullat alltför långt kommer vi att erbjuda en viss goodwill.
Fukt orsakar rost
Volvo hade för några år sedan stora problem med glapp i både spindel- och styrleder, men en kvalitetsuppryckning gjorde att resultaten därpå blev bättre.
Men nu är Volvo tillbaka på ruta ett igen.
- Ja, tyvärr, suckar presschefen Bo Larsen.
- Från 2008 har vi modifierat lederna och tätningen till det bättre, men dessvärre får vi dras med detta i statistiken även nästa år.
Orsaken till att Volvos leder glappar är att fukt tränger in i gummidamaskerna och så småningom orsakar korrosion.
- Vi visste faktiskt inte att vår underleverantör bytt underleverantör, säger Bo Larsen.
- Från början tillverkades gummidamaskerna i Tyskland, men därefter i Polen. Nu har vi fått tillbaka den ursprungliga leverantören igen.
Renault uppåt
På Volvoverkstad kostar det cirka 1 200 kronor att byta styrled på en sida, och även Volvo säger sig vara inställda på en viss goodwillhantering till trogna kunder.
Trots att Renault parkerar i botten med sina MPV:er Espace och Trafic har det franska märket totalt sett gjort en stor uppryckning.
- Det är glädjande att Renault för några år sedan valde att detaljstudera vår rapport för att försöka komma till rätta med problemen, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle.
15 utan anmärkningar
Spännvidden för modellrelaterade fel för årsmodell 2006 är stor, från noll procent underkända till 30,9 procent.
15 bilmodeller klarade sig igenom besiktningarna utan några modellrelaterade anmärkningar, däribland BMW X3, BMW Z-serien och Volvo S40 - en lite tröst i bedrövelsen.
Vilka bilar hade mest respektive minst fel? Läs mer.
Diskutera: Hur kan premiumtillverkare som BMW och Volvo vara bland de mest prickade?
För BMW och Volvo handlar problemen så gott som uteslutande om glapp i styrleder.
BMW överraskade
För BMW kommer de negativa rapporterna mycket överraskande.
- Ja, eftersom vi inte sett de här problemen på de äldre årsmodellerna, säger informationschef Michael De Geer.
- Konstruktionen är densamma och det är märkligt att just 06:orna nu drabbas. Vi måste göra en egen utredning för att ta reda på orsaken.
BMW uppger att det kostar cirka 4 000 kronor att byta styrled på en sida.
- Kunder som är trogna och där bilarna inte rullat alltför långt kommer vi att erbjuda en viss goodwill.
Fukt orsakar rost
Volvo hade för några år sedan stora problem med glapp i både spindel- och styrleder, men en kvalitetsuppryckning gjorde att resultaten därpå blev bättre.
Men nu är Volvo tillbaka på ruta ett igen.
- Ja, tyvärr, suckar presschefen Bo Larsen.
- Från 2008 har vi modifierat lederna och tätningen till det bättre, men dessvärre får vi dras med detta i statistiken även nästa år.
Orsaken till att Volvos leder glappar är att fukt tränger in i gummidamaskerna och så småningom orsakar korrosion.
- Vi visste faktiskt inte att vår underleverantör bytt underleverantör, säger Bo Larsen.
- Från början tillverkades gummidamaskerna i Tyskland, men därefter i Polen. Nu har vi fått tillbaka den ursprungliga leverantören igen.
Renault uppåt
På Volvoverkstad kostar det cirka 1 200 kronor att byta styrled på en sida, och även Volvo säger sig vara inställda på en viss goodwillhantering till trogna kunder.
Trots att Renault parkerar i botten med sina MPV:er Espace och Trafic har det franska märket totalt sett gjort en stor uppryckning.
- Det är glädjande att Renault för några år sedan valde att detaljstudera vår rapport för att försöka komma till rätta med problemen, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle.
15 utan anmärkningar
Spännvidden för modellrelaterade fel för årsmodell 2006 är stor, från noll procent underkända till 30,9 procent.
15 bilmodeller klarade sig igenom besiktningarna utan några modellrelaterade anmärkningar, däribland BMW X3, BMW Z-serien och Volvo S40 - en lite tröst i bedrövelsen.
Vilka bilar hade mest respektive minst fel? Läs mer.
Diskutera: Hur kan premiumtillverkare som BMW och Volvo vara bland de mest prickade?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Där ser man, vilken smäll för 5-serie!
Tyder på aktiv körning helt enkelt....
MEN, det säger mer om Toyota....... Inte bra för detta skräpmärke....
Detta understryker väl vad vi egentligen alla redan visste. Att dyrt inte nödvändigtvis är synonymt med kvalité.
Aktiv körning? Menar du att bilen inte är gjord för att användas, den kanske bara skall stå och se grann ut på garageuppfarten?
Oj, hur ska bmw-freaksen förneka detta nu med alla sina svinaktiga personpåhopp.
BMW och Volvo i botten - och TOYOTA i TOPP
Där kom ännu en kommentar av Jarl. Negativt om Toyota = Massor av konstiga bortförklaringar. Negativt för andra märken = Skandal, spelar ingen roll om det är Saab, Mercedes, Bmw, Volvo, Chrysler eller något annat Amerikanskt bilmärke. Konstigt beteende, lägg ner.
Om man trillar ner för att man lägger tillverkning i Polen, vad händer då inte när man lägger den i Kina?
Om man trillar ner för att man lägger tillverkning i Polen, vad händer då inte när man lägger den i Kina?
Jaaa, jag köper en Volvo med massa fel, gud så roligt! Eller vänta, kan man köpa bilar utan fel också, Jaha, vad heter dom? Toyota! Jaha, en sån får det bli!
Tommy det var ett bra tag sen man började tillverka Volvo i Kina, vad menar du?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.