Mercedes-Benz C-klass kom under 1993 som ersättare till 190.
Under 2000 var det dags för efterträdaren, den modell som vi tittat närmare på här. En ny C-klassgeneration kom under 2007.
Trevlig att köra
C-klass finns i fyra karossformer: sedan, kombi och två olika coupér.
Det finns många olika motoralternativ på programmet, vanligast är C200 med 163 hk som ger klart godkända prestanda.
En svagare variant, C180, finns också, liksom den starkare C320 med sexcylindrig motor.
Även en rad olika dieselmotorer finns, liksom sportmodellerna C32 AMG och C55 AMG. Utrusningsnivåerna heter Classic (basmodellen), Elegance (lite lyxigare) och Avantgarde (lite sportigare).
C-klass är mycket trevlig bil att köra. Väghållningen är utmärkt och styrningen är exakt.
Anti-sladdsystemet ESP är standard i samtliga modeller. Det höjer körsäkerheten främst i halka.
Trängre än konkurrenter
Förarmiljön håller hög klass, precis som på de flesta Mercedes.
Instrumenteringen är både snygg och lättanvänd, frånsett kombinationsspaken med blinkers och farthållare. Den tar tid att lära sig.
Stolarna är bekväma och det går lätt att hitta en bra körställning.
Komforten i baksätet är inte lika bra.
Visserligen är utrymmena förbättrade jämfört med tidigare version, men det är ändå trängre än i de flesta konkurrenter.
Utrymmet för bagage är något bättre, speciellt i kombin. Men det är ändå ingen storlastare, en barnvagn till exempel kan vara svår att packa in.
Dyr service
Nya C-klass klarar besiktningen betydligt bättre än medelbilen. Men det finns ändå problem att se upp med, som rostiga bromsskivor bak och kärvande bromsar.
Glapp i styrleder och spindelleder förekommer och det brukar Bilprovningen anmärka på.
Elektronikproblem är inte heller ovanligt, speciellt på årsmodellerna 2000 och 2001.
Det handlar om blinkande baklampor, felvisande bränslemätare, startproblem, krånglande central-lås och nycklar, felaktig stolsjustering och liknande.
Ofta beror felen på styrdon som inte får fram rätt information. En del problem har rättats till med goodwill eller förlängda garantier.
Men för framtiden kan elektronikfel bli dyrbart för Mercedes-ägare.
Flera åkommor
Varningslampa som tänds för motorstörning är en annan åkomma för C-klass. Det kan vara en misständning men också en igensatt ventil till kompressorn.
Fel på luftkonditioneringen brukar vara dyrt. På C-klass kan ett plaststag som styr luftströmmen gå sönder. Det märks genom ett tickande ljud och kostar ett par tusenlappar att åtgärda på verkstad.
Glappande krängningshämmarstag är ett annat fel. Ett klonkade läte över ojämnheter avslöjar glappet. Även det kostar ett par tusenlappar att laga.
Servicen är ovanligt dyr, liksom kopplingsbyte för cirka 12 000 kr. Kolla så att kopplingen inte slirar. Ett plus är kamkedja istället för kamrem. Normalt sett behöver inte kamkedjan bytas.
Rostproblem
Mercedes har på senare år haft rostproblem, främst på E-klass. Men även C-klass är drabbad, om än inte i samma omfattning.
Rost hittar du oftast i underkant på dörrar och bagagelucka. På en provbil från 2001 hittade vi lacksläpp och rost på nederkanten till förardörren. Från oktober 2003 är rostskyddet förbättrat.
På en del exemplar, ofta privatimporterade från Tyskland, kan mätarställningen vara felaktig. Då kan man bli lurad både på bilens värde och på vilka reparationer som väntar.
Andrahandsvärdet var tidigare högt på Mercedes. Men privatimport och kvalitetsproblem har fått stjärnstatusen att dala.
C-klass sedan är en ganska kall bil på marknaden, speciellt med manuell växellåda. En kombi är mer eftertraktad och därmed dyrare.
Privatimporterade bilar bör vara billigare än i prislistan.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C-klass som begagnad?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fnatt på klimatanläggningen känner jag igen. Det är några år sedan jag hade en. Man jag minns hur fläkten pulserade och hur max värme helt plötsligt kunde sättas på. Lika så skramlade krängningshämmarna, och trotts byte kom det tillbaka efter några tusen mil. Annars en rätt trevlig bil. Vecket eller kanten på rattkransen gillade jag dock inte. Lade man handflatan mot rattkransen var det inte skönt. Varför gå ifrån en rund och go rattkrans?
Tack mercedes. Ni nobbade goodvill på upprostad baklucka.Och för att inte tala om däcksbuller. Åker nu en bmw 525 td.Tyst och fint jättenöjd. Blandad körning under 0,5. Aldrig mer Mercedes. Har tidigare haft 20 st. Skrattar åt 30 års rostskyddsgaranti.
Synd Lasse Å att du har haft dåliga erfarenheter. Har själv erfarenhet av sammanlagt 6 st BMW och är nu inne på min andra MB. BMW var utmärkta bilar men rostade som andra märken. Har hittills inte haft rost på mina MB men min senaste C-serie har förstås bara gått 8.000 mil. Har dock kört totalt 19.000 mil med mina MB. Inget elektronikkrångel på den nuvarande. Däremot ett bytt bakhjulslager och ett tändningslås på min direktimporterade tidigare MB. Dock totalt sett betydligt mindre rep på mina MB än mina BMW.
Har en c-klass -03. Har bara gått 5000 mil. Har fått rost på nederkanten på framdörrarna. Har fått meddelat att mercedes inte tar på sig bilar äldre än 6 år. Får troligtvis bekosta lagning själv. 30 års rostskyddsgaranti. När börjar den gälla? Kanske efter 30 år. troligtvis ingen mer mercedes. Vad ska man köpa för bil som inte rostar?
Jag pratade senast förra veckan med en Mercedes ägare som kört Merca i många år men som nu hade fått nog och låg i tvist med Mercedes eftersom han tyckte att det var bedrövligt att hans svensksålda Merca från 2004 med bara ca 10.000mil skulle behöva rostlagas för ca 35000kr(!) och att MB inte tog på sig något men att han efter förhandlingar till slut fått erbjudande om att han "Bara" skulle få betala ca 18 000kr själv, för något mer än så vägrade Mercedes ersätta!
Han som tidigare varit Mercedes-frälst funderade nu på att sätta på dekaler på sidorna tryckt något i stil med "Köp en dyr Mercedes om du vill ha en såhär rostig bil efter 6år" -Sånt är bra reklam...
Sen räcker det tyvärr inte med rosten, kvalitén hos Mercedes i övrigt i dag motiverar verkligen inte priset som bilarna betingar.
Synd att Tyskarna inte behärskar verklig kvalitet under ytan lika bra som kvalitetskänsla på inredningen där dom verkar lägga massor av utveckligspengar.
min c 320 med endast 6000 mil har krånglat med det mesta, elektroniken framförallt ex tändningslåset, fjärrstyrda centrallås, fönsterhissar. Nu sitter jag med felsökning kring fjärrstyrda centrallåset och ingen mottagning på bilradion?! hänger ihop? Jag köpte bilen relativt billigt men har haft ca 80 000 kr i service och reparationer.........på 3 år! blir nog ingen MB nästa gång...
Jag har HAFT en A-Klass -05 som gått 10000 mil som mercedes ROSTLAGADE för 80000:- . nya dörrar , baklucka och en massa lister därav den dyra kostnaden påstod man ! Förvisso gjorde Hedins i Helsingborg ett utmärkt jobb . Men Mercedes lär ni er aldrig av era misstag !!!!
F.D. Mercedes ägare !
Jag har övertagit en svensksåld -01 sedan, av en till åren kommen släkting, som välvårdat den. Det är en mycket trevlig bil att åka i. Jag gillar den mer och mer, dock inget att lasta med om jag jämför med min tidigare bil som var en SAAB 9000 kombikupé. En rollator går inte in i bagagen, men efter visst joxande i baksätet. Mercedes i Sverige gör allt för att springa ifrån rosten. En service på Mekonomen, är allt som behövs för att de ska anse att precis alla garantier är förverkade. De hänvisar till skrivningar i serviceboken som kanske inte ens är EG-lagliga. Men som kommentarerna här visar har de ett brett register av undanflykter. De besked jag fått av Mercedes angående min bil gör att jag kommer sköta bilen med en duktig mekaniker och helt strunta i att få stämplar i serviceboken. Jag kommer även låta det rosta. Stämplarna är ingenting värda för de står i praktiken inte för några garantier i Sverige. De som däremot ska ha en riktig guldstjärna är Mercedes-Benz Gebrauchteile Center i Tyskland, www.mbgtc.de. De sålde en helt perfekt demonterad cd-radio för 130 euro, superbillig frakt och ett bemötande som Mercedes i Sverige har mycket att lära sig utav. Hos GTC finns delar om saker rostar eller går sönder och de auktoriserade Mercedes verkstäderna i Sverige får acceptera läget och montera sådant som GTC sålt (över Ebay Tyskland) till privatkunder i Sverige. Min radio har ett 1 års garanti genom att jag lät en auktoriserad verkstad montera den. Vad mer kan jag begära? Nu fungerar det att växla radiostation i ratten.
Hade en mercedes c180 från 1994 årsmodell som jag ägde i cirka 2 år och måste säga att jag blev väldigt förtjust i bilen då bilen maskinellt fungerade klockrent så jag bestämde mig för att byta upp mig lite så jag köpte en C200 kompressor av 2001 årsmodell, har ägt bilen cirka 1 år och jag måste säga att många gånger har det varit nära ögat tyvärr, då jag köpte bilen från en bilhandlare så fick jag med 1 års garanti som tänkte det mesta och det var tur det, för efter några månader lyste lampan för SRS airbagen i bilen, lämnade bilen på mercedes och de fick byta ut styrenheten för SRS och det kostade 17000 kronor med arbete, som tur var täcktes det av garantin, men efter detta så fick jag ännu mera problem! den här gången gällde det ABS lampan, oj...vilket helvete! då ABS lampan lyser så begränsar bilen själv hur du ska köra i detta fallet växlade bilen inte högre än 2ans växel, lämnade bilen ännu en gång hos mercedes och fick reda på att styrenheten till ABS bromsarna hade gått! kostnad: 27000 med arbete, som tur var så täcktes detta igen av garantin! i efterhand har man fått reda på att dessa modeller, speciellt från 2000 och 2001 har haft jättestora problem med elektroniken och ju mer tiden går börjar jag märka att rosten börja komma också :( så vill du satsa på en mercedes undvik c-klassen från årsmodell 2000 och 2001 men maskinelt fungerar dessa utmärkt, har aldrig haft problem maskinelt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.