Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig just nu tysk mark för att provköra nya BMW 5-serie Touring.
Vi får tag på Marianne Sterner via telefon.
Var är du, Marianne?
- Jag är ute och kör BMW 5-serie Touring på landsbygden utanför München, säger Marianne Sterner.
Vilket var ditt första intryck?
- Att det verkar vara en riktigt genomtänkt kombi.
- Det mesta är väldigt snyggt gjort och man har många kluriga lösningar. Bland annat finns den öppningsbara bakrutan kvar.
- Lastutrymmet är också väldigt genomtänkt. 60 liter mer får plats jämfört med föregångaren med baksätet på plats, men ryggstödet kan också ställas i olika positioner för att skapa mer utrymme.
- Man kan också fälla ned alla tre platser i baksätet var för sig.
Hur är den att köra?
- Det känns precis som att köra en BMW 5-serie sedan, man märker ingenting av att man kör en stor kombi.
- Det ställbara chassiet gör ju också att man kan förvandla den till en sportbil, men det är inte standard.
- Jag kör just nu instegsmodellen 520d, en diesel på 184 hästar. Den motorn passar jättefint och är oerhört tyst.
- Den har en manuell sexväxlad låda med stopp/start-system och 0,51 liter/mil anges förbrukningen till.
- Vi har kört på en del väldigt krokiga vägar med mycket inbromsningar och ligger nu på 0,73 liter per mil.
Hur står den sig mot konkurrenterna?
- Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V70, om man vill vara snäll, är konkurrenterna.
- Och BMW 5-serie Touring ligger väl i nivå med en bil som är välbyggd som sjutton.
När kommer den till Sverige?
- 18 september.
Hur bra kommer den att sälja?
- 70 procent av BMW 5-seriens försäljning kommer att vara Touring i Sverige.
- Man måste inte köpa sedan för att få en körglad bil, kombin levererar lika mycket.
Vad kommer den att kosta?
- Det kommer att finnas två bensin- och två dieselmotorer. Priserna blir följande:
523i: 375 900 kronor
535i: 467 900 kronor
520d: 367 900 kronor
530d: 454 900 kronor
- Mycket pengar, men man får en hel del elegans och en fin bil.
Läs provkörningen av BMW 5-serie Touring i Vi Bilägare nummer 10 som finns i butik från 6 juli.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 5-serie Touring?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var ramaskri i pressen när Saab 9-5 priserna presenterades, den var tydligen dyrare än båse Audi och BMW, så här skrev Marianne efter första provkörningen:
"Och vad kommer den att kosta?
- Priserna börjar från 311 000 kronor för bensinturbon på 220 hästar. Den minsta dieseln som förbrukar 0,53 liter per mil kostar 315 000 kronor.
Vad tycker du om priserna?
- Jag tycker att de känns höga, ett pris under 300 000 för grundmodellen hade varit bra. Men jag tror att det så småningom kommer mindre motorer som då blir billigare."
Ja de är och va snäll de... och ta med V70 som en konkurrent..l..jissses lol.... Bara det inte upprepas Marianne :)
Börja inte och blanda in 95 i den här matchen. Den har inget med dessa bilar och göra. Den är enormt dyr för att vara icke premium och då väljer man hellre och lägga till så man får en riktig bil
Clabbe
Bmw riktigt bil? Klarar ju inte ens att tas sig fram i svensk halka. Snålar gör dom även med riktig diff broms trots svindyra bilar, är det premium?
bmw krossar allt just nu. bättre bil finns inte under en mille! audi saab volvo är bara trash!
BMW är alltså fortfarande den perfekta bilen enligt många. Kan bara hålla med. Perfektion med fingertoppskänsla. Den Tyska skolan är hård och finslipad. Men fortfarande finns det ett antal Japanska starkt konkurerande märken utan BMW känslan, som ändå är mer problemfria och kostar mindre i underhåll. Det är väl ganska allmänt känt vilka som är storköpare av BMW. Dessa Bmw köpare är samtidigt samma klientel som regimen i Nazi Tyskland ville släcka i koncentrationslägren. Förmodligen förstår inte dagens Bmw köpare bättre eller så vill dom inte förstå. VW och Mercedes/Daimler har gjort upp med sitt förflutna och betalat stora skadestånd till anhöriga. Men stenrika BMW som säljer bra i alla tider när andra märken har lågkonjuktur jobbar på som om ingenting har hänt och tjänar storkovan.
http://www.youtube.com/watch?v=PcCnn8RR70s
BMW har i princip alltid byggt härliga bilar med mycket "känsla". Denna nya 5 serie är troligen inget undantag.
Bakhjulsdrift på gott och ont men för den som önskar den känslan, vilket får stå var och en fritt, har inte mycket kvar att välja på.
BMW'n är dyr ja, förhållandevis är också Volvo, Mercedes, Audi mfl dyra bilar i förhållande till vad man köper ... men de säljer ju tydligen ändå. Man betalar tydligen för den där extra "känslan" av välbyggd kvalité. Hade jag haft gott om pengar hade jag nog gärna sneglat lite åt BMW.
Bilbyggeri och bilval har väl ingenting med politik att göra?
"THE AWFUL TRUTH", ja man blir inte förvånad i alla fall. Just sånt Bmw inte har gjort upp med, denna über-attityd läser man överallt. Folk som hyllar Bmw-bilar oreserverat och skrattat hånfullt åt alla andra märken. Nu har detta aktualiserat i och med att Bmw nu anses vara världens värdefullaste bilmärke, man är no1. Kommer man nu då jobba för en attityd-förändring?
Jag förstår inte riktigt Leifer och THE AWFUL TRUTH, hur kan denna påstådda attityd kan förändra kvalitén, känslan och värdet i produkten BMW-bilen ? Tror man, för ett ögonblick att dagens bilköpare ens funderar i dessa banor? Jag tror det inte i varje fall.
Jag funderar inte heller över vad exempelvis Mitsubishi tillverkade för 60-70 år sedan.
Jag frågar mej, skulle Ådalen 36 vara en block om foten för Svensk industri (ex. Volvo/Saab) idag?
Bästa bilen, BMW har inte haft nå stora fel än, som vissa andra bilmärken har haft
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.