Pengar, bilar och golfklubbor. Det har Daimler, som tillverkar Mercedes, betalat i mutor till beslutsfattare i 22 länder. Nu bötfälls koncernen med 180 miljoner dollar.
En skandal av stora mått uppenbarar sig nu i bilvärlden.
Under tio år, mellan 1998 och 2008, har tyska Daimler mutat myndighetspersoner för att vinna lukrativa bilupphandlingar runt om i världen.
Daimler tillverkar i dag Mercedes och Smart.
Inom koncernen fanns även Chrysler mellan åren 1998 och 2007.
Mutskandalen omfattar "hundratals" utbetalningar till beslutsfattare i 22 länder och sammanlagt handlar det om "tiotals miljoner dollar".
Pengar, bilar och golfklubbor
Mutorna ska ha betalats ut i samband med att Mercedes sålt bilar till myndigheter i olika länder.
Bland länderna finns Kina, Egypten, Indonesien, Irak, Nigeria, Thailand och Ryssland.
Mutorna har bestått av kontanter, bilar, resor eller golfklubbor.
Bland annat ska en myndighetsperson i Turkmenistan ha fått en bepansrad Mercedes S-klass på sin födelsedag i samband med att Mercedes sålde bilar till regeringen där.
Bilen var då värd mer än 300 000 dollar.
Stora böter
Nu har Daimler kommit överens med USA:s finansinspektion och justitiedepartement om ett bötesbelopp på 180 miljoner dollar.
Den 1 april väntas uppgörelsen godkännas av amerikansk domstol.
Tidigare har Daimler uppgett att de gjort "olämpliga utbetalningar" och att koncernen vidtagit åtgärder för att detta inte ska upprepas.
Diskutera: Vad tycker du om mutskandalen?
Under tio år, mellan 1998 och 2008, har tyska Daimler mutat myndighetspersoner för att vinna lukrativa bilupphandlingar runt om i världen.
Daimler tillverkar i dag Mercedes och Smart.
Inom koncernen fanns även Chrysler mellan åren 1998 och 2007.
Mutskandalen omfattar "hundratals" utbetalningar till beslutsfattare i 22 länder och sammanlagt handlar det om "tiotals miljoner dollar".
Pengar, bilar och golfklubbor
Mutorna ska ha betalats ut i samband med att Mercedes sålt bilar till myndigheter i olika länder.
Bland länderna finns Kina, Egypten, Indonesien, Irak, Nigeria, Thailand och Ryssland.
Mutorna har bestått av kontanter, bilar, resor eller golfklubbor.
Bland annat ska en myndighetsperson i Turkmenistan ha fått en bepansrad Mercedes S-klass på sin födelsedag i samband med att Mercedes sålde bilar till regeringen där.
Bilen var då värd mer än 300 000 dollar.
Stora böter
Nu har Daimler kommit överens med USA:s finansinspektion och justitiedepartement om ett bötesbelopp på 180 miljoner dollar.
Den 1 april väntas uppgörelsen godkännas av amerikansk domstol.
Tidigare har Daimler uppgett att de gjort "olämpliga utbetalningar" och att koncernen vidtagit åtgärder för att detta inte ska upprepas.
Diskutera: Vad tycker du om mutskandalen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Golfklubbor ???
Kan undras vem som fick golfklubbor?
JES: Myndighetspersoner i Indonesien.
Sniket jämfört med personen i Turkmenistan :oD
Inte oväntat. Jag hörde för några år sedan att Vi Bilägare blev erbjudna typ 5 miljoner för att inte skriva om Mercedes rostproblem. Stämmer det? Detta är ju samma sak, fast med skillnaden att de muterbjudna tackat ja. Mercedes bilar har under dessa år hållt en bedrövlig kvalitet.
Jag undrar hur mycket det fuskas med rapporteringen från olika (främst tyska) generalagenter avseende nybilsfel på levererade bilar. Min mekanikervän som jobbar på en Mercedesverkstad känner inte alls igen statistiken. Enligt honom så är det ett reklamationsfel på kanske var tredje levererad Nissanskåpbil - som är Renaulter. Samtidigt är det reklamation på i stort sett VARJE ny Mercedesskåpbil, och då är det FLERA fel på varje bil. Jag tror att det fifflas från VAG:s sida också i denna statistik. Deras bekymmersfrihe och driftsäkerhet stämmer inte alls med vad jag hör från mekaniker och folk som har/har haft VW/Audi.
Du har nog rätt Erik F.
Det är konstigt att biltidningarna är så ovetande om tex VW/AUDI`s med driftsäkerheten
ERIK F; Låter som rent och skärt skitsnack i mina öron. Du borde nog ha lite bättre på fötterna innan du påstår något sådant.
Försöka muta motorjournalister i västvärlden är väl som att sätta en kula i pannan.
Mercedes bilar håller inte någon bedrövlig kvalité. Rostproblemen förväntar vi oss inte av premium-bilar men i övrigt är kvalitén väl enligt förväntan?
1) Ska vi slå vad om att detta förekommer hos nästintill alla biltillverkare?
2)Nästintill alla stora företag i världen agerar på det här sättet. Hur var det med svenska JAS? Till exempel! Eller IKEA i Ryssland?
ViB kallar något som får anses vara mer regel än undantag i branschen för en skandal, men rent objektivt kan jag konstatera att lite "svartjobb" aldrig har skadat någon. Det är som lite smörja i maskineriet. Moraliskt är det (oftast) fel, men praktiskt ibland nödvändigt.
JÄGAREN; Kan du ge ett exempel där myndighet eller media har mutats i Sverige?
JES: Du kanske såg att jag nämnde företag som exempel?
Men för alldel, vi har en ganska besynnerlig situation med Trond Sefastsson på TV4.
Men ingen tror väl på allvar att myndigheter, myndighetspersoner och media aldrig låter sig mutas? Hur det ser ut på politikernivå har vi ju sett många gånger. Och Systembolaget...
Tja du JÄGAREN, du nämnde JAS där det verkligen inte var någon som försökte muta någon i västvärlden, den som försökte är dessutom inte Svensk. Har IKEA försökt eller mutat någon i Ryssland faller vår västvärld utanför kriterierna även där. Politikernivå och vårt systembolag var väl ändå inte riktigt på samma nivå, inte för jag minns vem som mutat vem ... men i detta fallet handlar det om en biltillverkare som skulle försökt muta svenska biljournalister ...
Sverige är inte ensam om sin demokrati och yttrandefrihet ... vi har ett antal grannar som står lika långt framme som vi. Hmmm, jag är faktiskt glad och närmast stolt över att vara en del av detta privilegium.
Daimler mutar skandinaviska motor-tidningar .. Näppeligen!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.