Regn stoppar elektriska sportbilen Audi e-tron på bilmässan Michelin Challenge Bibendum. Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från Brasilien.
Just nu pågår bilmässan Michelin Challenge Bibendum i Rio de Janeiro.
Vi Bilägares Tommy Wahlström finns på plats för att prova nya bilar och besöka seminarier.
Största stjärnan på mässgolvet är elektriska sportbilen Audi e-tron.
Vi får tag på Tommy Wahlström via telefon.
Hur är det i Brasilien?
- Det är bra, men det regnar så in i norden. Det hade jag inte förväntat mig, säger Tommy Wahlström.
- Och det får sina konsekvenser.
- Audi vågar inte ta ut sin e-tron i regnet. Istället körs den under tak.
En elbil som inte klarar regn?
- Jag vet inte om det är det att den inte tål vatten eller att den inte ska bli skitig.
- Det är lite löjligt hur som helst.
Vad är Michelin Challenge Bibendum för typ av evenemang?
- Det är en kombinerad bilutställning med seminarier. Ett väldigt stort evenemang som arrangeras var 18:e månad, varje gång på en ny kontinent.
- På plats finns tillverkare, underleverantörer och bränslebolag. Men det är samtidigt lite slagsida mot den lokala marknaden.
- Till exempel är Toyota Prius en het nyhet här, som ju funnits i Europa i flera år.
Vilken är årets trend?
- Årets trend handlar om vikt. Nu har man kommit på att fordonen i framtiden ska bli lättare.
- Man kan inte ha bilar som väger två ton om man också ska in med tunga batterier.
- Så "light-sizing" och bantningskurer är temat här i Brasilien.
Vilka bilar illustrerar trenden tydligast?
- Förutom e-tron visar Audi också en lättviktsversion av A5. Med hjälp av aluminiumkonstruktioner har bilen blivit 250 kilo lättare.
- Citroën visar också en bil med 10-tumshjul, som ser ut som små skottkärrehjul. Vikten blir 40 kilo mindre och Citroën hävdar att hjulen har likvärdiga egenskaper som 14-tumshjul.
- Peugeot visar också konceptbilen BB1 som är en ny el-småbil som har motorerna i hjulen. Därmed får man mer plats i karossen för människor och batterier.
Hur långt i framtiden ligger dessa bilar?
- Det här är prototyper, men trenden om lätta bilar kommer man att se framöver. Det är det nya svarta.
Diskutera: Vad tycker du om att Audi e-tron inte tål regn? Är lätta bilar framtiden?
Vi Bilägares Tommy Wahlström finns på plats för att prova nya bilar och besöka seminarier.
Största stjärnan på mässgolvet är elektriska sportbilen Audi e-tron.
Vi får tag på Tommy Wahlström via telefon.
Hur är det i Brasilien?
- Det är bra, men det regnar så in i norden. Det hade jag inte förväntat mig, säger Tommy Wahlström.
- Och det får sina konsekvenser.
- Audi vågar inte ta ut sin e-tron i regnet. Istället körs den under tak.
En elbil som inte klarar regn?
- Jag vet inte om det är det att den inte tål vatten eller att den inte ska bli skitig.
- Det är lite löjligt hur som helst.
Vad är Michelin Challenge Bibendum för typ av evenemang?
- Det är en kombinerad bilutställning med seminarier. Ett väldigt stort evenemang som arrangeras var 18:e månad, varje gång på en ny kontinent.
- På plats finns tillverkare, underleverantörer och bränslebolag. Men det är samtidigt lite slagsida mot den lokala marknaden.
- Till exempel är Toyota Prius en het nyhet här, som ju funnits i Europa i flera år.
Vilken är årets trend?
- Årets trend handlar om vikt. Nu har man kommit på att fordonen i framtiden ska bli lättare.
- Man kan inte ha bilar som väger två ton om man också ska in med tunga batterier.
- Så "light-sizing" och bantningskurer är temat här i Brasilien.
Vilka bilar illustrerar trenden tydligast?
- Förutom e-tron visar Audi också en lättviktsversion av A5. Med hjälp av aluminiumkonstruktioner har bilen blivit 250 kilo lättare.
- Citroën visar också en bil med 10-tumshjul, som ser ut som små skottkärrehjul. Vikten blir 40 kilo mindre och Citroën hävdar att hjulen har likvärdiga egenskaper som 14-tumshjul.
- Peugeot visar också konceptbilen BB1 som är en ny el-småbil som har motorerna i hjulen. Därmed får man mer plats i karossen för människor och batterier.
Hur långt i framtiden ligger dessa bilar?
- Det här är prototyper, men trenden om lätta bilar kommer man att se framöver. Det är det nya svarta.
Diskutera: Vad tycker du om att Audi e-tron inte tål regn? Är lätta bilar framtiden?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hehe, tål inte vatten. Lite festligt är det allt. Trodde att DKW gjorde bättre bilar än så.
Audi har väl aldrig gjort speciellt bra bilar.
Har den litium polymer batterier förstår jag varför...
de har lite lätt att explodera/börja brinna,
skulle tro att investeringen är för stor att riskera sämre omdöme än nödvändigt. Klart att bilar, även el-bilar gör sej bäst i bra väder.
Och Jarl, Audi gör faktiskt väldigt bra bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.