Audi bygger bilar med höga prestanda.
I RS-serien hittar vi de absoluta värstingarna med massor av hästkrafter, fyrhjulsdrift och avancerade chassier.
De främsta konkurrenterna hittar vi i Tyskland och arvfienden är BMW:s M-serie.
Audis ess i rockärmen är adelsmärket sedan 30 år - Quattro.
Nackdelen är förstås att fyrhjulsdrift kostar i vikt.
Tungviktare
RS5 väger in på modiga 1 795 kg och det krävs en rejäl portion tysk ingenjörskonst för att förvandla denna dunderklump till en lättfotad ballerina.
Förutom direktinsprutad högvarvig V8 på 450 hästkrafter, har man trollat med fyrhjulsdriften.
Mellandifferentialen är av helt ny typ, kallad kronväxel (centrumdifferential i det svenska pressmaterialet, Kronenrad-Mittendifferenzial i det tyska).
Manicken har premiär i RS5 men kommer att dyka upp på fler Audimodeller vad det lider.
Jämfört med tidigare Torsendiff, har den nya ett utökat område över vilket den kan styra kraften till fram- respektive bakaxeln.
Beroende på fästet kan vridmomentet numera fördelas från 70-30 till 15-85.
Förbättrat grepp
För att göra bilen mer lätthanterlig och förbättra instyrningen i kurvor, har Audi utvecklat en funktion man kallar "elektronisk vridmomentvektorisering".
Tekniken går ut på att man i snäva svängar bromsar det inre hjulparet mycket lätt vilket ger förbättrat grepp och hjälper till med att få sväng på bilen.
Första intrycket är att RS5 är oerhört lättkörd och väldigt snäll, rentav lite mesig.
Styrningen känns traditionellt Audi, stadig, lättgående men inte med särskilt mycket känsla.
Motorn hörs inte alls, dubbelkopplingslådan S-tronic växlar snabbt och smidigt.
Mer diskret än Porsche 911
Växlingarna märks mer på att varvräknaren faller tillbaka än på något annat.
Fjädringen är fast men inte idiothård.
Trots att testbilen är utrustade med de 20-tums fälgar som är tillval, förskonas de åkande från vägbanans värsta ojämnheter.
Audivänner känner sig snabbt hemma bakom ratten.
Visserligen signalerar färgval och material att vi sitter i något annat än en vanlig silvergrå tjänstemanna-Audi men direkt upphetsande är inte utsikten.
Ambitionen med RS5 har varit att skapa "en ulv i fårakläder", en sportbil för människor som vill hålla en diskretare profil än Porsche 911 ger.
Byter plötsligt karraktär
Att få besten att kasta ullkostymen är väldigt enkelt.
Strax till höger om ratten sitter reglaget som styr "Audi drive select", en anordning med vilkens hjälp det går att styra inställningarna för styrning, växellåda, motor, kraftöverföring samt avgassystemet.
Våra första mil har rullat med inställningen "Comfort".
Två tryck på pilen till höger flyttar inställningen till "Dynamic" och plötsligt byter RS5 karaktär.
Från aktern strömmar ett köttigt avgas-muller, styrningen blir fast och snabb.
Quattro-systemet laddar på med mer kraft till bakhjulen och den tidigare så beskedliga dubbelkopplingslådan släpper silkesvantarna, kuggar blixtsnabbt ned två steg och är redo för race.
Bryggarhästen har blivit ett fullblod.
Lätt att hantera
Audi hade den goda smaken att förlägga en del av provkörningen av RS5 till den privatägda spanska racerbanan Ascari.
Det krävs inte många kurvor för att man ska inse hur väl Audi lyckats få till köregenskaperna i RS5.
Bilen styr in snabbt i kurvorna.
Greppet är bergfast och balansen neutral.
Den 4,2 liter stora V8:an ger god dragkraft över ett brett varvtalsområde, vilket bidrar till att göra det lätt att köra fort även för mindre avancerade förare.
Motorn byggs för hand i fabriken i ungerska Györ.
Den har mycket gemensamt med den V10 som bland annat återfinns i supersportbilen R8.
Motorn har hög kompression och gillar höga varv.
Dessutom bjuder den på sällsamt vacker motorsång.
Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim från fabrik men på begäran kan fabriken skruva upp begränsningen till 280 km/tim.
Fungerar till vardags
Men körning på racerbana blir nog knappast någon heltidssysselsättning för de 30 RS5 som Audi hoppas sälja i Sverige i år.
Skönt för dess ägare är naturligtvis då att veta att den här bilen även fungerar väl i vardagslag.
Möjligen ställer den låga markfrigången till problem på dåliga vägar men fyrhjulsdriften ger god framkomlighet även vid halt väglag.
Den första modellen i RS-serien var RS2, en sportbil som Audi byggde tillsammans med Porsche och som baserades på kombin Audi A4 Avant.
RS5 är knappast lika praktisk som shoppingbil, även om en genomlastningslucka i baksätet i alla fall gör att några plankor från byggvaruhuset går in.
En liter per mil
Med den eleganta coupékarossen följer också gigantiska dörrar som kräver gott om utrymme på parkeringsplatsen och ganska dålig bakåtsikt.
Som tillval finns en backkamera som väsentligt underlättar manövrering.
Prislistan börjar på 775 000 kr och inbegriper en hel del nyttigheter men det finns mycket extra godis att köpa.
För den som funderar på att slå till, gäller det att stoppa undan en slant på bensinkortet också.
RS5 vill ha drygt en liter högoktanig bensin per mil.
Audi RS 5
Pris, från kr: 775 000.
Säljstart: Juni.
Modell: Tvådörrars, fyrsitsig coupé.
Mått, cm: L 465/B 186/H 137.
Tjänstevikt, kg: 1 795.
Motor: V8 FSI. Cylindervolym: 4 163 cm3. Max effekt 450 hk vid 8 250 v/min. Max vridmoment 430 Nm från 4 000 v/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim: 4,6 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 252 g/km.
Konkurrenter: BMW M3, Mercedes C63 AMG.
Vad nytt?
Ny värsting från Audi.
För vem?
För den diskrete sportbilsfantasten.
Bra köp?
Dyr, men lär blir en klassiker.
Plus
Drivlina. Ljud. Design. Känsla.
Minus
Dyr. Törstig. Aktivt chassi kommer först i höst.
Diskutera: Vad tycker du om Audi RS 5?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi RS5 4,2 FSI QuattroBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 775 000.
Säljstart: Juni.
Modell: Tvådörrars, fyrsitsig coupé.
Mått, cm: L 465/B 186/H 137.
Tjänstevikt, kg: 1 795.
Motor: V8 FSI. Cylindervolym: 4 163 cm3. Max effekt 450 hk vid 8 250 v/min. Max vridmoment 430 Nm från 4 000 v/min.
Prestanda: Acc 0 – 100 km/tim: 4,6 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 252 g/km.
Konkurrenter: BMW M3, Mercedes C63 AMG.
Vad nytt? Ny värsting från Audi.
För vem? För den diskrete sportbilsfantasten.
Bra köp? Dyr, men lär blir en klassiker.
Plus: Drivlina. Ljud. Design. Känsla.
Minus: Dyr. Törstig. Aktivt chassi kommer först i höst.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det inte vore för 252mg CO2/km skulle jag spara ihop till den på en gång.......men nu ska det ju vara under 120 mg eller hur?
Törstig? Vad har ni för referenser? En sportbil med V8 på 450 hk som drar 10.8
Per hästkraft är den ju riktigt snål! Sluta oja er över förbrukningen på allt ni testar.
Nog blir det väl bra, då tekniken och designen i allt större omfattning hämtas från italien.
Till Svana...
Tekniken kommer nog nästan uteslutande från Tyskland i Audi..designen vet jag inte men det kan kanske stämma! Hur var det nu innan tyskarna köpte upp Lamborghini?? Jo det var på fallrepet! Tyskarna kom med sin moderna teknik och fick det på fötter annars hade dess saga varit all...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.