Nästa artikel
Audi A1 - ny minsting för moderna människor
Nyheter

Audi A1 - ny minsting för moderna människor

Publicerad 11 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu är den här - helt nya Audi A1. Kompaktbilen lanseras i Sverige efter sommaren och ställer då in siktet på Mini.
Redan 2007 visade Audi upp konceptbilen Metroproject Quattro, en kompakt liten tredörrarsbil som av flera döptes till "Mini-dödaren".

Året därpå visades bilen igen, då något omarbetad och med en femdörrarskaross.

Produktionsbilen klar

Nu är det dags för seriebilen och den är i mångt och mycket  trogen till formerna hos dess konceptföregångare.

Konceptbilarnas hybriddrift har inledningsvis slopats och modellen har inte oväntat fått namnet Audi A1.

Bilen är den minsta och lättaste Audin hittills och kvalar in i ungefär samma storleksklass som Mini Cooper och Alfa Romeo Mito.

Nu ska Audi ge BMW:s systerbolag Mini en match om kompaktbilskunderna, är det tänkt.

Modern bil för modern människa

Audi själva beskriver nya A1 som en premiumbil för den moderna människan.

Till det yttre påminner bilen om en coupé som bär raka, något uppåtgående linjer utefter karossen.

Annat som utmärker bilen är de elaka strålkastarna, den karaktäristiska Audi-grillen och den i allmänhet sportiga framtoningen.

Audis ambition om en bil för den moderna människan tar sig i uttryck när det gäller möjligheterna att skräddarsy bilen.

Bland annat gäller det olika lackeringar på takbågen, val av olika LED-interiörsbelysningar och sätesklädsel i uttrycksfulla färger.

Ungdomlig inriktning

Vidare erbjuder också Audi olika kombinerade nytto- och underhållningslösningar såsom en anläggning för navigation med infällbar bildskärm som också fungerar som dvd-spelare med en 60 gigabytes hårddisk.

Därtill erbjuds upp till 14 högtalare, en tiokanals förstärkare och intelligent röststyrning till navigatorn.

Det hela kan sammanfattas som en tydlig inriktning mot en yngre publik.

Premium i kompaktklass
Nya Audi A1 är en fyrsitsig halvkombi som Audi beskriver som den första premiummodellen i den lilla kompaktklassen, något som Mini kanske inte skulle hålla med om.

I framtiden kommer sannolikt ytterligare karossvarianter att lanseras.

Bagageutrymmet har plana väggar, låg lastkant, dubbelt lastgolv och en volym på 267 liter.

Volymen kan utökas till 920 liter om det tvådelade baksätet fälls ned.

"Sportigast i klassen"

Bilen har en längd på 3,95 meter, bredd på 1,74 meter och en höjd på 1,43 meter.

Vikten från 1 045 kilo gör A1 till den lättaste Audin hittills.

I presentationsmaterialet beskriver Audi nya A1 som den sportigaste modellen i klassen.

Detta ska Audi ha uppnått med bland annat optimerad viktfördelning, finjusterad aerodynamik, direkt styrning och en elektronisk differentialbroms som eliminerar understyrning.

Downsizing
När det gäller motorerna så erbjuds till en början fyra motorer, två bensinare och två dieslar.

Alla motorer är direktinsprutade och turboladdade, vilket är ett led i Audis downsizing-program där större cylindervolym väljs bort i förmån för turboladdning.

Motorerna utvecklar mellan 86 och 122 hästkrafter, förbrukar mellan 0,38 och 0,54 liter per mil och släpper ut som minst 99 gram koldioxid per kilometer.

Alla motorer är utrustade med bromskraftåtervinningssystem och stopp/startsystem.

Audi erbjuder också en sjuväxlad S-troniclåda, en dubbelkopplad växellåda som uppges växla snabbt och utan avbrott i dragkraften.
 
I Sverige efter sommaren
Audi A1 kommer att byggas i Audis fabrik i Bryssel och försäljningen startar i början av maj.

Lanseringen i Sverige sker i slutet av augusti.

De svenska priserna är ännu inte fastställda, men uppgifter från Audi om 16 000 euro för instegsvarianten är en indikation om prisnivån.

Nästa stopp för bilen är bilsalongen i Genève i början av mars då skynket slits av nya Audi A1 för första gången.
 
Motoralternativ:

1,2 TFSI
Effekt: 86 hästkrafter
Vridmoment: 160 Nm vid 1 500 till 3 500 varv/min
Acceleration 0-100 km/tim: 12,1 s
Toppfart: 179 km/tim
Bränsleförbrukning: 0,51 l/mil
Koldioxidutsläpp: 119 g/km

1.4 TFSI
Effekt: 122 hästkrafter
Vridmoment: 200 Nm vid 1 500 till 4 000 varv/min.
Acceleration 0-100 km/tim: 9,2 s (automat: 9,1 s)
Toppfart: 200 km/h
Bränsleförbrukning: 0,54 l/mil (automat: 0,51 l/mil)
Koldioxidutsläpp: 126 g/km (119 g/km)

1,6 TDI 90
Effekt: 90 hästkrafter
Vridmoment: 230 Nm vid 1 500 till 2 500 varv/min
Acceleration 0-100 km/tim: 12,2 s
Toppfart: 179 km/tim
Bränsleförbrukning: 0,38 l/mil
Koldioxidutsläpp: 99 g/km

1,6 TDI 105
Effekt: 105 hästkrafter
Vridmoment: 250 Nm vid 1 500 till 2 500 varv/min
Acceleration 0-100 km/tim: 10,8 s
Toppfart: 187 km/tim
Bränsleförbrukning: 0,39 l/mil
Koldioxidutsläpp: 102 g/km

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-11 12:18
micke (ej verifierad)

Den är ju helt enkelt döläcker!
Audi gör allt rätt. En A1 allroad vore ju lite kul, lite som fiat panda i 4x utförande. Naturligtvis är den för dyr mm. Men jag vill ha en ändå!

#2 • Uppdaterat: 2010-02-11 13:19
Lasse (ej verifierad)

En väg för SAAB att följa. Ett mer folkligt pris och en vinnare är född.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-11 14:01
Raphael (ej verifierad)

En flopp. Tråkig och ospännande design. Konkurrenter som Alfa Romeo MiTo, Citroëns nya DS3 och faktiskt även Fiat Punto Evo och 500 visar alla upp en mer spännande design både utanpå och på insidan. Vad har Audin att erbjuda som inte redan finns? Alfa och Fiat har start-stopp system och nya multi-air motorer med låga utsläpp av NOx halter och partiklar, och deras dieslar är världsledande. Ja Alfa Mito med minsta dieseln rankas som miljöbil i Sverige.
Citroën har ett starkt kort i nya DS3:an med fantastisk utstrålning och mycket infotainment i en högkvalitativ inredning som verkligen är premium.
Audi har sitt namn, men räcker det? Jag tvivlar, särskilt när nya A1:an ser så tråkig och blasé ut.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-11 14:13
Lägerleffe (ej verifierad)

Moderna människor? De behöver väl kloka bilar, inte sminkade kurar från lagerhyllan, avsedda att bättra på ägarens dåliga självkänsla.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-11 15:37
Lars S (ej verifierad)

En förfinad VW Polo är vad det är. Inte mycket mer än det. Samma motorer finns ju för 2011 modellår på både Skoda Fabia och VW Polo. Vem vill köpa en Audi för 60 000 kr mer än en maxutrustad Fabia som är lika snål, snabb och billigare i försäkring?

#6 • Uppdaterat: 2010-02-11 15:59
micke (ej verifierad)

Ja du Lars S.
De som köper en Audi istället för en Skoda vill nog ha just en Audi istället för en Skoda.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-12 08:26
Anders (ej verifierad)

Audi och skoda är inom samma koncern men folk måste lära sig skilja på samma koncern och samma bil.
Det är betydligt bättre kvalitetskänsla m.m i en Audi och det är därför man får betala mer.

#8 • Uppdaterat: 2010-02-12 11:08
Kenneth (ej verifierad)

DEnna Audi är som vanligt estetiskt vacker och som vanligt en rejäl kvalitetsbil som dessutom finns med miljövänlig etanolmotor!

#9 • Uppdaterat: 2010-02-12 15:41
Krille (ej verifierad)

Samma groteska front som övriga Audi, men man vönjer sig. Hög sidolinje. Nja! inte är den snyggare än Volvos 60 modell. Men vi som är trogna Audi kommer i alla fall att prova den och kanske vara spekulanter. Storleksmässigt blir den en andrabil i många hushåll. Med någorlunda utrustning och lite större motor än 1.2 så hamnar den nära 200000. Ja kanske intressant, men nog måste man vara höginkomsttagare eller prioritera bilinköp om den skall vara intressant. Jag tror själv att Golfen är ett bättre alternativ. Men är man Audifrälst så är man.

#a • Uppdaterat: 2010-02-12 23:18
Rattmuff (ej verifierad)

Jo du, LARS S
Men Audin har nog också ett betydligt högre andrahandsvärde än Skodan när det är dax ... Så Audin blir kanske billigare i längden iaf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.