Nästa artikel
GENÈVE: Första rapporten
Nyheter

GENÈVE: Första rapporten

Publicerad 2 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs comeback, hybrider, Audi A1 och Volvo S60. Det är några av höjdpunkterna på årets Genèvesalong. Vi Bilägares Marianne Sterner är på plats.
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är på plats på mässgolvet i Genève.

Vad betyder salongen för bilindustrin?
- Den betyder väldigt mycket, det är vårens största händelse, säger Marianne Sterner.

- Här visar man upp vad man har på gång. Det är som en styrkedemonstration tillverkarna emellan, både inåt och utåt.

Vad ser du fram emot mest i år?
- Det ska bli kul att titta på nya, lilla Audi A1 och så har jag inte sett nya Volvo S60 ännu. Jag står just nu och väntar på en pressvisning som ska börja om några minuter.

- Sen är det kul att se hur alla satsar på framtidsteknik, det känns som att ingen vågar visa upp något som inte är en elbil eller en hybrid.

Vad tror du blir den största höjdpunkten?
- Porsche har visat upp en väldigt läcker konceptbil, 918 Spyder, med ett väldigt avancerat drivsystem. Det var en överraskning som ingen hade väntat sig.

- Sen så har vi Mini som presenterat Countryman som är spännande.

Salongen innebär också comeback för Saab, vad tror du om det?
- Jag har inte varit på deras område ännu, den här mässan har blivit så stor. Men jag pratade med Jan-Åke Jonsson på planet igår och han sa att de var väldigt glada över att vara här.

Följ Vibilagare.se för fler rapporter från Genèvesalongen.

Diskutera: Vad är hetast på Genèvesalongen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-02 13:28
Sven (ej verifierad)

Ska bli intressant att läsa om. Marianne brukar vara bra på att ge objektiva rapporter jämfört med många andra tidningar som favoriserar vissa märken.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-02 13:43
Alfar (ej verifierad)

Nu förstår jag plötsligt varför Vi Bilägares tester brukar vara som de är.....

#3 • Uppdaterat: 2010-03-02 13:47
Fredrik Röjd (ej verifierad)

Sven, kan du definiera hur du tolkar begreppet objektivt? Själv tycker jag att fokus verkar ligga på att hylla japanskt och koreanskt och emellanåt någon Volvo. Jag läser en hel del biltidningar, och få är så subjektiva som Vi Bilägare.... Ofta läggs personliga värderingar in i texten. Om du vill kan jag ta vilket nummer som helst och ge dig exempel, om du inte tror mig!

#4 • Uppdaterat: 2010-03-02 15:42
Sven (ej verifierad)

Fredrik:
Jag håller inte alls med. Automotorsport känns ju som en reklamtidning från BMW. TeknikensVärld har blivit ett skämt sedan Fredrik&Filip co tagit över tidningen. För ca 10år sedan var TV oslagbar. Nu regerar ViBilägare när det gäller kompletta tester och objektivitet. Kvalite, rostskydd, ekonomi, komfort mm undersöks.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-02 15:53
Fredrik Röjd (ej verifierad)

Sven,
Om jag jämför det senaste nummret av Automotorsport och Vi Bilägare så kan jag upplev Automotorsport som mer objektivt. Dock upplever jag också att det finns skillnad mellan de olika tidningarnas inriktning. Vi Bilägare verkar, tråkigt nog, ha hakat upp sig på lågbudget-bilar, och det är väl inte vad som intresserar mig mest.
Att säga att Auotomotorsport är reklam för BMW är helt felaktigt.
Som exempel på detta kan jag säga att Automotor i senaste nummret hade ett fullödigt och intresant beg.-biltest över Jaguar X-type där för och nackdelar belystes på ett objektivt sätt. (Senast jag läste något om jaguar i Vi Bilägare så gick det att läsa att "Billig lyx kan bli dyrt" som handlade om S-type, som, om man köper en äldre begagnad kan bli dyr i reparationer. MEN SNÄLLA, vilken premiumbil blir inte dyr i drift som begagnad? Detta faktum nämndes inte ens i förbifarten av ViB...

#6 • Uppdaterat: 2010-03-03 16:04
Saabnisse (ej verifierad)

Hoppsan, vore det inte ide att vänta med kritik tills det finns något att kritisera?
Än har ju inte Marianne hunnit med någon objektiv rapport.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-03 17:50
Calle (ej verifierad)

Tycker det är dålig journalistik att i biltester ta med fullutrustade bilar som generalagenten maxat till tusen - ja upp till 300 kkr x-tra har jag noterat. Vid en jämförelse är det klart att denna bil slår den normala versionen eller (i värsta fall) en konkurrerande bil i ett jämförelsetest. Naturligtvis ska bilar vid jämförelsetest ha likartad utrustningsnivå. Sen bör miljöegenskaperna lyftas fram - bra att CO2 anges.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-03 21:39
Krille (ej verifierad)

Har själv prenumererat på Automotorsport och måste säga att den i grunden är en tysk tidning. Trots att jag själv kör en tysk bil som jag gillar så klarade jag inte av den okritiska hållningen mot tyskt bilbyggande som denna tidning har.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.