Nu presenteras nya generationens Ford Focus i kombiutförande. Modellen är särskilt viktig i Europa där den väntas stå för en tredjedel av försäljningen.
På tisdagen öppnades årets upplaga av bilsalongen i Genève.
Salongen innebär mängder av världspremiärer och alla tillverkare av betydelse finns på plats.
Ford tar tillfället i akt och presenterar nya Ford Focus som kombi.
Viktig bil
Bilen väntas stå för ungefär en tredjedel av Focus-försäljningen i det kombiälskande Europa, i Sverige två tredjedelar.
På andra sidan Atlanten är det däremot inte klart om kombimodellen över huvud taget kommer att lanseras
Bilen byggs på Fords nya globala plattform för C-segmentet.
Tidigare har C-MAX, Grand C-MAX samt nya Focus med fyra och fem dörrar baserats på den nya plattformen.
Kombiversionen blir den femte på plattformen, som inom två år ska utgöra bas för minst tio modeller.
Vi kan sannolikt vänta oss en tredörrarsmodell, en coupé, en cabriolet och en mindre suv.
Få detaljer
Liksom vid Detroitsalongen, där nya Focus hade sin världspremiär, presenterar Ford väldigt få detaljer om bilen.
Av kombimodellens yttre att döma är bilen fram till b-stolparna väldigt lik tidigare presenterade modeller.
Det som skiljer är den förlängda tallinjen och det större bagageutrymmet.
Andra noterbara detaljer är de inbyggda takräckena och den kompakta takspoilern.
Till försäljning vid årsskiftet
Ford meddelar dock att en prestandavariant av nya Focus kommer att utvecklas, då med en fyrcylindrig Ford EcoBoost-motor.
Tillverkning av nya Ford Focus kommer att inledas i slutet av 2010.
Försäljningen drar igång i början av 2011.
Diskutera: Vad tycker du om kombiversionen av nya Ford Focus?
Salongen innebär mängder av världspremiärer och alla tillverkare av betydelse finns på plats.
Ford tar tillfället i akt och presenterar nya Ford Focus som kombi.
Viktig bil
Bilen väntas stå för ungefär en tredjedel av Focus-försäljningen i det kombiälskande Europa, i Sverige två tredjedelar.
På andra sidan Atlanten är det däremot inte klart om kombimodellen över huvud taget kommer att lanseras
Bilen byggs på Fords nya globala plattform för C-segmentet.
Tidigare har C-MAX, Grand C-MAX samt nya Focus med fyra och fem dörrar baserats på den nya plattformen.
Kombiversionen blir den femte på plattformen, som inom två år ska utgöra bas för minst tio modeller.
Vi kan sannolikt vänta oss en tredörrarsmodell, en coupé, en cabriolet och en mindre suv.
Få detaljer
Liksom vid Detroitsalongen, där nya Focus hade sin världspremiär, presenterar Ford väldigt få detaljer om bilen.
Av kombimodellens yttre att döma är bilen fram till b-stolparna väldigt lik tidigare presenterade modeller.
Det som skiljer är den förlängda tallinjen och det större bagageutrymmet.
Andra noterbara detaljer är de inbyggda takräckena och den kompakta takspoilern.
Till försäljning vid årsskiftet
Ford meddelar dock att en prestandavariant av nya Focus kommer att utvecklas, då med en fyrcylindrig Ford EcoBoost-motor.
Tillverkning av nya Ford Focus kommer att inledas i slutet av 2010.
Försäljningen drar igång i början av 2011.
Diskutera: Vad tycker du om kombiversionen av nya Ford Focus?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket snygg
Snygg!!
Underbart att det finns biltillverkare som har lite fantasi när det gäller färger, inte bara grå, grå och grå.
Utan den förfärliga designen på instrumentpanelen skulle bilen vara en vinnare...
Skitsnygg - vill ha.... blir nog nästa tjänstebil bara den tillverkas i en bra miljöbilsvariant! Instrumentbrädan är ju helskön men sin fräcka linjeföring o stort info-fönster på mittkonsolen.
Hoppas Ford lär sig göra felfria bilar oxå
Snygga färger, javisst kul om inte svenska bilköpare vore så tråkiga att bara köpa grått och silver så…Hoppas nu bara att kvalitén lyfts som man gjort med stil och körglädje. Gamla focusen var en burkig skarammelådea som föll isär, men kul i rätt modell.
Håller med Gunnar Bengtsson och Hasse.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.