Nu ansiktslyfts Audi TT. Fronten har omarbetats och en ny effektiv motor på 211 hästar tar plats.
Audi TT introducerades 1998 och följdes 2006 upp av en andra generation.
Efter fyra år på marknaden i nuvarande form meddelar Audi att det är dags för en uppdatering av sportvagnen.
Ny front
Audis designavdelning har framför allt koncentrerat sig på bilens front.
Den högglansigt svarta grillen har fått ett nytt utseende, luftintagen har förstorats, dimljusen har fått kromringar och tolv vita LED-dioder utgör ett nytt varselljus.
Båda karossvarianterna, coupén och den taklösa roadstern, blir dessutom två centimeter längre och mäter nu 418,7 centimeter.
Andra nyheter är diskret omarbetade bakljus, dubbla utblås och fyra nya metallicfärger.
Ny motor
Liksom tidigare är Audi TT en förhållandevis lättviktig bil.
Med minsta motorn visar vågen 1 240 kilo, vilket möjliggörs av en lågvibrerande kaross som till 68 procent består av aluminium.
Motorprogrammet får också tillskott i och med ansiktslyftningen.
Den fyrcylindriga tvålitersmotorn, som Audi kallar TSFI, är ny i sällskapet och levererar 211 hästkrafter.
Vridmomentet höga 350 newtonmeter mellan 1 600 och 4 200 varv per minut.
Mer effektiv
Med manuell låda klarar uppdaterade Audi TT noll till hundra på 6,1 sekunder innan den når sin toppfart på 245 km/tim.
Trots prestandan stannar förbrukningen på 0,66 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 154 g/km.
Som tillval finns fyrhjulsdrift och sexstegad dubbelkopplingslåda.
Dessutom erbjuds en 1,8-liters bensinmotor på 160 hästkrafter och en tvåliters dieselmotor som ger 170 hästar.
Även de motorerna är fyrcylindriga, turboladdade och direktinsprutade. Alla motorer är också utrustade med bromskraftåtervinning.
Audi framhåller att förbrukningen blivit upp till 14 procent lägre.
Ungefär samma pris
De som suktar efter ytterligare prestanda får blicka mot toppmodellerna TTS och TT RS som pumpar ut 272 respektive 340 hästar.
I dag kostar Audi TT från 301 000 i Sverige. Enligt Audi ska priset endast justeras uppåt "minimalt".
Försäljningen av uppdaterade Audi TT rullar igång i början av maj.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Audi TT?
Efter fyra år på marknaden i nuvarande form meddelar Audi att det är dags för en uppdatering av sportvagnen.
Ny front
Audis designavdelning har framför allt koncentrerat sig på bilens front.
Den högglansigt svarta grillen har fått ett nytt utseende, luftintagen har förstorats, dimljusen har fått kromringar och tolv vita LED-dioder utgör ett nytt varselljus.
Båda karossvarianterna, coupén och den taklösa roadstern, blir dessutom två centimeter längre och mäter nu 418,7 centimeter.
Andra nyheter är diskret omarbetade bakljus, dubbla utblås och fyra nya metallicfärger.
Ny motor
Liksom tidigare är Audi TT en förhållandevis lättviktig bil.
Med minsta motorn visar vågen 1 240 kilo, vilket möjliggörs av en lågvibrerande kaross som till 68 procent består av aluminium.
Motorprogrammet får också tillskott i och med ansiktslyftningen.
Den fyrcylindriga tvålitersmotorn, som Audi kallar TSFI, är ny i sällskapet och levererar 211 hästkrafter.
Vridmomentet höga 350 newtonmeter mellan 1 600 och 4 200 varv per minut.
Mer effektiv
Med manuell låda klarar uppdaterade Audi TT noll till hundra på 6,1 sekunder innan den når sin toppfart på 245 km/tim.
Trots prestandan stannar förbrukningen på 0,66 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 154 g/km.
Som tillval finns fyrhjulsdrift och sexstegad dubbelkopplingslåda.
Dessutom erbjuds en 1,8-liters bensinmotor på 160 hästkrafter och en tvåliters dieselmotor som ger 170 hästar.
Även de motorerna är fyrcylindriga, turboladdade och direktinsprutade. Alla motorer är också utrustade med bromskraftåtervinning.
Audi framhåller att förbrukningen blivit upp till 14 procent lägre.
Ungefär samma pris
De som suktar efter ytterligare prestanda får blicka mot toppmodellerna TTS och TT RS som pumpar ut 272 respektive 340 hästar.
I dag kostar Audi TT från 301 000 i Sverige. Enligt Audi ska priset endast justeras uppåt "minimalt".
Försäljningen av uppdaterade Audi TT rullar igång i början av maj.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Audi TT?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg som vanligt. Om man inte vore så bekväm av sig skulle jag kunna tänka mig en Audi TT.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.