Jan-Åke Jonsson såg fräschare ut än någonsin och Antonov tycks vara med i affären. Det säger Vi Bilägares Marianne Sterner efter Saabs comeback i Genève.
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har just kommit hem från bilsalongen i Genève.
Saab gjorde comeback. Hur togs de emot?
- När Saab hade sin presskonferens hade väldigt mycket folk samlats. Många var där för att höra vad de hade att säga.
- Och Saab var väldigt glada över att få vara där. Endast tre veckor innan salongen blev det klart att de skulle ställa upp.
Hur såg det ut på Saabs område?
- De fick till en trevlig monter. Montrarna i Genève är egentligen väldigt enkla, bilar som står på ett golv.
- Saab visade nya 9-5, gamla 9-3 och en Saab 93 från 1957 som Jan-Åke Jonsson ska köra i biltävlingen Mille Miglia.
Inget mer? Ingen 9-4X?
- De hade inte så mycket att visa, men det viktiga var att de var på plats och att de visade optimism.
Pratade du med Victor Muller?
- Jag kom inte fram, alla affärsjournalister flockades runt honom.
- Men jag såg Antonov på avstånd, han strök liksom omkring i montern och visade att han på något sätt hörde dit. Det var en rätt lustig situation.
- Han svarade inte på frågor utan höll sig undan. Men att han har någonting med saken att göra framgår rätt tydligt. Han var till och med där två dagar i rad.
Jan-Åke Jonsson då?
- Han var glad över att Saab var med och att allt löst sig med att hitta en köpare.
- Nu ska produktionen dra igång under vecka 12 och eftersom lagren är tomma är det mycket att göra. De måste leverera bilar till både USA och Sverige. Det är bara att hoppas att de kan hitta köpare.
Jan-Åke Jonsson har ett tufft år bakom sig. Kändes han trött?
- Sannerligen inte, han såg fräschare ut än någonsin. Jag tror att det lättare att ladda om när den här kampen om att hitta en köpare nu är över.
Ambitionen är att sälja 80 000 bilar 2012. Vad tror du om det?
- Jag vill se det innan jag tror på det. Jag tycker att planerna verkar väldigt optimistiska. Men man kan ju alltid hoppas.
Diskutera: Tror du att Saab kommer att bli ett lönsamt företag?
Saab gjorde comeback. Hur togs de emot?
- När Saab hade sin presskonferens hade väldigt mycket folk samlats. Många var där för att höra vad de hade att säga.
- Och Saab var väldigt glada över att få vara där. Endast tre veckor innan salongen blev det klart att de skulle ställa upp.
Hur såg det ut på Saabs område?
- De fick till en trevlig monter. Montrarna i Genève är egentligen väldigt enkla, bilar som står på ett golv.
- Saab visade nya 9-5, gamla 9-3 och en Saab 93 från 1957 som Jan-Åke Jonsson ska köra i biltävlingen Mille Miglia.
Inget mer? Ingen 9-4X?
- De hade inte så mycket att visa, men det viktiga var att de var på plats och att de visade optimism.
Pratade du med Victor Muller?
- Jag kom inte fram, alla affärsjournalister flockades runt honom.
- Men jag såg Antonov på avstånd, han strök liksom omkring i montern och visade att han på något sätt hörde dit. Det var en rätt lustig situation.
- Han svarade inte på frågor utan höll sig undan. Men att han har någonting med saken att göra framgår rätt tydligt. Han var till och med där två dagar i rad.
Jan-Åke Jonsson då?
- Han var glad över att Saab var med och att allt löst sig med att hitta en köpare.
- Nu ska produktionen dra igång under vecka 12 och eftersom lagren är tomma är det mycket att göra. De måste leverera bilar till både USA och Sverige. Det är bara att hoppas att de kan hitta köpare.
Jan-Åke Jonsson har ett tufft år bakom sig. Kändes han trött?
- Sannerligen inte, han såg fräschare ut än någonsin. Jag tror att det lättare att ladda om när den här kampen om att hitta en köpare nu är över.
Ambitionen är att sälja 80 000 bilar 2012. Vad tror du om det?
- Jag vill se det innan jag tror på det. Jag tycker att planerna verkar väldigt optimistiska. Men man kan ju alltid hoppas.
Diskutera: Tror du att Saab kommer att bli ett lönsamt företag?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
JA, det kommer att gå väl för SAAB!
Kom igen Marianne, varför skulle det vara otroligt med 80 000 bilar 2012 när Saab sålde 127 000 bilar 2007??
Vad gäller Antonov, är det så konstigt att han kollar vad hans kompis (Victor Muller) har för sig? De är ju nämligen vänner privat. Hans bank står ju också för finnansieringen.
Mer intressant skulle vara att veta om man såg till Christian von Koeniggsegg i montern. Han är nämligen också privat bekant med Victor Muller vad jag förstår.
Klart att saab fixar detta tycker inte att de har satt allt för höga mål.Snarare i underkant,förstår ej denna hysh hysh feelingen bland journalister om Anatov känner muller privat är det så konstigt att han rör sig kring saabmontern .Och hoppaAS han blir rentvådd så han kan invistera vidare i saab..Ryssar gillar jag mycket innoativa kolla bara inom flyget inte många slår dom på fingrarna där..
Jag tror inte att särskilt många motorjournalister skulle handplockas till att bli analytiker inom bilbranschen....
Nog är det märkligt om Saab inte skulle kunna komma upp i 100 000 sålda bilar per år med ett nytt modellrpogram på tre modeller när man 2007 sålde denna mängd med den redan då gamla 9-5 och redan då halvgamla 9-3. Med all logik måste tre moderna bilar sälja mer än två halvgamla/gamla.
Ett ofrånkomligt jätteproblem med SAAB är att det alltid i sin 60 åriga historia varit ett förlustföretag, nåja utom 2.
Jag tror inte SAAB finns 2014. Inte SAAB som vi kan känna igen från idag.
Rattmuff...googla gärna "koncernredovisning".
Rattmuff...googla gärna "koncernredovisning".
Sigge; jag tror mer på P.G än på internet.
Säjer Gyllenhammar att SAAB gått med förlust i 58 av 60 år, så tror jag att det är precis så det är ...
Rätt ointressant hur saab gått under tidigare ägare,apple gick uselt 1996 vart är dom nu?
Apple och SAAB är inte riktigt jämförbart.
Dessutom har Apple inte gått med förlust i 97% av sin verksamhetstid ...
Jag skulle inte satsa min sparpengar i SAAB-aktier iaf ... men om nya 9-5 håller måttet kan jag mycket väl föreställa mej att ha en sådan på uppfarten om 5-10 år ..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.