Ghazal 1 blir den första bilen som ska tillverkas i Saudiarabien. Kung Abdullah har nu lämnat klartecken för produktion av ökensuven.
Ghazal 1 visades först som koncept på bilsalongen i Genève tidigare i år.
Anpassad för Saudiarabien
Bilen uppmärksammades eftersom den tagits fram av ingenjörer från King Saud University i Riyadh.
Ingenjörerna vid universitet hade fått uppgiften att tillverka en bil baserad på Mercedes G-klass.
Målet var en suv som skulle stå pall för de förhållanden som råder i Saudiarabien och övriga mellanöstern.
Det innebär bland annat terrängegenskaper samt förbättrad isolering och motorkylning.
"Tidlös karaktär"
Till sin hjälp fick ingenjörerna assistans från bland annat Mercedes och Magna Steyr.
Ghazal 1 mäter 4,8 meter på längden och 1,9 meter på bredden.
Ingenjörerna bakom bilen uppger att de inte låtit sig påverkas av trender inom bildesign utan istället satsat på en mer tidlös karaktär.
På Genèvesalongen var bilen dock bara ett koncept.
Klartecken från kungen
Men nyligen gav den saudiske kungen Abdullah bilen grönt ljus för serietillverkning.
Fortfarande återstår två till tre år till produktionsstart och ungefär 500 miljoner dollar i investeringar måste säkras.
Personerna bakom bilen låter meddela att flera saudiska investerare har kontaktats.
Målet är därefter att nå en årlig volym på 20 000 bilar.
Om bilen når produktionsstadiet blir Ghazal 1 den första bilen att tillverkas i oljerika Saudiarabien.
Diskutera: Vad tycker du om Ghazal 1?
Anpassad för Saudiarabien
Bilen uppmärksammades eftersom den tagits fram av ingenjörer från King Saud University i Riyadh.
Ingenjörerna vid universitet hade fått uppgiften att tillverka en bil baserad på Mercedes G-klass.
Målet var en suv som skulle stå pall för de förhållanden som råder i Saudiarabien och övriga mellanöstern.
Det innebär bland annat terrängegenskaper samt förbättrad isolering och motorkylning.
"Tidlös karaktär"
Till sin hjälp fick ingenjörerna assistans från bland annat Mercedes och Magna Steyr.
Ghazal 1 mäter 4,8 meter på längden och 1,9 meter på bredden.
Ingenjörerna bakom bilen uppger att de inte låtit sig påverkas av trender inom bildesign utan istället satsat på en mer tidlös karaktär.
På Genèvesalongen var bilen dock bara ett koncept.
Klartecken från kungen
Men nyligen gav den saudiske kungen Abdullah bilen grönt ljus för serietillverkning.
Fortfarande återstår två till tre år till produktionsstart och ungefär 500 miljoner dollar i investeringar måste säkras.
Personerna bakom bilen låter meddela att flera saudiska investerare har kontaktats.
Målet är därefter att nå en årlig volym på 20 000 bilar.
Om bilen når produktionsstadiet blir Ghazal 1 den första bilen att tillverkas i oljerika Saudiarabien.
Diskutera: Vad tycker du om Ghazal 1?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I det landet antar jag att oljepriset inte är ett problem..
Wow, vilken design. Så här skulle ju G-klassen sett ut från början. Otroligt fräck och tilltalande design.
Tja, nog ändamålsenlig.
Inte speciellt snygg men det är ju inget krav.
Fronten med BMW look resten av karossen en blandning av Land rover/land cruiser och en vidrig grön nyans. Gröna bilar i olika kulörer och metallic kan vara riktigt läckra när det harmonerar på rätt sätt men denna nyans var vedervärdig. Hoppas Abdullah har pengar att göra den bättre än den ser ut!
Äntligen en ändamålsenlig SUV.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.