Nästa artikel
GENÈVE: "Här är salongens höjdpunkt"
Nyheter

GENÈVE: "Här är salongens höjdpunkt"

Publicerad 5 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi Bilägares Marianne Sterner spanar efter trender och utser Genèvesalongens bästa koncept, bästa produktionsbil och största besvikelse.
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har just kommit hem från bilsalongen i Genève.

Hur var årets mässa?

- Det var en innehållsrik mässa med mycket nyheter, rolig bilar och kul koncept. Det fanns något intressant att titta på i varje monter.

- Sen så var det väldigt inriktat på hybrider, elbilar och sänkt förbrukning.

Fick du en bild av hur bilindustrin mår?
- Industrin håller på att återhämta sig, det kunde man se på antalet nyheter. Det satsas friskt inför bättre tider.

Så en viss optimism kunde urskiljas?
- Det tycker jag nog. Många pratade om att de skulle lansera flera nya modeller de kommande åren. Det verkar som vi går en rätt kul biltid till mötes.

Vilken bil imponerade mest?
- Om jag tvingas välja en skulle det bli konceptbilen Porsche 918 Spyder.

- Den är så enormt tekniskt avancerad och den visar att det går att göra nästan vad som helst med hybridteknik.

Bästa produktionsbilen?

- Audi A1 var en liten läcker sak och så har vi Volvo S60 förstås.

- Men Audi i miniatyrformat var väldigt solid och genomarbetad, en bil man bara längtar till att få provköra.

- Jag tycker att Audi gör helt rätt när de lägger till all komfort i en liten bil, då blir det lättare att välja en småbil när man inte behöver avstå någonting.

Någon besvikelse?

- Ja, jag hade hoppats på en hybridversion av nya S60. Nu finns bara en Drive-variant som kommer nästa år med 115 gram koldioxid per kilometer.

- När jag tog upp det med Volvo sade de bara: "vänta till bilsalongen i Paris".

Diskutera: Vad tycker du om nyheterna som presenterats i Genève? Vad har stuckit ut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-05 16:17
Christer W. (ej verifierad)

"Jag tycker att Audi gör helt rätt när de lägger till all komfort i en liten bil, då blir det lättare att välja en småbil när man inte behöver avstå någonting.". Borde man inte provköra en bil innan man uttalar sig om t.ex komfort, speciellt när det är en liten bil vilka inte brukar vara under av just komfort?

#2 • Uppdaterat: 2010-03-05 23:27
Saabnisse (ej verifierad)

Inget konstigt när det gäller motorjournalister, de kör ofta med förutfattade meningar.
Det gör vi ju egentligen alla, men proffsen borde ju ha bättre omdöme.
Nåja, det personliga tyckandet kan vi väl förlåta den här gången, hon kan ju ha rätt, men jag håller med, en provkörning innan uttalandet hade inte varit helt fel.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-05 23:41
Laban (ej verifierad)

Förmodligen syftar hon på att all komfortutrustning finns. Sen bygger bilen på VW Polo som är klassledande (enligt diverse olika biltidningar i alla fall) när det gäller fjädrings och ljudkomfort, A1 lär inte vara sämre. Hon har säkert belägg för påståendet.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-06 10:38
Rattmuff (ej verifierad)

Jag förmodar att uttalandet är gjort utifrån förutsättningarna ...
Uttalandet är spontant och av en erfaren motorjournalist.
Jag läser att Sterner ser en "småbil" med mera komfort än brukligt i klassen.
Jag störs inte det minsta av journalistiken.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-07 13:28
BosseM (ej verifierad)

Äntligen på rätt spår, Audi! Man ska kunna köpa sig en liten bil med samma komfort och teknik som prestigemodellerna. Har alltid undrat varför det har varit så svårt att välja till automatlåda i mindre modeller. Behovet är ju förarens val, och det är detsamma som i större bilar.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-07 19:42
Per Karlsson (ej verifierad)

Som vanligt inget nytt på gasfronten, trots att gas är det bästa tillgängliga bränslet. Eller fanns det något på mässan som vi inte har fått veta? För min egen del hoppas jag att Volvo åter börjar producera gasbilar. En V60 Bi-Fuel skulle jag absolut kunna tänka mig!

#7 • Uppdaterat: 2010-03-08 23:35
Simon (ej verifierad)

ååå.. jag hoppades att du skulle nämna Alfa Giulietta..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.