Småbilen A1, A7 och nya generationer av A3 och A6. Vi Bilägare undersöker vad Audi kommer med under 2010.
Förra småbilsförsöket för Audi blev inte så lyckat, A2 floppade och tillverkningen är numera nedlagd utan att en ersättare är färdig. Men nästa år lär en ny småbil från Audi komma, A1.
Sportigare än Mini
Audi A1 ska konkurrera med Mini och kommer först som tredörrars och längre fram troligen även som femdörrars. Bottenplattan är sannolikt densamma som används i nya generationen av Volkswagen Polo och Skoda Fabia.
Men Audi kommer att se sportigare ut och materialvalen blir snyggare. Precis som det brukar vara när det gäller syskonen i Volkswagen-koncernen.
Till en början kommer A1 med små bensinmotorer och dieselmotorer, sannolikt blir några alternativen miljöbilsklassade. Eventuellt kommer en hybridvariant med en 27 hästkrafter och 150 Newtonmeter stark elmotor.
För prestandainriktade kunder lär en S1 med 200 hästkrafter komma längre fram, dock är det osäkert om det sker under 2010.
A7 och ny A8
Fler Audinyheter på gång är en cabrioletversion av sportbilen R8, kallad R8 Spyder. Audi A7 är en lyxbil i storleksklass mellan A6 och A8 som väntas under nästa år. A7 blir en halvkombi precis som A5 och premiär blir det troligtvis på Paris-salongen hösten 2010.
Stora lyxbilen A8 väntas också i en ny generation, byggd på samma bottenplatta som A7. Försäljningsstart väntas bli under våren. A8 kommer att finnas både med sexcylindriga och åttacylindriga motorer - och eventuellt också en V12:a.
Det ryktas också om att A6 kommer i en helt ny generation sent 2010. Men det är möjligt att den bilen dröjer till 2011.
En ny generation av A3 kan också vara på gång, baserad på senaste generationen av Volkswagen Golf.
Diskutera: Vad tror du om Audis nästa år?
Sportigare än Mini
Audi A1 ska konkurrera med Mini och kommer först som tredörrars och längre fram troligen även som femdörrars. Bottenplattan är sannolikt densamma som används i nya generationen av Volkswagen Polo och Skoda Fabia.
Men Audi kommer att se sportigare ut och materialvalen blir snyggare. Precis som det brukar vara när det gäller syskonen i Volkswagen-koncernen.
Till en början kommer A1 med små bensinmotorer och dieselmotorer, sannolikt blir några alternativen miljöbilsklassade. Eventuellt kommer en hybridvariant med en 27 hästkrafter och 150 Newtonmeter stark elmotor.
För prestandainriktade kunder lär en S1 med 200 hästkrafter komma längre fram, dock är det osäkert om det sker under 2010.
A7 och ny A8
Fler Audinyheter på gång är en cabrioletversion av sportbilen R8, kallad R8 Spyder. Audi A7 är en lyxbil i storleksklass mellan A6 och A8 som väntas under nästa år. A7 blir en halvkombi precis som A5 och premiär blir det troligtvis på Paris-salongen hösten 2010.
Stora lyxbilen A8 väntas också i en ny generation, byggd på samma bottenplatta som A7. Försäljningsstart väntas bli under våren. A8 kommer att finnas både med sexcylindriga och åttacylindriga motorer - och eventuellt också en V12:a.
Det ryktas också om att A6 kommer i en helt ny generation sent 2010. Men det är möjligt att den bilen dröjer till 2011.
En ny generation av A3 kan också vara på gång, baserad på senaste generationen av Volkswagen Golf.
Diskutera: Vad tror du om Audis nästa år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sexor, åttor och V-tolvor!
Precis vad världen behöver!
LASSE J, har du inte fattat behovet? Finns inte dylika bilar, har inte motorjournalisterna några "innovationer" att skriva om, och ingen "körglädje", väghållning, "busfaktor" eller "ax". Redaktionen godkänner aldrig att man reser till Alperna för att prova en 1,4 l dieselstånka, men kom med en V12:a på 565 hästar i en Audi A 1, som klarar "älgprovet" i 90 km/t, då är det intressant speciellt för de 2 som köper bilen i Sverige. Har hört ryktesvägen att vissa tillverkare ska ställa in en hel hink med knappar och reglage i provbilarna som motorjournalisterna kan ha att peta på vrida om och röra om i under provkörningen, evt ta med sig hem. Någon måste göra något åt motorjournalisternas tråkiga vardag! Varför inte en leksaksfabrikant?
Någon som vet varför inte Audi har gasbilar, deras ägare VW har ju?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.