Klassiska Saab 92 i ny modern tappning är Saabs högsta prioritet, det säger Victor Muller.
Bilsalongen i New York är i full gång och på plats finns Spykers vd, och tillika Saabs nya styrelseordförande, Victor Muller.
Liten premiumbil
Under en pratstund med amerikanska tidningen Motor Trends berättar Victor Muller om sina planer för Saabs framtid.
Han vill att Saab ska prioritera en liten premiumbil i retrostil, i ungefär samma anda som Volkswagens bubbla, Mini Cooper och Fiat 500.
Victor Muller kallar bilen Saab 92 och menar att den ska vara inspirerad av Saabs klassiska, puttrande tvåtaktare.
Bilen är tänkt att locka yngre kunder till märket
"En bil som saknas"
Saab 92 var den Trollhättanbaserade tillverkarens första personbil.
Serieproduktionen inleddes 1949 och fortgick fram till 1956 då bilen till slut fasades ut.
En modern variant av småbilen finns ännu inte med i företagets affärsplan, poängterar Victor Muller.
Först måste Saab visa plusresultat eller hitta en tillverkare att dela utvecklingskostnaderna med.
Om bilen så småningom skulle lansera skulle det sannolikt bli under namnet 9-2 för att passa in bland Saabs övriga modellnamn.
- Saab 92 är definitivt en bil som saknas i Saabs modellprogram. Och det är helt klart en bil vi vill få ut på marknaden, riktigt snart, säger Victor Muller till Motor Trends.
Diskutera: Vad tror du om en ny version av Saab 92?
Liten premiumbil
Under en pratstund med amerikanska tidningen Motor Trends berättar Victor Muller om sina planer för Saabs framtid.
Han vill att Saab ska prioritera en liten premiumbil i retrostil, i ungefär samma anda som Volkswagens bubbla, Mini Cooper och Fiat 500.
Victor Muller kallar bilen Saab 92 och menar att den ska vara inspirerad av Saabs klassiska, puttrande tvåtaktare.
Bilen är tänkt att locka yngre kunder till märket
"En bil som saknas"
Saab 92 var den Trollhättanbaserade tillverkarens första personbil.
Serieproduktionen inleddes 1949 och fortgick fram till 1956 då bilen till slut fasades ut.
En modern variant av småbilen finns ännu inte med i företagets affärsplan, poängterar Victor Muller.
Först måste Saab visa plusresultat eller hitta en tillverkare att dela utvecklingskostnaderna med.
Om bilen så småningom skulle lansera skulle det sannolikt bli under namnet 9-2 för att passa in bland Saabs övriga modellnamn.
- Saab 92 är definitivt en bil som saknas i Saabs modellprogram. Och det är helt klart en bil vi vill få ut på marknaden, riktigt snart, säger Victor Muller till Motor Trends.
Diskutera: Vad tror du om en ny version av Saab 92?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, det vore verkligen en bil som skulle platsa i Saabs program och då helst med just en modern tvåtaktsmotor.
Och här har vi en som redan börjat göra reklam för Saab9-2.
Kolla Steven Wades reklam för en ännu inte existerande modell:
http://www.saabsunited.com/
undrar bara hur frihjulet kopplas in vid motorbroms för att förhindra oljebrist saabnisse kanke kan förklara?
modern tvåtaktsmotor.. det var det dummaste jag hört.. ett steg fram och 2 tillbaka
Dead man walking.
Att kostymen är ny hindrar inte det oundvikliga.
Audi sålde drygt 260 000 bilar under Q1 2010. Detta skapar pengar som går att använda till sådana här idéer. Att "nya" 9-3an bara blir en "kraftigare" facelift då samma botten platta som nuvarande 9-3a använder övertygar inte mig om att Saab är ett solitt bolag med vinst. Bra vision med som inte är genomförbart just nu.
Såg en prototypskiss på aftonbladets hemsida, vilket i och för sig var inofficiell, men jag blev störtförälskad. Snälla Saab förverkliga detta projekt, det är er räddare i nöden!
Idéen är bra!
Såg SAAB skissen i Aftonbladet, den var mkt fin.
Ett mellanting mellan gamla SAAB 92 och en porsche?
Det som syntes, var iallafall en mycket läcker småbil.
Muller kan vara den vitamininjektion som SAAB behöver.
Lotus 2-takt
http://www.lantbruk.com/tvatakt-eller-fyrtakt/2010-02-13
Lotus 2-takt igen
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=19308
Kanske dags för Monsieur och Sturgis att lära sig lite om motorteknik.
En modern tvåtaktsmotor bränner inte olja mer än en fyrtaktare.
Den använder vevhusets tråg som oljesump precis som en fyrtaktsmotor och smörjningen sker med pump.
Spolningen sker med hjälp av tryck från em kompressor.
Titta på fartygsdieslar eller diesellokomotiv, de jobbar i tvåtakt, man har inte råd att kasta bort en arbetstakt enbart för spolning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.