Sju procent lägre förbrukning men samma prestanda. Nu blir Saab 9-3 Cabriolet med dieselmotor mer effektiv.
Tidigare byggdes Saab 9-3 Cabriolet i Ã-sterrike.
Men produktionen har flyttats och i början av januari rullade det första svenskbyggda exemplaret av bandet i Trollhättan.
Mer effektiv
Nu meddelar Saab att 9-3 Cabriolet med dieselmotor får ta del av effektiviseringar inom miljöprogrammet EcoPower Technology.
Det innebär optimerad växellåda, justerad tomgång och mer effektiva däck.
Förbrukning och koldioxidutsläpp blir därmed sju procent lägre - utan märkbara prestandaförluster, uppger Saab.
Dock blir tiden för acceleration på femte växeln mellan 80 och 120 km/tim en sekund längre.
0,55 liter per mil
Turbodieseln på 1,9 liter med 150 hästar förbrukar nu 0,55 liter per mil med ett utsläpp på 145 g/km
Det kan jämföras med de tidigare värdena på 0,59 liter per mil och 157 g/km.
Med dubbelturbon på 180 hästkrafter sjunker förbrukningen från 0,58 till 0,54 liter per mil och utsläppet från 154 till 144 g/km.
Saab 9-3 som sedan och kombi har redan tagit del av effektiviseringen.
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Cabriolet?
Men produktionen har flyttats och i början av januari rullade det första svenskbyggda exemplaret av bandet i Trollhättan.
Mer effektiv
Nu meddelar Saab att 9-3 Cabriolet med dieselmotor får ta del av effektiviseringar inom miljöprogrammet EcoPower Technology.
Det innebär optimerad växellåda, justerad tomgång och mer effektiva däck.
Förbrukning och koldioxidutsläpp blir därmed sju procent lägre - utan märkbara prestandaförluster, uppger Saab.
Dock blir tiden för acceleration på femte växeln mellan 80 och 120 km/tim en sekund längre.
0,55 liter per mil
Turbodieseln på 1,9 liter med 150 hästar förbrukar nu 0,55 liter per mil med ett utsläpp på 145 g/km
Det kan jämföras med de tidigare värdena på 0,59 liter per mil och 157 g/km.
Med dubbelturbon på 180 hästkrafter sjunker förbrukningen från 0,58 till 0,54 liter per mil och utsläppet från 154 till 144 g/km.
Saab 9-3 som sedan och kombi har redan tagit del av effektiviseringen.
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Cabriolet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett steg i rätt riktning.
Var tog 120 glammaren vägen?
Det här är väl inget att skryta med Saab! Det finns ju modernare och snålare dieslar inom GM som dessutom är renare! Borde inte Saab ha satt in den dieseln i stället, eller har kanske GM ensamrätt till dessa dieselmotorer?
Diesel? I en cab? Nej, tack.
Saab köper man inte för att de är snåla eller välbyggda utan för att man vill ha en bil som förmedlar en speciell känsla och som har en tidlös design. Tyvärr är det väl bara vi konstiga Saab-fans som förstår vad som menas med det ;) Slutar man att tänka logiskt och istället följer sina känslor så hamnar man lätt med en Alfa eller Saab i garaget. Vem bryr sig då om sju procent lägre förbrukning...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.