På måndag är det dags - första provkörningen av nya Saab 9-5. Nya 9-5 betyder vinna eller försvinna för Saab, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.
Som en av världens första tidningar kommer Vi Bilägare provköra nya Saab 9-5 på måndag.
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner kommer då att finnas på plats i Trollhättan.
Hur känns det att äntligen få provköra nya Saab 9-5?
- Det ska bli väldigt spännande och se om den känns lika stor som den ser ut, säger Marianne Sterner.
- Och det ska också bli spännande att se om de lyckats göra en bil med lyxkaraktär, men ändå med Saab-karaktär.
Vad har du för förväntningar?
- Förväntan och hopp om att de verkligen lyckats göra en bil som kan konkurrera med de bilar som de verkligen vill konkurrera med.
- Framför allt Audi, BMW och Volvo.
Utifrån det du redan har sett, vad tycker du om bilen?
- Jag är inte säker på att jag tycker att den är så snygg. Jag tycker den känns lite klumpig i fronten.
- Men jag har också bara sett den på bilsalonger och inte på vägen där den får sin rätta karaktär.
- Så jag hoppas att jag kommer tycka att den är snyggare än på salongerna.
Nya Saab 9-5 mäter över fem meter. Är det rätt bil att lansera just nu?
- Det kan man verkligen fråga sig. Det är tveksamt, men det beror på vad man vill.
- Vill man ha stora volymer är det fel bil. Vill man höja statusglansen på märket kan det var rätt bil. Om den bara går att sälja.
Vad betyder nya 9-5 för Saab?
- Det är svårt att se att det betyder annat än vinna eller försvinna. Saab tål inte ett misslyckande med den här lanseringen.
Tror du att nya Saab 9-5 lyckas?
- Jag vågar inte spekulera, men jag hoppas för Saabs skull att de lyckas.
- Jag tror att de gjort en fin bil, men det vore synd om det skulle visa sig vara fel bil.
Läs Vi Bilägare på måndag för en direktrapport från provkörningen.
Vi kommer dessutom att publicera webb-tv under nästa vecka.
Diskutera: Vad har du för förväntningar om nya Saab 9-5?
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner kommer då att finnas på plats i Trollhättan.
Hur känns det att äntligen få provköra nya Saab 9-5?
- Det ska bli väldigt spännande och se om den känns lika stor som den ser ut, säger Marianne Sterner.
- Och det ska också bli spännande att se om de lyckats göra en bil med lyxkaraktär, men ändå med Saab-karaktär.
Vad har du för förväntningar?
- Förväntan och hopp om att de verkligen lyckats göra en bil som kan konkurrera med de bilar som de verkligen vill konkurrera med.
- Framför allt Audi, BMW och Volvo.
Utifrån det du redan har sett, vad tycker du om bilen?
- Jag är inte säker på att jag tycker att den är så snygg. Jag tycker den känns lite klumpig i fronten.
- Men jag har också bara sett den på bilsalonger och inte på vägen där den får sin rätta karaktär.
- Så jag hoppas att jag kommer tycka att den är snyggare än på salongerna.
Nya Saab 9-5 mäter över fem meter. Är det rätt bil att lansera just nu?
- Det kan man verkligen fråga sig. Det är tveksamt, men det beror på vad man vill.
- Vill man ha stora volymer är det fel bil. Vill man höja statusglansen på märket kan det var rätt bil. Om den bara går att sälja.
Vad betyder nya 9-5 för Saab?
- Det är svårt att se att det betyder annat än vinna eller försvinna. Saab tål inte ett misslyckande med den här lanseringen.
Tror du att nya Saab 9-5 lyckas?
- Jag vågar inte spekulera, men jag hoppas för Saabs skull att de lyckas.
- Jag tror att de gjort en fin bil, men det vore synd om det skulle visa sig vara fel bil.
Läs Vi Bilägare på måndag för en direktrapport från provkörningen.
Vi kommer dessutom att publicera webb-tv under nästa vecka.
Diskutera: Vad har du för förväntningar om nya Saab 9-5?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det blir spännande! Den har trots allt ett lite säreget utseende, kanske kan tilltala några.
Det är väl ingen som räknar med att det ska bli en volymsäljare...iallafal inte hos Saab. Det handlar om att höja prestigen på märket och kunna ta bra betalt, d.v.s. rikta sej mot en marknad i de översta segmentet, så den här satsningen är helt rätt... d.v.s. om man lyckas få upp volymen på Saab 9-3! - Där ligger utmaningen!
Och det är inte helt enkelt eftersom den modellen börjar bli dags att modernisera eller förnya helt, och dom pengarna är väl tveksamt om man har just nu...men slår 9-5:an i de länder som gärna åker en stor Sedanbil t.e.x Italien, tyskland mm så kan det bli riktigt bra.Lycka till Saab!
Optimistisk!
Naturligtvis är den nya SAABen oerhört viktig för märkets överlevnad. Nu börjar motortransporter med nya SAABar (93, gamla 9-5) glädjande nog att synas efter vägarna.
Förmodligen kommer vissa svenska motorjournalister att ta i för att hitta "fel", typ allvarliga anmärkningar eftersom men skulle kunna klämma sig på handbromsen eller för stort antal knappar. Det är lätt att slå på en som redan ligger.
Jag är ganska säker på de flesta förväntningar vi köpare har på den nya SAABen kommer att uppfyllas men som med mycket annat, så faller inte allt alla på läppen. Det verkliga testet blir ju när du och jag, bäste läsare, får möjligheten att titta, känna och provköra och hur vi bemöts av försäljaren. Det är då det avgörs!
Ser ut som 'den sista dinosarien' en stor o klumpig sedanmodell som ingen vill ha! Traditionell gammaldags design!
Skriverier om att denna modell 9-5 innebär vinna / försvinna är rent nys! Det är bilar typ 9-3 sportcombi som är framtiden, eller tom ngt mindre och framför allt miljövänliga. En nyutvecklad bil med snåldiesel alt flexifuel i kombination med plug-in el, det vore ngt att sätta ut på marknaden NU Saab.
Har sett bilen både in- och utvändigt och måste säga att den är fantastiskt snygg! Detta kommer bli en succé. Calle kombi är stort i Sverige men t ex totaldött i USA.
Som tur är har de en mer globaliserad marknad, svenska bilköparnas åsikter ska man inte
generalisera ut till andra länder.
Ex sedanlandet USA...
Sigge o KS// INGA andra biltillverkare (med självaktning/i västeuropa) tar fram en skitstor 5 meter's vagn i dessa tider. Och tro mig en sämre timad flopp är svårt att hitta! OK det kommer att säljas ngr i Kina o USA men naturligtvis i otillräckliga mängder. Kommer def inte att ge svarta siffror i bokslutet. NÄ Saab, satsa på moderna mindre bilar - jag är övertygad om att ni kan!!
Kul! Ser fram mot att få höra ett första intryck av nya 9-5 på måndag.
Vi bilägare är ju en gammal Biltidning för arbetarklassen (sossar & vpk:are), kanske en del bönder också... Så jag förväntar mig verkligen att ni sågar "SAAB-limousinen" längs med "navkapslarna"
(Om den bara hade haft sådana förstås - hehe...)
Har själv mognat från bilsport som prepubertal via tv ams men det är mest trams för märkesfanatiker och folk son envisas med att bilar skall ha status och vara sportiga...Köp en gsx-r1100 från 87 och kör skiten ur vilken sportbil som helst. Men det kräver förstås att man faktiskt vet hur man kör.
Angående saaben så finns det redan gott om etablerade märken som säljer jättesedaner. Saaben måste vara betydligt bättre än motsvarande bumse,merca eller ådi för att lyckas. Tror ni den är det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.