Med Spyker vid rodret ska Saabs röda siffror bli svarta. Men själva redovisar sportbilstillverkaren en förlust på 220 miljoner kronor.
Det andas optimism i Trollhättan sedan holländska Spyker slutligen genomförde köpet av Saab från General Motors.
Ska leda vägen
Planen är att öka volymen till 60 000 bilar under 2010 från fjolårets rekordlåga nivå på färre än 40 000 bilar.
För att Saab ska bli ett lönsamt företag måste volymen öka till omkring 100 000 bilar till 2012, det enligt företagets affärsplan.
Nya ägaren Spyker ska leda vägen.
Brakförlust
På fredagen presenterade Spyker resultatet för 2009.
Förlusten uppgick till 220 miljoner kronor.
Det är visserligen en förbättring sedan året innan då sportbilstillverkaren backade med 230 miljoner kronor.
Antalet bilar var ungefär detsamma under 2008 och 2009, intäkterna föll dock från 75 miljoner kronor till 64 miljoner kronor.
Diskutera: Tror du att Saab kan bli ett lönsamt företag till 2012?
Ska leda vägen
Planen är att öka volymen till 60 000 bilar under 2010 från fjolårets rekordlåga nivå på färre än 40 000 bilar.
För att Saab ska bli ett lönsamt företag måste volymen öka till omkring 100 000 bilar till 2012, det enligt företagets affärsplan.
Nya ägaren Spyker ska leda vägen.
Brakförlust
På fredagen presenterade Spyker resultatet för 2009.
Förlusten uppgick till 220 miljoner kronor.
Det är visserligen en förbättring sedan året innan då sportbilstillverkaren backade med 230 miljoner kronor.
Antalet bilar var ungefär detsamma under 2008 och 2009, intäkterna föll dock från 75 miljoner kronor till 64 miljoner kronor.
Diskutera: Tror du att Saab kan bli ett lönsamt företag till 2012?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska det bli Saab som ska hjälpa Spyker att vända de här siffrorna? :-)
AV TWO MINUSER BLIR ALDRIG NÅN STRÖM
Nej men minus gånger minus blir plus, fast minus plus minus är ju inte så kul.
Schyst med samma produktion lägre inkomster och bättre resultat.
Eller läser jag fel?
Det känns lite som att en blind leder en annan blind...
RIP SAAB!!!
Inte är det väl att undra på att man haft betänkligheter när det gäller den här affären. Jag är rädd för att de vinster som en ev. försäljningsframgång skulle medföra att dessa går till utveckling av de bilar som Spyker har intresse för, alltså inte vanliga familjebilar. Han har dessutom en så pass stark ägarmajoritet att Saabs lokala styrelse inte har mycket att säga till om. Men man kanske får ge sig till tåls, kanske framtiden visar vart det leder, men fram tills dess ingen ny Saab för min del.
Av alla idiotiska affärer tar detta priset. Det enda rimliga hade varit att lägga ner SAAB direkt och ta smällen. Nu är SAAB en levande död som hålls igång enbart på konstgjord väg. Vad har SAAB att komma med som inte alla andra har både mer och bättre av? Garantin på 4 milliarder är fullständigt vansinnig och skulle aldrig ställts ut.
sign. Björn H
Ni som skriver kritiska inlägg här bör tänka på vissa fakta: 1. detta rör Spyker, ej SAAB Spyker.
2. Det statliga lånet har fabriken i Trollhättan som säkerhet.
3. De flesta nya bolag gåe med förlust de frösta åren, och det nya Spyker är inte gammalt. Tror ni att Alfred Nobels dynamittillverkning gick med vinst de första åren? Nej - nej - nej.
4. Kanske dags för er att ta en korrespondanskurs från någon gymnasiesärskola?
Bra sagt HAUBITS77A,, marre
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.