Baic kommer i fortsättningen att sälja Saab i Kina. Baic tar över rättigheterna från GM och siktar på att sälja 5 000 bilar nästa år.
Saab har tidigare misslyckats med att på allvar etablera sig i Kina.
Baic tar över
GM introducerade Saab på den snabbt växande kinesiska marknaden under 2002.
Men satsningen blev halvhjärtad med få återförsäljare då General Motors istället lade mest krut på Buick och Cadillac.
Under 2008 sålde Saab endast 800 bilar i Kina.
Nu rapporterar kinesiska branschtidningen China Car Times att Baic, Bejing Automotive Industry Corporation, tar över rättigheterna för att sälja Saab i Kina.
Bejing C71
Tidigare har Baic köpt verktygen för att tillverka Saab 9-3 och gamla Saab 9-5 och sälja bilarna under eget namn.
Under bilsalongen i Peking presenterade Baic modellen Bejing C71 som är byggd utifrån Saab 9-5.
Läs artikeln om Bejing C71 här.
Nu står Baic inför en stor utmaning att slå sig in på kinesiska marknaden där Audi, BMW och Mercedes redan etablerat sig.
5 000 bilar nästa år
Med nya Saab 9-5 i spetsen är målet att sälja 5 000 bilar under 2011.
På sikt ska volymen skruvas upp till 10 000 bilar per år.
Nu återstår frågan om Baic ska sälja Saab hos de egna återförsäljarna eller etablera nya handlare.
Redan i dag säljs Mitsubishi, Jeep och Chrysler hos Baic:s nätverk av återförsäljare, uppger China Car Times.
Diskutera: Tror du Saab kan lyckas i Kina? Är nya, stora Saab 9-5 rätt bil för den kinesiska marknaden?
Baic tar över
GM introducerade Saab på den snabbt växande kinesiska marknaden under 2002.
Men satsningen blev halvhjärtad med få återförsäljare då General Motors istället lade mest krut på Buick och Cadillac.
Under 2008 sålde Saab endast 800 bilar i Kina.
Nu rapporterar kinesiska branschtidningen China Car Times att Baic, Bejing Automotive Industry Corporation, tar över rättigheterna för att sälja Saab i Kina.
Bejing C71
Tidigare har Baic köpt verktygen för att tillverka Saab 9-3 och gamla Saab 9-5 och sälja bilarna under eget namn.
Under bilsalongen i Peking presenterade Baic modellen Bejing C71 som är byggd utifrån Saab 9-5.
Läs artikeln om Bejing C71 här.
Nu står Baic inför en stor utmaning att slå sig in på kinesiska marknaden där Audi, BMW och Mercedes redan etablerat sig.
5 000 bilar nästa år
Med nya Saab 9-5 i spetsen är målet att sälja 5 000 bilar under 2011.
På sikt ska volymen skruvas upp till 10 000 bilar per år.
Nu återstår frågan om Baic ska sälja Saab hos de egna återförsäljarna eller etablera nya handlare.
Redan i dag säljs Mitsubishi, Jeep och Chrysler hos Baic:s nätverk av återförsäljare, uppger China Car Times.
Diskutera: Tror du Saab kan lyckas i Kina? Är nya, stora Saab 9-5 rätt bil för den kinesiska marknaden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kineserna verkar ju gilla stora bilar. Kommer nya 9-5:an i förlängd version också?
Det är ironiskt att så många debattörer i Sverige har så stora förhoppningar på den kinesiska bilindsutrin - men när det kommer till kritan är deras bästa "egenproducerade" bilar uppköpta, avdankade, modeller av MG, Rover och SAAB....... (Som exempel säljs ju gamla Rover 75 under namnet Roewee 750 i "lyxbilsklassen" och gamla Rover Streetwise säljs som MG SW - som de dessutom försöker introducera i Europa.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.