Efter otaliga månader med minussiffror ökade Saab den svenska försäljningen med 25 procent under maj. Samtidigt backade Volvo med fem procent.
Saabs försäljningsras har pågått länge.
Så sent som i april tappade Saab 14,7 procent jämfört med året dessförinnan.
Endast 528 bilar såldes i Sverige.
Men nu har det vänt.
Saab ökar 25 procent
Under maj sålde Saab 701 bilar vilket kan jämföras med 559 bilar under samma månad i fjol.
Det är en ökning med 25,4 procent.
Anmärkningsvärt är att ökningen redovisas innan nya Saab 9-5 har
lanserats.
Räknat från januari till maj har Saab dock tappat 29,6 procent.
Volvo tappar
Volvo har månad efter månad visat starka försäljningsresultat.
Men nu har det också vänt för Volvo.
Under maj tappade Volvo fem procent, en tydlig tillbakagång efter ökningen med 30 procent i april.
Volvo sålde under månaden 3 640 bilar i Sverige.
Hittills i år har Volvo dock ökat med 24,8 procent.
Diskutera: Hur mycket tror du Saab lyckas öka sin försäljning?
Så sent som i april tappade Saab 14,7 procent jämfört med året dessförinnan.
Endast 528 bilar såldes i Sverige.
Men nu har det vänt.
Saab ökar 25 procent
Under maj sålde Saab 701 bilar vilket kan jämföras med 559 bilar under samma månad i fjol.
Det är en ökning med 25,4 procent.
Anmärkningsvärt är att ökningen redovisas innan nya Saab 9-5 har
lanserats.
Räknat från januari till maj har Saab dock tappat 29,6 procent.
Volvo tappar
Volvo har månad efter månad visat starka försäljningsresultat.
Men nu har det också vänt för Volvo.
Under maj tappade Volvo fem procent, en tydlig tillbakagång efter ökningen med 30 procent i april.
Volvo sålde under månaden 3 640 bilar i Sverige.
Hittills i år har Volvo dock ökat med 24,8 procent.
Diskutera: Hur mycket tror du Saab lyckas öka sin försäljning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns väl bara en väg från noll...
Ökningen sker från en mycket låg nivå. För att Saab skall finnas kvar vid den här tiden nästa år måste en mycket större öking ske framför allt här i USA.
Re: Jarl
Inte om vi talar om Koncernen Toyota - där kommer fallet att bli hårt och tungt.
Med en sådan sviktande försäljning som Saab haft den senaste tiden, vore det underligt om inte försäljningen gick upp.
Men nästan hela GM s försäljningsställen, främst de som tidigare representerat saab innan sammanslagningen till GM, har misskött försäljningen av övriga GM bilar så till den grad, att man aldrig får tillbaka dessa kunder.
Det finnns GM handlare som inte bekostat en enda annonsering av Opel eller Chevrolet under de senaste 2 åren!!
I stället uppmanar de kunder att köpa Seat eller andra märken som de representerar.
Måtte hela nuvarande återförsäljarnät gå i en rejäl konkurs. Jag tror inte det blir någon ordning förrän Saab säljs i egna hallar/organisationer, liksom Opel.
Trots att jag gillar både Saab och Opel, kommer jag inte att handla med dessa firmor i nuvarande skpnad.
Det finns dock firmor som sköter sig, men inte i min närhet. Därför blir det andra märken för mig.
GM s handlare på min ort betraktar jag som skitstövlar.
Anledningen till att Saabs försäljning har minskat totalt sett hittills i år jämfört med förra året beror på att produktionen stod stilla tills i slutet av mars vilket bör nämnas i artikeln.
PG
Jag är nyfiken var dessa GM-handlare du talar ofta om existerar någonstans i Sverige? Jag vill gärna besöka dom själv för att se hur illa det är.
PG...din lilla Saabhatare du missar inte en chans. Om säljarna inte rekommenderar andra GM-produkter beror det naturligtvis på att de vill bygga en kundrelation och nöjda Opelkunder finns det? Tveksamt!
Jag är inte Saabhatare och jag generaliserar inte.
Det finns företag som bättrat sig, men många Opelägare jag pratat med vittnar om samma dåliga behandling av säljare landet runt. Det finns försäljningsställen som inte har mer än 1 modell av Opel i sin ägo. Vid bilens dag t.ex. lånar man bilar av kunder!!
Säljare som slutat vid GM har bekräftat uppgifter om att Saab subventionerade säljare som lyckades få en Opelägare att byta till Saab. Försäljare som i det längsta förnekade likheten mellan ex.vis Vectra och 9-3. Man till och med kom med osanningar och lögner för att övertyga andra än Opelägare, att köpa just Saab.
Om Saabs försäljarkår skött sig skulle de fått ha kvar mig som kund. Det är inte Saab eller Opel som jag hatar, utan vissa av GMs återförsäljare.
Allstå kommer jag vare sig att sitta i en Opel och ännu mindre i en Saab i fortsättningen. Jag tror att massor av Opelägare känner igen sig i detta.
Den dag skillsmässan mellan Opel och Saab har realiserats och märkena åter säljs var för sig kanske jag kommer åter. Som det nu är finns det andra bra bilmärken!!
Marknaden ökar och saab hänger upp i sverige hyffsat - knappast medalj för detta. Dom sålde nästain inga bilar alls när dom var i kk. Och att öka, i procent från detta läge ja det ser naturligtvis bra ut....Nu är det inte den svenska marknaden som är av betydelse utan uk och usa. Där går det skitdåligt och detta torde avgöra hemslöjdens framtid inom bilbranchen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.