Nästa artikel
Saab 9-5: Andra dagens provkörning
Nyheter

Saab 9-5: Andra dagens provkörning

Publicerad 1 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi har kört nya Saab 9-5 under två dagar. Läs vad Vi Bilägares testförare tycker om nya Saab 9-5 efter 25 mil bakom ratten.
Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är just nu i Västergötland för att provköra nya Saab 9-5.

Provkörningen inleddes på måndagen.

Vi får tag på Marianne Sterner över telefon på tisdagseftermiddagen.
 
Vad händer just nu?
- Vi håller på att avsluta, jag sitter i bilen på väg tillbaka till Landvetter, säger Marianne Sterner.

Vad har ni gjort i dag?
- I dag har vi varit på Volvos bana utanför Alingsås och kört handling.

Hur klarade sig bilen?
- Den fungerar jättebra. Vi testade bland annat det avancerade chassiet som heter DriveSense.

- Vi provade hur de tre olika inställningarna reagerade: Comfort, Sport och Intelligent.

- Med Intelligent-läget ställer chassiet om sig automatiskt och reagerar väldigt snabbt.

- Kör man hårt blir dämpningen styvare och kör man mjukt får man också en mjuk bil. Det var faktiskt väldigt stor skillnad och det märker också passagerare.

Hur har journalisternas reaktioner varit på plats?

- Väldigt positiva skulle jag säga.

- Vad folk har att säga emot bilen var det jag sade igår, framför allt angående baksätet och en del billig plast.

- Vissa detaljer känns lite billiga och man har kompromissat lite väl mycket med baksätet för att få den designen man velat ha.
 
- Sidorutorna är lite små, dörröppningarna snedskurna och så har vi den sluttande höjden.

Du sade att bilen upplevdes som dyster. Är det ett intryck som består?
- Ja, inuti bilen känns den dyster, det tycker jag.

- Jag har tjatat om det här med plasten med ansvariga och de gav väl mig lite rätt där, att det kanske inte var optimalt.

- Men det är hela tiden en balans med kostnaden.

Presskonferens i går, vad sade Jan Åke Jonsson?
- Att det har gått bra för Saab under den senaste tiden.

- Försäljningen har ökat, 1 700 ordrar finns på nya 9-5 och 5 500 ordrar allt som allt.

- Han berättade också att Saab ska nyanställa 400 personer så att man är 3 900 anställda vid slutet av året.

- Sen sade han också att nya 9-5 kommer med en annan motor, en 1,6-liters turbo instegsmotor som kommer att kosta 296 000 kronor.

Var Victor Muller på plats?
- Ja, han var här och han var väldigt entusiastisk.

- Han menade att det inte skulle bli svårt att få Saabs köpare tillbaka eftersom Saab har intelligenta kunder som är intresserade av Saabs bilar bara Saab kan erbjuda rätt bilar.

- Och nu finns nya 9-5 här. Och nästa år kommer 9-4X och 2012 kommer nya 9-3. Om två år ska alltså den här nya 9-5:an var äldst i modellprogrammet.

För att sammanfatta, vad är ditt samlade intryck efter 25 mil med nya Saab 9-5?
- Samlade intrycket är att bilen är behaglig att köra, den känns inte så stor som den är och att motorerna är trevliga.
 
- Men jag är också lite besviken på materialvalen och att det inte är premium överallt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-06-01 19:56
Thorbjörn Ek (ej verifierad)

Jans kommentar är bäst hitills...nämligen att varför inte kosta på en extra hundring eller två på plastmaterialen för att föraren/ägaren kan få uppleva samma "premiumkänsla" som tydligen den tyska plasten förmedlar.
Att SAAB påstår det hela vara en fråga om kostnadsbalans visar ju på ett ytterst dåligt "marketing-tänk" när de borde veta att det är en sån faktor som kan hjälpa eller stjälpa en ny bilmodell (som vill leka med de stora pojkarna)
Premiumstatus kommer dessutom med åren och inte med ett plastmaterial...krävs ju lite mer av kvalitet för det.

#9 • Uppdaterat: 2010-06-01 20:05
pg (ej verifierad)

Utländandspressen är inte lika entusiastiska. Många anser att Insignian är betydligt mera prmiumbil än nya Saaben. Dessutom är Insignian billigare. Nej den nya Saaben riskerar att bli en flopp. Det är nästan bara Saabentusiaster som gillar bilen fullt ut.
Det räcker inte att fria till Saabentusiaster, andra bilfabrikatsägare måste fatta intresse för bilen för att det ska bli en succe. Det gör definitift inte den här bilen.
Insignian ligger på topp i 11 av eus länder i storleksklassen, där den sålts i över 230000 ex.
Men jag ser trots allt fram mot en egen provkörning, för att bilda mig en egen uppfattning om bilen. Motorjournalister har tidigare dömt ut bilar som jag trivts väldigt bra med.
De beställningssifror som Saab har presenterat, övertyar inte.

#a • Uppdaterat: 2010-06-01 20:08
Bilbranschkonsulten (ej verifierad)

Svar till Niklase: Tack jättebra kommentar när Du skriver att ;Då har inte bilkrisen varit förgäves! Det gäller ju faktiskt hela branschen som fick tänka om på väldigt många områden, och som kommer att gynna konsumenterna. Som alltid kommer de starka att överleva,och man blir bara stark om man tillför bilar som folk vill köpa!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.