"Om en tillräckligt intressant bil för mina behov kommer ut från fabriken i Trollhättan, lovar jag härmed att köpa den." Det skriver Anders Adolfsson.
Jag är uppväxt i baksätet på en Saab, allra först i en ärtgrön 99 GLs (den med dubbelförgasare), en isblå 900i med aluminimumfälgar och fönsterhissar och till sist två stycken 9000i.
För min pappa, det var ju han som bestämde vilken bil det skulle bli, fanns inget annat märke på den tiden.
Främst var det vinteregenskaperna han gillade, Saabarna var ju framhjulsdrivna - en viktig faktor innan ESP-systemen kom.
Men resten av paketet stämde också, en Saab var pålitlig, praktisk och betydligt roligare att köra än huvudkonkurrenten Volvo.
Och det var ändå ingen dyr skrytbil som Mercedes eller BMW.
Men när sedan GM tog över hände något, Saab blev allt mindre intressant, till och med de mest inbitna, exempelvis farsgubben, övergav märket.
Under mina snart tio år som motorskribent har jag inte en enda gång känt habegär för en Saab.
Från att ha varit cool och smart har märket i mina ögon blivit till...ingenting.
Jag har under de senaste året hela tiden trott att bolaget skulle dö, det har ju en så lång historia av förluster bakom sig och så låg sannolikhet till framgång att det enda logiska vore en nedläggning.
Sorgligt för bilvärlden och tragiskt för många Trollhättanfamiljer, men ändå logiskt.
Ändå kan jag inte låta bli att gripas av entusiasmen när jag ser TV-bilderna från Victor Mullers och Jan-Åke Jonssons framträdande i Trollhättan.
Hur kul vore det inte om Saab, hårt prövat av inkompetenta ägare och svajig strategi, i sin nya form skulle resa sig, hitta en långsiktigt lönsam nisch och gå en spännande framtid till mötes?
Om alla halvgalna entreprenörer blev avfärdade, hur skulle det då gå?
Jag känner till och med att jag vill bidra på den resan om jag kan.
Om en tillräckligt intressant bil för mina behov kommer ut från fabriken i Trollhättan, lovar jag härmed att köpa den.
Och vill Saabs produktplanerare eller marknadsfolk få input och idéer från oss skribenter och testare tror jag att de flesta av oss välvilligt ställer upp.
Jag håller tummarna och hoppas att det sista undret inte har hänt!
Anders Adolfsson
motorskribent och analytiker med inriktning bland annat på fordonsindustri
För min pappa, det var ju han som bestämde vilken bil det skulle bli, fanns inget annat märke på den tiden.
Främst var det vinteregenskaperna han gillade, Saabarna var ju framhjulsdrivna - en viktig faktor innan ESP-systemen kom.
Men resten av paketet stämde också, en Saab var pålitlig, praktisk och betydligt roligare att köra än huvudkonkurrenten Volvo.
Och det var ändå ingen dyr skrytbil som Mercedes eller BMW.
Men när sedan GM tog över hände något, Saab blev allt mindre intressant, till och med de mest inbitna, exempelvis farsgubben, övergav märket.
Under mina snart tio år som motorskribent har jag inte en enda gång känt habegär för en Saab.
Från att ha varit cool och smart har märket i mina ögon blivit till...ingenting.
Jag har under de senaste året hela tiden trott att bolaget skulle dö, det har ju en så lång historia av förluster bakom sig och så låg sannolikhet till framgång att det enda logiska vore en nedläggning.
Sorgligt för bilvärlden och tragiskt för många Trollhättanfamiljer, men ändå logiskt.
Ändå kan jag inte låta bli att gripas av entusiasmen när jag ser TV-bilderna från Victor Mullers och Jan-Åke Jonssons framträdande i Trollhättan.
Hur kul vore det inte om Saab, hårt prövat av inkompetenta ägare och svajig strategi, i sin nya form skulle resa sig, hitta en långsiktigt lönsam nisch och gå en spännande framtid till mötes?
Om alla halvgalna entreprenörer blev avfärdade, hur skulle det då gå?
Jag känner till och med att jag vill bidra på den resan om jag kan.
Om en tillräckligt intressant bil för mina behov kommer ut från fabriken i Trollhättan, lovar jag härmed att köpa den.
Och vill Saabs produktplanerare eller marknadsfolk få input och idéer från oss skribenter och testare tror jag att de flesta av oss välvilligt ställer upp.
Jag håller tummarna och hoppas att det sista undret inte har hänt!
Anders Adolfsson
motorskribent och analytiker med inriktning bland annat på fordonsindustri
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och vad skulle vara tillräckligt intressant?
Är löftet helt utan övre prisgräns eller är en "tillräckligt intressant bil för mina behov" en bil med 800 hk, en förbrukning på 2 liter/100 km, till ett pris av 25 000 kr?
Lätt att lova när man inte berättar vad man lovar...
Tänk vilket självspelande piano detta med "städniga förluster" har blivit. Denna sanning är so rotad nu så att det är i princip omöjligt att motbevisa den.
Hur man upplever en bil är ju naturligtsvis något personligt. Jag tillhör den exklusiva grupp som har en 2008 års 9-5 och en 1976 års 96:a som hobbybil och jag känner definitivt att det är samma anda i de båda bilarna. Jag kan ju bokstavligt växla mellan bilarna på några sekunder och göra en direktjämförelse.
Att som Jan påstår sig trivas bra med sin 96 a från 75 som den nya 9-5 an slår väl alla rekord.
Har inte 9-5 an blivit bättre?
Jag skulle också köpt en SAAB om jag fann den intressant ..
Rent faktiskt är det totalt ointressant hur emblemet ser ut på min bruksbil.
Men herre gud..vem bryr sig vad A Adolfsson tycker..enbart kamouflerad reklam..så sorgligt
Ok PG vad är det som är så otroligt att Jan L trivs lika bra i sin hobby 96a som sin bruks 9-5a? Bilarna används på olika sätt och är perfekta på sitt sätt för sin tid och han skriver att det är samma anda i dem inte att han lika bra sätter hela sin familj i 96an och drar till Italien, lika lite som han säger att han tar 9-5an en fin kväll eller helg bara för att ut och åka kanske till en trevlig bilträff eller likande.
Nya 9-3x är en fantastisk bil med mycket körglädje. Dessutom är den snygg också. Jag tycker det är en orättvis bild du ger av SAAB:s bilar. SAAB har bilvärdens bästa säkerhetstänk och dessutom är bilarna fulla med körglädje så det finns ingen anledning att vänta på att köpa en ny SAAB utan beställ en nu!
Förstod du inte ironin Fredde. Har inte 9-5 an blivit bättre än den forna tidens 96/eller 99 or?
Visst kan jag ha förståelse för att man ibland vill åka veteran, men det är egentligen en plåga jämfört med nya bilar, därav ironin.
Jag tycker ibland att folk är orättvisa mot GM, mofellförseningarna, 9-2x och 9-7x var naturligtvis inga genidrag, men nuvarande 9-3 och nypensionerade 9-5 är riktigt bra bilar. Jag kör mycket bil och jag tog in fyra offerter sist jag köpte bil (2008), 2 tyska och 2 svenska och jag valde 9-5an trots att den varit med ett tag. Den var helt enkelt bäst på det som jag tycker är viktigt i en bil; prestanda/kr, säten, utrymme, utrustning och komfort. Man ska komma ihåg att jämföra offerterna efter man har kryssat i utrustning, då skilde det nästan 100.000 i pris till framförallt tyskarna.
Anders Adolfsson kan omgående beställa valfri 9-3a, efter faceliften är den riktigt snygg, snyggast i klassen? Kanske BMW 3an är snyggare bakifrån, men inte framifrån.
Eller så väntar han någon månad och beställer en ny 9-5, 300 hk måste väl räcka?
Nej PG jag förstår inte ironin. Jag har haft många innan och har en 96a nu (visserligen 2t) Men för något år sedan tog jag min -78a och drog till fjällen (från Sthlm) gick alldeles utmärkt tyst (man blås-åker inte i en gammal bil men 70-90 kmH går den bra lungt och faktiskt tyst så det går att prata) Och för några år sen hade jag den som pendlar bil till jobbet ca 2Mil, för sånt fungerar den alldeles utmärkt fortfarande precis lika bra som en 9-5a. MEN inte lika tyst inte lika mjukt inte lika mycket plats och definitivt inte lika säkert men det är ju inget som stör vid körning men det var troligtvis lite roligare. Väghållningen är fortfarande mkt bra den drar ca 0,7 och man får plats och det tar en dit man vill. Så Ironin förstår jag inte du verkar inte ha kört en 96a överhuvud taget eller så har du helt glömt hur det var. Eller så kan du helt enkelt inte bedömma en gammal bil efter vad det är, en gammal bil. Och känna efter och lägga referens ramarna efter det. En 30år gammal 96a är i mångt och mycket helt tillräcklig även i dag.
Behövs all elektronik, all lull-lull, motorer med mer än 60Hk, topphastigheter över 140, osv osv. Så på vissa håll har det faktiskt inte hänt så mycket, eller egentligen, så kanske alla andra börjar komma ifatt försprånget 96an har haft sen 50talet;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.