Efter sju veckors stopp startar produktionen åter igen i Trollhättan. Till en början ska Saab bygga 100 bilar om dagen.
I början av 2010 såg Saabs framtid mörk ut.
Ägaren GM beslutade om nedläggning, en likvidationsprocess inleddes och leveranserna från underleverantörer sades upp.
Det hela tog en dramatisk vändning när Spykers köp av Saab blev klart.
Men då fanns inga delar att bygga bilar av.
Produktionen startar
Nu har leveranserna återupptagits och under måndagen drar produktionen igång i Trollhättan.
Från 09.15 rullar banden åter igen efter att ha stått stilla under sju veckor.
Till en början blir takten omkring hundra bilar om dagen.
Inom en månad ska takten dock fördubblas för att nå en volym på 50 000 till 60 000 bilar om året.
Saab 9-3 byggs
När fabriken startar igen är det framför allt Saab 9-3 som kommer att byggas.
Serieproduktionen av nya Saab 9-5 dröjer till i början av maj.
Enligt Saabhandlaren Joachim Lind kommer nya Saab 9-5 att levereras till kund i skarven mellan juni och juli.
- De senaste två veckorna har det tagit fart. Inte så att det väller in kunder, men proppen går inte ur på en dag, men jag tror att försäljningen kommer att öka successivt, säger han till TT.
2009 svårt år
Under förra året sålde Saab endast 39 903 bilar.
Det innebar en minskning med 58 procent jämfört med 2008 då 94 571 bilar såldes.
Spyker, med vd Victor Muller i spetsen, har tidigare uttryckt att volymen inom två år ska ökas till mellan 100 000 och 120 000 bilar per år.
Först då kan Saab bli ett lönsamt företag.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid? Har det långa uppehållet skadat Saab?
Ägaren GM beslutade om nedläggning, en likvidationsprocess inleddes och leveranserna från underleverantörer sades upp.
Det hela tog en dramatisk vändning när Spykers köp av Saab blev klart.
Men då fanns inga delar att bygga bilar av.
Produktionen startar
Nu har leveranserna återupptagits och under måndagen drar produktionen igång i Trollhättan.
Från 09.15 rullar banden åter igen efter att ha stått stilla under sju veckor.
Till en början blir takten omkring hundra bilar om dagen.
Inom en månad ska takten dock fördubblas för att nå en volym på 50 000 till 60 000 bilar om året.
Saab 9-3 byggs
När fabriken startar igen är det framför allt Saab 9-3 som kommer att byggas.
Serieproduktionen av nya Saab 9-5 dröjer till i början av maj.
Enligt Saabhandlaren Joachim Lind kommer nya Saab 9-5 att levereras till kund i skarven mellan juni och juli.
- De senaste två veckorna har det tagit fart. Inte så att det väller in kunder, men proppen går inte ur på en dag, men jag tror att försäljningen kommer att öka successivt, säger han till TT.
2009 svårt år
Under förra året sålde Saab endast 39 903 bilar.
Det innebar en minskning med 58 procent jämfört med 2008 då 94 571 bilar såldes.
Spyker, med vd Victor Muller i spetsen, har tidigare uttryckt att volymen inom två år ska ökas till mellan 100 000 och 120 000 bilar per år.
Först då kan Saab bli ett lönsamt företag.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid? Har det långa uppehållet skadat Saab?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SAAB har allt att vinna nu, Go Sweden!
Det man är mest rädd för är att "världen" har hunnit att glömma Saab. Jag önskar Spyker&Co lycka till, men det känns som en omöjlig uppgift.
Inte glömt bort, men att världen nu förknippar Saab med osäkerhet.
jävlar vilka pessimister ni är,, gynna svensk industri för he,,,
Om jag skulle gynna Svensk bilindustri, skulle jag inte välja Saab utan Volvo. Detta trots att den stora Saaben har varit trevligare att köra. Volvon har varit tillförlitligare. Saab 9-3 står sig slätt mot Volvo komfortmässigt, men har med åren fått bättre kvalitet.
Sedan hjälper det inte att vi Svenskar är köptrogna, märket måste ju sälja utomlands. Inte bara till före detta Saabägare, utan även till andra märkeshavare.
Det enda man har att komma med idag är nya 9-5, men man har tyvärr ingen diesel som kan konkurrera med andra fabrikat. Man har heller inget dieselalternativ till fyrhjulsdrift.
Klart kan konstateras att Saab har lång väg att gå.
Dessutom har de mest erfarna teknikerna stannat i Tyskland, Saab måste anställa nya!
Jag ger det här företaget 1 år att leva. Sen har Victor dragit med alla pengar och gått under jorden.
Han är duktigt på att charma och Saabs VD faller direkt.
RIP SAAB
Naturligtvis kommer det att bli tufft, men omöjligt är det inte.
Man har ju för närvarande beställning på 4000 bilar och man måste ju jobba på ordentligt för att få fram dem.
Men det största problemet är nog att få fram nya modeller som för dem bort från GM.
Man måste hitta nya motorleverantörer snabbt.
Inte för att de modifierade Opelmotorerna är dåliga utan för att erbjuda fler alternativ.
Även om nya 9-5 är en fin bil, så kanske den inte är tillräckligt fin för att bilköpare ska välja den framför Insignia som har mycket gemensamt.
Och så måste man komma med en fräckare 9-3, en ansiktslyftning ännu en gång räcker inte och kanske en tuffare 9-2.
Det blir nog jobbigt, men man vet inte vad som är på gång.
Är månne Antonov villig att peta in pengar till detta?
Antonov är låst i avtal fram till 2016 som Spyker har med GM. Han kan så som det ser ut nu inte stoppa in några pengar. Däremot så håller jag med Saabnisse att Saab Automobil bör bryta ut GMs teknik, motorer m.m. från GM. Spyker plockar motor i dag från Audi så varför inte Saab med?
En förutsättning för att kunna sälja bilar är att tillverka. Nu är den biten på plats. Hur länge varar detta? Räddar en ny ägare om 1 år??
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.