Vi Bilägares testförare Christian Ellmark befinner sig just nu i Ã-sterrike.
Utanför Wien provkör han Volkswagens nya pickup - Amarok.
Vi får tag på Christian Ellmark via telefon.
Beskriv Volkswagen Amarok.
- Volkswagen Amarok är en ny pickup som kan jämföras med Nissan Navara och Toyota Hilux, säger Christian Ellmark.
- Volkswagen har inte haft någon pickup i det här segmentet på ungefär 20 år.
- Men nu känner Volkswagen att japanerna tagit en alltför stor marknad och kommer nu med Amarok.
Hur är den att köra?
- Jag har kört en del i terräng och på kurviga landsvägar här i Ã-sterrike.
- Och den fungerar bra att köra off-road och är samtidigt något bättre på landsväg än sina japanska konkurrenter.
- Det är ju en stor bil, men den känns också lite smidigare än andra i klassen.
- Sen är den också lite stötig att köra, men det hör ju också till den här biltypen.
- Till en början kommer endast ett motoralternativ att erbjudas, en dieselmotor med dubbla turbo på två liter och 163 hästar.
Andra goda egenskaper?
- Den ser tuff och maffig ut, precis som en bil ska göra i det här segmentet.
- Man kan också lasta rätt mycket på flaket, till exempel ryms en europapall på tvären.
- Bilen kan också dra släp som väger 2,8 ton, om man nu skulle behöva det.
Några sämre sidor?
- Priserna är ännu inte klara, men tanken är att de ska ligga lite över Toyota Hilux.
- Det innebär att man blir dyrast i klassen om man räknar bort specialimporterade amerikanare.
- Förutom priset är baksätet ganska dåligt, man sitter obekvämt, men det gör man i och för sig också i flera av konkurrenterna.
Blir det en framgång i Sverige?
- Det tror jag absolut.
- Nissan Navara säljer gott om bilar. Och eftersom Volkswagen Amarok ser tuff ut och är minst lika bra som Nissan Navara finns det mycket som talar för Amarok.
- Det är en dyr men bra bil.
När kommer den hit?
- I slutet av året kommer bilen till handlarna, men utställningsbilar kommer redan tidigare under hösten.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Amarok?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På tiden att VW visar att de kan ...
Taro var ju ingen VW ... när jag bekantade mej med den gick jag nästan Am(ar)ok
:o)
Mycket intressant och kul att vw kommer med en sådan här bil. Den vw Taro som jag hade, var den mest problemfria vw jag haft.
re; Krille.
Din Taro var en Toyota ... inget ont om det men lite märkligt att se alla dessa japanska bokstäver (tecken) i en VW. Själv blev jag vilsen.
Kan de inte göra flaket större på dessa bilar... en en hel europall.. ja heja.
Vem behöver en sån....stor skitig bil?
Ja du Kaj ... exempelvis lantbrukare och en del hantverkare kan ha nytta och glädje av en sådan stor bil. Alla bilar är "skitiga" ...
Krille, Ja det brukar vi skämta om på jobbet oxå när vi fått in en Vw Taro, att det ju är den bästa och mest problemfria Vw som någonsinn byggts men så har ju inte Vw byggt mer än grillen och Vw-märket i ratten heller eftersom bilen rakt igenom är en förklädd Toyota Hilux som Vw såg större affär i att köpa in och göra om till sin "egen" bil och sälja lite dyrare med hjälp av Vw-emblem än att försöka bygga en egen.
Tiden får väl snart utvisa om man skulle ha gjort det även i det här fallet för att hålla lika bra kvalitét på bilen som då.
Hanzzon...kan garantera att du inte får in några Taro i din verkstad. Största problemet med Taro var att rostskyddet av Toyotakvalité dvs fullständig katastrof så några Taro rullar knappast i Sverige längre (och än mindre till din "
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.