Amarok betyder på olika språk "varg" och "han som älskar sten" - och att bära tunga stenar är något som Volkswagens första pickup sedan 90-talet kan.
Inte sedan Volkswagen Taro togs ur produktion i mars 1997 har Volkswagen haft någon pickup i sitt modellprogram.
Detta blir det nu ändring på i och med lanseringen av Volkswagen Amarok.
Muskulösa former
Enligt Volkswagen kombinerar Amarok robusthet, innovativ teknik, hög säkerhetsstandard samt utmärkt bränsleekonomi.
Till det yttre osar Amarok av muskler och ett formspråk som domineras av horisontella linjer.
Först kommer bilen som dubbelhytt-pickup med fyra dörrar för att sedan kompletteras under första halvan av 2011 med en variant med enkelhytt.
Lastar 1,15 ton
Volkswagen menar att bilens lastutrymme är bredast i klassen, den enda mellanstora pickup som klarar en euro-pall på bredden.
Dimensionerna på flaket är 1,620 meter i bredd och 1,555 meter i längd. Det ger en lastyta på 2,52 kvadratmeter.
Maxlasten ligger på tunga 1,15 ton.
Bilen har alla relevanta säkerhetssystem som kännetecknar en modern personbil och kommer i tre olika utrustningsnivåer.
Två dieselmotorer
Då över till motorsidan där det handlar om två motoralternativ, som båda är 2-liters fyrcylindriga direktinsprutade turbodieslar.
Först ut vid lansering kommer en Biturbo som ger en effekt på 163 hästar med ett vridmoment på 400 newtonmeter vid 1 500 varv per minut.
Det andra motoralternativet finns tillgängligt från andra halvan av 2010. Då handlar det om turbo med variabel turbingeometeri som ger 122 hästkrafter och 340 newtonmeter vid 2000 varv per minut.
0,76 liter per mil
Båda motorerna driver hjulen via en manuell sexväxlad låda.
Varianten med 122 hästar drar 0,76 liter per mil och släpper ut 199 gram koldioxid per kilometer.
Som sig bör hamnar siffrorna för 163-hästarsmotorn högre, 0,96 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 206 gram per kilometer.
Tre transmissioner
Volkswagen Amarok finns när det gäller kraftöverföringen i tre olika utföranden: permanent fyrhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift.
Den permanenta fyrhjulsdriften fördelar automatiskt drivkraften mellan fram- och bakaxel.
Normalt fördelas 40 procent till framaxel och 60 procent till bakaxel, men vid behov omfördelas drivkraften till den axel som har bäst fäste.
Hög ambition
Volkswagen siktar högt med Amarok - 100 000 bilar årligen. Stora marknader spås bli Sydamerika, Australien och Sydafrika dit bilen kommer tidigt nästa år.
Men Europa utelämnas inte, till skillnad från Nordamerika där bilen inte lanseras. Andra halvan av 2010 är det då som gäller.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Amarok?
Detta blir det nu ändring på i och med lanseringen av Volkswagen Amarok.
Muskulösa former
Enligt Volkswagen kombinerar Amarok robusthet, innovativ teknik, hög säkerhetsstandard samt utmärkt bränsleekonomi.
Till det yttre osar Amarok av muskler och ett formspråk som domineras av horisontella linjer.
Först kommer bilen som dubbelhytt-pickup med fyra dörrar för att sedan kompletteras under första halvan av 2011 med en variant med enkelhytt.
Lastar 1,15 ton
Volkswagen menar att bilens lastutrymme är bredast i klassen, den enda mellanstora pickup som klarar en euro-pall på bredden.
Dimensionerna på flaket är 1,620 meter i bredd och 1,555 meter i längd. Det ger en lastyta på 2,52 kvadratmeter.
Maxlasten ligger på tunga 1,15 ton.
Bilen har alla relevanta säkerhetssystem som kännetecknar en modern personbil och kommer i tre olika utrustningsnivåer.
Två dieselmotorer
Då över till motorsidan där det handlar om två motoralternativ, som båda är 2-liters fyrcylindriga direktinsprutade turbodieslar.
Först ut vid lansering kommer en Biturbo som ger en effekt på 163 hästar med ett vridmoment på 400 newtonmeter vid 1 500 varv per minut.
Det andra motoralternativet finns tillgängligt från andra halvan av 2010. Då handlar det om turbo med variabel turbingeometeri som ger 122 hästkrafter och 340 newtonmeter vid 2000 varv per minut.
0,76 liter per mil
Båda motorerna driver hjulen via en manuell sexväxlad låda.
Varianten med 122 hästar drar 0,76 liter per mil och släpper ut 199 gram koldioxid per kilometer.
Som sig bör hamnar siffrorna för 163-hästarsmotorn högre, 0,96 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 206 gram per kilometer.
Tre transmissioner
Volkswagen Amarok finns när det gäller kraftöverföringen i tre olika utföranden: permanent fyrhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift.
Den permanenta fyrhjulsdriften fördelar automatiskt drivkraften mellan fram- och bakaxel.
Normalt fördelas 40 procent till framaxel och 60 procent till bakaxel, men vid behov omfördelas drivkraften till den axel som har bäst fäste.
Hög ambition
Volkswagen siktar högt med Amarok - 100 000 bilar årligen. Stora marknader spås bli Sydamerika, Australien och Sydafrika dit bilen kommer tidigt nästa år.
Men Europa utelämnas inte, till skillnad från Nordamerika där bilen inte lanseras. Andra halvan av 2010 är det då som gäller.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Amarok?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas att den blir lika bra som Taro. Har aldrig haft en VW som krånglat så lite som den.
Ser definitivt ut att kunna konkurera med dom knepigt designade japanerna!!!
Var finns automatlådan? Att köra en pickup utan automat är inte skoj.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.