Nästa artikel
"Volkswagen vill köpa Alfa Romeo"
Nyheter

"Volkswagen vill köpa Alfa Romeo"

Publicerad 24 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Volkswagen skulle köpa Alfa Romeo om den italienska tillverkaren var till salu. Det enligt en anonym chef inom Volkswagen.
En högt uppsatt chef inom Volkswagen har satt igång en rykteskarusell av stora proportioner.

I tysk branschpress uttalade sig på måndagen den anonyma chefen om Volkswagens påstådda intresse för italienska Alfa Romeo.

- Om en sådan skatt blir tillgänglig får vi inte tveka, rapporteras chefen ha sagt.

Uttalandet bekräftas av ytterligare en anonym källa inom Volkswagen.

Vill bli störst

Volkswagen har tidigare uttryckt att företagets mål är att ta över Toyotas roll som världens största biltillverkare senast 2018.

Enligt bedömare skulle ett förvärv av Alfa Romeo vara ett led i den strategin.

Nu höjs också röster om att intresset för Alfa Romeo grundar sig i misslyckandet för Volkswagens spanska motsvarighet Seat.

Under 2009 sålde Seat visserligen tre gånger fler bilar än Alfa Romeo, men märket har svårt att etablera sig utanför hemmamarknaden.

Fiat nekar
Alfa Romeo ägs idag av Fiat och moderföretaget har tidigare gjort klart att Alfa Romeo inte är till salu.

Istället har Fiat högst ambitiösa planer för Alfa Romeo, med mål om att försäljningen år 2014 ska fyrdubblas till 500 000 bilar om året.

Talespersoner för Fiat meddelar att företaget inte har några planer på att sälja Alfa Romeo till Volkswagen.

Sedan tidigare äger Volkswagen italienska Lamborghini och tidigare i år förvärvades stora delar av aktierna i det inflytelserika designföretaget Italdesign Giugiaro.

Diskutera: Skulle Alfa Romeo gynnas av att ingå i Volkswagen-gruppen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-24 13:55
Raphael (ej verifierad)

Volkswagens misslyckande med Seat diskvalificerar VW som ägare av en mindre biltillverkare som försöker göra sportiga premiumbilar. Inom VW-gruppen finns ju Audi som med flera modeller konkurrerar med BMW. Alfa Romeo i VW skulle innebära kannibalisering då Alfa också vill konkurrera med BMW. Möjligen skulle det finnas utrymme inom VW-gruppen om de lade ner Seat och stöpte om Audi till endast komfortvagnar och lät Alfa vara ensamma om sportigheten.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-24 15:14
Matt (ej verifierad)

"Volkswagens misslyckande med Seat diskvalificerar VW som ägare av en mindre biltillverkare som försöker göra sportiga premiumbilar"....
Lamborghini är väl ett lysande undantag i så fall :-)
Målet med SEAT har ju mer eller mindre varit att kopiera Alfa Romeos koncept , så om VW lyckas lägga beslag på Alfa Romeo så är SEAT:s dagar definitivt räknade.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-24 16:47
Raphael (ej verifierad)

Lamborghini är ingen tillverkare som försöker göra sportiga premiumbilar - Lamborghini är en tillverkare som gör sportvagnar. Att Matt inte ser skillnaden mellan sportvagnar och sportiga premiumbilar må vara honom förlåtet.
Sportig premium = BMW, exempelvis. Alfa och BMW har ju slagits om samma målgrupp sedan årtionden. Minns klassiska duellerna mellan Alfa Giulietta och BMW 3-serien på 70-talet, och idag är det Alfa 159 och fortfarande mot BMW 3-serien.
Och VW:s misslyckande med Seat visar att VW inte klarar av små biltillverkare som försöker göra sportiga premiumbilar, och i Seats fall har det blivit en slags budgetversion av Audis sportigare modeller vilket inte har fungerat.
Så jag hyser fortfarande mina tvivel kring att VW kan äga en mindre biltillverkare som satsar på sportiga premiumbilar, inte minst när VW har stora Audi i sitt stall och det blir för mycket intern konkurrens där den mindre biltillverkaren får lida.
Lamborghini fungerar därför att de inte konkurrerar mot de produkter som VW/Audi redan tillverkar eller mot de marknadssegment som VW/Audi har produkter inom.
Alfa Romeo skulle konkurrera mot både Seat och vissa modeller av Audi. Skulle VW vara beredd att skrota Audis sportigare ambitioner för att ge liv åt Alfa? Det tror jag inte. Så ett Alfa inom VW har ingen plats. Däremot har Alfa utmärkt plats i Fiat koncernen. Alfa = sportig premium. Lancia = komfortkungen av premium. Maserati = sportvagnar som fungerar i vardagen. Ferrari = sportvagnar som fungerar för helgerna, mindre bruksvärde än Maserati.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-24 17:09
Jojje (ej verifierad)

Nu måste det bli slut på WVs shoppingrunda. Dags för EU att agera och sätta stopp för WVs storhetsvansinne. Ska man växa ska man göra det genom ökad försäljning, inte genom att försöka hindra konkurrens.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-24 17:36
Gösta (ej verifierad)

Håller med Jojje. Det är nog läge att vara lite proaktiv när det gäller VW och Tyska företag i allmänhet. Vi vet ju alla vad som kan hända när tyskarna får storhetsvansinne. Det har ju en tendens att slå slint så att säga. Resten av världen borde mota Olle i grind, ingen vill ha ett nytt världskrig. Låt oss aldrig glömma, vi måste lära oss av historen.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-24 19:07
peter (ej verifierad)

..Och Alfa Romeo går ju alldeles utmärkt nu eller???..
VW är inte ute efter bilarna..de vill ha varumärket..
Bilarna kan FIAT behålla.
Någon här snackar om tyskarnas storhetsvansinne?? Vill inte alla företag växa??
Sedan spelar det väl ingen roll om det är under ett namn eller flera.. Toyotakoncernen är ju rätt stor...är det konstigt om någon(vw) vill bli större?
Toyota försöker säkerligen allt för att förbli störst.
Sedan kanske allt det här med Alfa bara är nåt som nån slänger ur sig...kanske har nåt egetintresse i det..

#7 • Uppdaterat: 2010-08-24 21:07
Carl-Eric (ej verifierad)

Kan inte tänka mig att Fiat släpper ifrån sig denna underbara bil både designmässigt och körmässigt. Alla som kört Alfa vet vad jag talar om. Det märket har anor som Vw inte kommer i närheten av. Tyvärr är väl inte kvaliteten alltid perfekt men det uppväger de andra kvaliteterna.Skulle Vw ta över blir den väl lika slätstruken som Polo,Golf och alla de andra modellerna.

#8 • Uppdaterat: 2010-08-24 23:36
Markus F (ej verifierad)

Nä, bara Toyota får bli störst! För de är bäst! (Och det bevisas av de många återkallningarna.)

#9 • Uppdaterat: 2010-08-25 11:37
mctar (ej verifierad)

Jag tycker VW skall stanna till och andas lite. Det första man skall fundera på är om man kan få växtvärk. Tycker nog att man lägga lite pengar på goodwill-åtaganden och värna om bilägarna istället för att köpa nya bilmärken. Många har fått nobben när deras bilar tappat lacken efter tre år och några dagar. Är det så det skall vara när man köper bilar för 200-300.000:-?

#a • Uppdaterat: 2010-08-27 10:12
Freddy (ej verifierad)

Gösta, du har nog nått botten vad gäller kommentarer... skulle ett tyskt företags ambition att växa ha något alls att göra med en galen diktators ambitioner för 70 år sedan?? Hur länge ska det tyska folket behöva känna någon slags kollektiv skuld för vad tidigare generationer höll på med, endast ett fåtal av de som var med då lever idag och de är gamla och skröpliga. Känner du dig skyldig som man för att vissa män våldtar och misshandlar? Nej, tänkte väl det...
Att på något sätt antyda att det finns risk för världskrig är enbart patetiskt. Gör om, gör rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.