Som modell har Passat funnits sedan 1970-talet. Den förra generationen kom 1997, med en facelift 2001. En ny generation kom 2005 och det är den som vi har tittat närmare på här.
Elegant förarmiljö
Tre karossalternativ finns – sedan, coupé samt kombimodellen Variant. Den sistnämnda är också den som sålt mest. Ett flertal motoralternativ finns, basmotorn var först på 1,6 liter och 115 hk. Mer vanlig är dock en tvålitersmotor på 150 hk eller 200 hk samt 1,8-litersmotor på 160 hk.
Starkare alternativ är en V6-motor på 3,2 liter och 250 hk samt prestandamodellen R36 med en V6-motor på 300 hk. Dieselmotorer finns på 1,9 liter och 105 hk samt tvålitersmotorer på 110 hk, 140 hk eller 170 hk. Biogasmotorn är en 1,4-liters bensinturbo som ger 150 hk.
Vägegenskaperna är både trygga och roliga. Styrningen är snabb och Passat känns stabil även i pressade situationer. För den som önskar ännu bättre stabilitet och framkomlighet vintertid finns fyrhjulsdrift, kallad 4-Motion, från svenska Haldex.
Förarmiljön är elegant och lätt-överskådlig, men de blålysande instrumenten ger blandade känslor. Tufft och mysigt eller irriterande för ögonen, prova själv i mörker innan du bestämmer dig för en Passat.
Stora utrymmen
Komforten i framstolarna är hög och även baksätet ger generösa utrymmen och bra komfort. Bagageutrymmet i Passat Variant är både rymligt och lättlastat. Sikten vid en fickparkering är ganska dålig runt om.
Säkerhetsmässigt ligger Passat bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2005. Antisladd-system är standard på alla modeller.
Tidigare Passat har drabbats hårt av kvalitetsproblem och vissa fel verkar leva kvar även på nya modellen. Besiktningen klarar Passat ungefär som medelbilen, med undantag av bromsarna som får fler anmärkningar än normalt.
Skeva bromsskivor, rostiga bromsskivor bak eller slitna bromsbelägg är inte ovanligt. På Vi Bilägares långtestbil från 2006 råkade vi bland annat ut för strejkande tändspolar och bromsbortfall på våta vägbanor. Båda dessa fel är kända sedan tidigare modeller.
Falska meddelanden
Elektronikstrul har också förekommit, fast inte i samma utsträckning som tidigare. Falska felmeddelanden förekommer, liksom krånglande dörrlås och dörrhandtag som hänger sig.
Ett fel drabbar den automatiska parkeringsbromsen, som ibland inte vill läggas i eller ur. Om den inte går ur sitt parkeringsläge går bilen inte att köra.
Krånglande xenonstrålkastare klagar en del ägare på, ett fel som kan kosta uppåt 15 000 kr att laga. Ett annat fel är bakrutetorkarens elmotor som gått sönder på en del bilar.
Några V6-motorer har råkat ut för motorhaveri på grund av att de varvats hårt innan motorn kommit upp i rätt arbetstemperatur. Efter detta har Volkswagen ändrat i motorstyrningsprogrammet för att sänka maxvarvet vid låga oljetemperaturer.
Bra rostskydd
Samtliga motorer, utom den gasdrivna, har flexibla serviceintervaller beroende på körsätt. Slarv med oljebyte har lett till motorhaverier i vissa fall.
Rostskyddet är överlag bra på Passat med välgjorda limningar och behandlingar på flera rostkänsliga partier. Men några minusposter finns ändå.
Plåten innanför plasksköldarna saknar behandling, innerskärmarna har ett fuktbindande material och fjäderbensholkarna fram är obehandlade. Vårt rostbetyg blev en fyra.
Andrahandsvärdet för Passat, speciellt i Variantutförande, är högt. Bilen är populär och lättsåld på begagnatmarknaden, vilket ger höga priser och ganska liten möjlighet att pruta.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elstyrd parkeringsbroms är bra i vissa lägen, men man kan inte underhållsbromsa med handbromsen för att får bort rost som bildats där, vilket gör att bilen är extra känslig för rost. Min bil har inte drabbats av någonting som beskrivs ovan. Styrmotorerna till klimatanäggningen har ett arbetsljus som kan irritera, dock i princip bara på vintern. Jag fick dessa bytta på garantin och sedan låter de betydligt mindre. Andrahandsvärdet är ootroligt bra. Mitt värdefall är ca 38% på tre år.
Passat har i mitt tycke bland de skönaste framstolarna som finns. Bara man håller sig borta från DSG-växellådorna är det säkert en bra bil. En bekants DSG-låda skar efter 8000 mil, helt normalt enligt VW som gör fina pengar på byte av dessa.
Lite paradoxalt är att beg.-priserna på sedanen har varit mycket nära de på kombin de senaste åren. I praktiken. Beroende på att de sålts förhållandevis få 4-dörrars. Alltså har limon fått lägre värdefall. Vilket sannerligen är upp-och-ner-vända världen i Bil-Sverige. (Att prislistorna ger kombin ordentligt högre värde, är en ganska ointressant sak för sig.)
Det snurrar uppgifter om att nya Passaten kommer 2012. Sanningen är att den kommer att vara beställningsbar från november. Alltså bör man se till att få ordentlig rabatt redan nu på nybil.
Man bör hålla sig borta från bilen i sin helhet. Min vän har två nya biofuel i sitt företag. Kollegan har råkat ut för att motorn stryper sig p.g.a. krångel med DSG-lådan, min vän har råkat ut för motorvarningslampa som lyser och reducerad effekt, har jag för mig, samt att vattenpumpen var tvungen att bytas vid första servicen vid 1500 mil p.g.a. missljud! Allt detta på 1500 mil med en ny bil. Dåligt.
Erik F...tycker din kollega ska lämna in sin bil till verkstad. Gösta OM dsg-lådan ska efter 8000 mil så går detta på motorförsäkringen. Otroligt mycket struntprat (och lögner) bland kommentarerna.
Är det inte konstigt att det alltid är "en bekant, kollega eller vän" som råkar ut för allvariga problem? Varför skriver de inte själv?
SIGGE: Problemet blir när DSG-lådan går i bitar efter ytterligare 8000 mil. Med några år på nacken och 16000 mil på mätaren gäller inga motorförsäkringar. Alltså blir det otroligt dyrt för den begagnatägare som råkar ut för detta. Med ditt resonemang är det alltså om jag förstått dig korrekt helt acceptabelt att grundläggande komponenter på bilar går sönder efter ett fåtal tusen mil därför att en försäkring täcker kostnaden. Ett bakvänt resonemang kan tyckas, är du försäkringsrådgivare månne?
Vw är som vanligt överreklamerad. Massa irriterande småfel och en undermålig serviceorganisation.
Erik F: Verkar ju inte bra alls. Men din kompis verkar inte ha haft något problem med den andra bilen iaf. Problemet med dsg 7 är känt och drabbade 136st bilar i Sverige om jag kommer ihåg rätt. Om bilen är äldre än tre år får man lita på sin egen försäkring om något händer. Min är precis tre år och tecknade precis en billig helförsäkring. När jag undrade hur den kunda vara mycket billigare än på min skoda från -00 blev svaret att det var mycket små kostnader på just den "nya" Passaten 05->.
Fel av mig... Två år.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.