Volkswagen Passat TSI Ecofuel tar hem titeln Miljöbästa bil 2010. På andra plats skuggar den också gasdrivna Volkswagen Touran TSI Ecofuel.
För andra året i rad utses gasdrivna Volkswagen Passat TSI Ecofuel till årets miljöbästa bil.
Bilen drivs av en kompressormatad 1,4-litersmotor med turbo som med gas ger ett CO2-utsläpp på endast 24 g/km.
Bäst på miljö och säkerhet
Det är föreningen Gröna Bilister som delar ut priset i syfte att lyfta fram modeller som har den bästa miljö- och säkerhetsstandarden.
Gröna Bilister har sammanställt en lista med 50 bilar som man själva anser uppfylla kriterier för säkerhet och miljö.
Därefter har fyra jurygrupper fått provköra och betygsätta bilarna.
Jurygrupperna består av barnfamiljer, pensionärer, miljöchefer och motorjournalister.
Storslam för Volkswagen
Samtliga jurygrupper valde en bil från Volkswagen som vinnare.
- Vi tycker att det här är en formidabel bedrift, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.
- Att vinna fyra helt olika jurygruppers hjärta, som bedömer efter helt olika kriterier, gör bara en mästare.
Totalresultat:
1. Volkswagen Passat 1,4 TSI Ecofuel, 25 poäng
2. Volkswagen Touran 1,4 TSI Ecofuel, 20 poäng
3. BMW 320d Efficient Dynamics, 5 poäng
3. Saab 9-3 1,8 Trifuel, 5 poäng
3. Ford Focus 1,8 FFV, 5 poäng
Barnfamiljer:
1. Volkswagen 1,4 Touran TSI Ecofuel
2. Volkswagen 1,4 Passat TSI Ecofuel
3. Ford S-max 2,0 Flexifuel
Miljöchefer:
1. Volkswagen 1,4 Passat TSI Ecofuel
2. Saab 9-3 1,8 Trifuel
3. Fiat 500 EV
Motorjournalister:
1. Volkswagen 1,4 Passat TSI Ecofuel
2. BMW 320d Efficient Dynamics
3. Volvo V50 DRIVe stopp-start
Pensionärer:
1. Volkswagen 1,4 Touran TSI Ecofuel
2. Ford Focus 1,8 FFV
3. Skoda Roomster TDI Greenline
Diskutera: Varför vinner Volkswagen alla klasser?
Bilen drivs av en kompressormatad 1,4-litersmotor med turbo som med gas ger ett CO2-utsläpp på endast 24 g/km.
Bäst på miljö och säkerhet
Det är föreningen Gröna Bilister som delar ut priset i syfte att lyfta fram modeller som har den bästa miljö- och säkerhetsstandarden.
Gröna Bilister har sammanställt en lista med 50 bilar som man själva anser uppfylla kriterier för säkerhet och miljö.
Därefter har fyra jurygrupper fått provköra och betygsätta bilarna.
Jurygrupperna består av barnfamiljer, pensionärer, miljöchefer och motorjournalister.
Storslam för Volkswagen
Samtliga jurygrupper valde en bil från Volkswagen som vinnare.
- Vi tycker att det här är en formidabel bedrift, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.
- Att vinna fyra helt olika jurygruppers hjärta, som bedömer efter helt olika kriterier, gör bara en mästare.
Totalresultat:
1. Volkswagen Passat 1,4 TSI Ecofuel, 25 poäng
2. Volkswagen Touran 1,4 TSI Ecofuel, 20 poäng
3. BMW 320d Efficient Dynamics, 5 poäng
3. Saab 9-3 1,8 Trifuel, 5 poäng
3. Ford Focus 1,8 FFV, 5 poäng
Barnfamiljer:
1. Volkswagen 1,4 Touran TSI Ecofuel
2. Volkswagen 1,4 Passat TSI Ecofuel
3. Ford S-max 2,0 Flexifuel
Miljöchefer:
1. Volkswagen 1,4 Passat TSI Ecofuel
2. Saab 9-3 1,8 Trifuel
3. Fiat 500 EV
Motorjournalister:
1. Volkswagen 1,4 Passat TSI Ecofuel
2. BMW 320d Efficient Dynamics
3. Volvo V50 DRIVe stopp-start
Pensionärer:
1. Volkswagen 1,4 Touran TSI Ecofuel
2. Ford Focus 1,8 FFV
3. Skoda Roomster TDI Greenline
Diskutera: Varför vinner Volkswagen alla klasser?
Kriterier för Miljöbästa bil 2010:
1. 110 gram CO2/km för fossildrivna bilar
2. Mindre än 70 gram fossil CO2/km för biobränsledrivna bilar
3. Minst Euro NCAP 5+2, eller 5 enligt nya systemet.
4. ESP som standard
5. Kan levereras till kund senast sista augusti 2010
* Juryn har poängsatt sina tre bästa alternativ, och utifrån
dessa poäng utses en totalvinnare.
* Det blir fyra klassvinnare, och en totalvinnare.
* Skulle det bli lika poäng är det Gröna Bilisters styrelse som gör det slutgiltiga urvalet.
Källa: Gröna Bilister
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra val. Detta är ju något SAAB borde haft i nya 9-5:an.
Jarl jag tror ingen tar dig på allvar längre äns. Trevlig helg.
Ett sådant enastående resultat för VW, nästan för bra för att vara sant. Här vore nog en kristisk granskning angående mutbrott på sin plats. Risken finns att folk i brist på bättre vetande tar föreningen "Gröna bilister" på allvar. Ignet ont om VW, de gör okej bilar, men inte SÅ bra bilar. Det är bara att gratulera till en väl genomförd marknadsföringskupp.
Listorna känns ju som ett enda stort skämt.
VW tillverkar typ lika många Passat per dag som SAAB säljer 9-5:or per år, klart dom har pengar till forskning, som dessutom leder till bra produkter... (jämför gärna med Toyota)
Är väl inte så konstigt att VW vinner 4 klasser...har man bilar(bra bilar dessutom) som går att köra på biogas så ligger man i topp. Bara att räkna på koldioxiden...enkel matematik.
Resultatet är väl bra för Saab? Att VW "vinner" är nog inte så konstigt. VW är en gigant och gör bra bilar, Passaten är verkligen inget undantag.
Saab får poäng av miljöchefer, inte sååå dåligt!
Att Passat Ecofuel är den miljöbästa bilen just nu kom knappast som någon överraskning. Lite konstigare är det att VW får vara så ensamma på toppen. Skulle de även erbjuda Golf/Golf Variant med denna gasmotor skulle de dra ifrån ytterligare. Men det roligaste med denna lista är onekligen att Saab 9-3 1,8 Trifuel uppmärksammas, och rankas högt. Detta är en bil att se fram emot!
Yes inte japan så långt ögat kan se... det gillar jag.
Men.. hur kan man utse en gasbil?
Varken etanol eller gas är väl framtiden det är väl dom flesta motorkonstruktörer och dom som är någorlunda pålästa överens om eller. Det blev som typ ett tvång att ta fram dessa bilar för halvgalna miljöpartister som ville köpa skräpet.
Begagnade gas och bifuel bilar från saab och volvo är numera iskalla på begagnat marknaden och mycket svårsålda nästan ingen som vill köpa dom.
Diesel är det som gäller med partikelfilter , och bensin tillsvidare men även hybrid och kanske så småningom kommer elbilarna få större inflytande om effektiviteten höjs.
Gröna bilister går faktiskt inte att ta helt på allvar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.