Teijo Ojanen erbjöds nyligen lämna in sin Golf för gratis reparation. Det var slutet på en månads kamp med Volkswagen som förnekat att bilen har ett allvarligt fel.
Teijo Ojanen lämnade in sin Golf av 2006 års modell på service till Möllers Bil i Västerås den 13 januari.
Det var elva grader kallt ute när han ställde bilen på parkeringen vid verkstaden.
"Som ett öra"
När han hämtade den på eftermiddagen hade förardörren fått ett nytt stuk. Främre hörnet hade vikts ut som ett litet öra.
- Jag åkte till bilfirmans skadeavdelning. Där fick jag veta att dom sett flera Golfar med samma typ av skada, berättar Teijo.
Det hade han själv också gjort. På parkeringen utanför jobbet på bageriet stod en kollegas Golf med utvikt dörrhörn.
Känt problem
Golf 5 - som tillverkades mellan 2003 och 2008 - har dörrar av en annorlunda typ. Ut- och insida består av paneler som skruvats ihop istället för att svetsas.
Konstruktionen skulle medföra billigare reparationer vid plåtskador, menade Volkswagen.
Men dörrarna är inte täta. Inuti samlas vatten som fryser till is när det blir kallt.
Plåten bockas
Isen lägger sig som en kraftig valk i framkant på dörrarna och när de öppnas bockas plåten.
- Det sker bara när det är riktigt kallt och har vanligen förekommit i bilar med kupévärmare, berättar Marcus Thomasfolk, informationschef på Svenska Volkswagen.
- Snön smälter av värmen och rinner ned längs A-stolpen. I dörrarnas nederkant fryser vattnet till en isklump.
Känt problem
Problemet blev snart känt av Volkswagen. Sedan Golf 5 kom har många VW-verkstäder reparerat knäckta dörrar.
Hittills har cirka 500 bilar drabbats. Reparationen är inte billig - att ersätta dörrarnas ytterplåt kan kosta uppåt 8 000 kronor.
Men i början ville inte Volkswagen erkänna svagheten hos Golf 5.
"Helt horribelt"
Möllers Bil i Västerås tyckte att Teijo Ojanen skulle betala hälften av dörreparationen.
- Jag ansåg att det var helt horribelt, säger Teijo. Det var inte jag som gjort skadan. Det var ju fel på bilen!
I en månad, fylld av både telefonsamtal och brev, försökte han få Volkswagen att ta ansvaret för den skadade dörren.
Under tiden bildades det en stor isklump vid höger framdörr. Den vågade han inte öppna.
Råd: begå försäkringsbedrägeri
Teijo fick inget stöd hos Volkswagen, utan uppmanades istället att försöka lura sitt försäkringsbolag på ersättning:
- Jag fick rådet att anmäla skadan som parkeringsskada. Då kunde jag klara mig undan med självrisken på 3 000 kronor, säger Teijo. Men det skulle ju ha varit kriminellt.
Hos Möllers Bil vill ingen kommentera något som har med Teijos bil att göra.
Kovändning
När det blev känt att Teijo vänt sig till Vi Bilägare kovände Volkswagen.
Hans dörr kommer att repareras gratis och samma erbjudande går ut till andra Golfägare.
- Vi har nu beslutat att vi tar hundraprocentigt ansvar för dörrskadorna, säger Marcus Thomasfolk. De som drabbats får full ersättning.
Detta gäller emellertid bara bilar som skadats under den senaste tiden. Bilägare som tidigare tvingats till dyra dörreparationer kan inte räkna med någon kompensation från generalagenten.
Mellan åren 2004 och 2008 såldes drygt 48 000 Golf 5 i Sverige. Det är bara de första årsmodellerna som är i riskzonen - cirka 30 000 bilar.
Ingen återkallelse
Så småningom försåg fabriken dörrarna med ett skydd mot smältvatten.
Skyddet består av en skumgummiprofil som även kan monteras av svenska verkstäder. Det är emellertid inte aktuellt att kalla in några bilar för komplettering.
- Det är ju så få procent av alla Golf 5:or som drabbas, säger Marcus Thomasfolk.
- Dåligt, tycker Teijo Orjanen. Volkswagen borde ta sitt ansvar och berätta för alla Golfägare att Golf 5 inte tål vintern.
Efter fem år gjordes Golf 5 om. Golf 6, som kom hösten 2008, har dörrar som är ihopsvetsade på vanligt sätt.
Det här är en förkrotad version av Marianne Sterners artikel som finns med i Vi Bilägare nummer 4 som kommer till butik 16 mars.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens agerande?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är inte detta typiskt för tyska biltillverkare att blåneka
tills motortidningar som vi bilägare skriver om det
DÅ skall det givetvis åtgärdas.funderade på att köpa vw typ 5 men nu vete f--n.
RE Anders Blomberg.
Nog är det dålig stil av generagenten att inte tas sitt ansvar från början även om felet kan anses ringa då det inte påverkar bilens körbarhet eller trafiksäkerhet.
Att det skulle vara typiskt för Tyska biltilverkare är dock att tala osanning, tex japanska biltillverkare är inte bättre. Toyotor och Hondor med inbyggda fel som gör dem trafikfarliga och nu senast Nissan som försökt dölja problem med motorhaverier. Det krävdes även för dessa att en mediastorm skulle tvinga dem till att ta sitt ansvar och åtgärda felet
Anders Blomberg om det bara gällde tyska tillverkare vore det ju lugnt men tyvärr är nog alla biltillverkare samma kålsupare. Ynkligt av VW att försöka dölja detta, man borde ju lärt sig vid det här laget att det kostar mer i slutändan. Ett uppenbart fall av felkonstruktion som ska åtgärdas på garantin.
Tur att det löste sig till slut. Smått komiskt med sådana här vändningar när medier kopplas in, ska det verkligen behövas?
Ska vi slå vad om att VW inte kommer att byta ut dörrarna på dessa bilar trots en felaktig konstruktion.....:)
Blir inte förvånad över Möller Bil´s agerande. Mercedes och Volkswagen har jag väldigt dålig erfarenhet av, speciellt verkstäderna. Trots stora firmor beter dom sig som oseriösa småmekare som bara tänker på sitt eget bästa. Dom försöker alltid hitta på att det är kundens fel som vid tex fel på bromsar eller koppling. "Du har slirat sönder kopplingen" "Du har kört på bana, det håller inte bromsarna för" Trots att det varit fabrikationsfel. Tyvärr så lyckas dom ju också ofta när Märta lämnar in sin bil... Man borde få betalt för all tid man lägger på sånthär tjafs med oseriösa verkstäder. Nu servar jag min tyska bil själv och åker problemfri japansk bil annars.
"Mellan åren 2004 och 2008 såldes drygt 48 000 Golf 5 i Sverige. Det är bara de första årsmodellerna som är i riskzonen - cirka 30 000 bilar."
Det blir bara 2,4 miljarder kronor i reparationer för bilarna sålda i Sverige.
Nu vill vi höra den offentliga ursäkten från VW ledning för felet såsom Toyotas ledning gjorde för felen på sina bilar.
Sedan kan dom erkänna felen på DSG lådorna på samma gång.611 000 träffar på DSG problems
http://www.google.com/search?q=DSG+problems&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLR_sv
Min Skoda Octavia från 2000 har ett liknande problem vid framdörrarna. Vatten rinner ner och samlas längst ner längst fram. Där fryser det till is och när man öppnar dörrarna måste man vara väldigt försiktig ibland det knarrar rejält och jag har bara väntat på att dörren ska vika sig där nere. Fast jag tror mina dörrar är svetsade, så de kanske håller lite bättre.
Än så länge har det klarat sig, men då har jag å andra sidan både haft den inne i värme för att tina bort klumpen och huggit bort den ibland, så nu lär jag väl ha lackskador där med och får oroa mig för rost istället :P
Har för mig att jag läste om någon som öppnat upp en balk däromkring med och det visade sig finnas ett hål ut där lera trängt in, 1,5 kilogram per sida eller däromkring plockade han ut.
Som konsument har man ju alltid möjlighet att välja en bil av annat märke.
Liknande problem hade jag med en Toyota Avensis. Och förutom att dörrens hörn knäcktes så trängde det in vatten under gummilisten som gick längs över dörrarna, vilket ledde till att den började stå ut och ta i framskärmen när man öppnade dörren. Tja sammanfattningsvis så kanske man kan säga att Toyota inte längre har den kvalitet som skulle kunna motiveras av priset.
Nu mera kör jag Kia. Där får man en bil som står i bättre relation till priset.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.