Ta en Golf, höj den en decimeter, tryck på ett gäng skyddslister och vips har du nya Volkswagen CrossGolf. Bilen är tänkt att fylla utrymmet mellan suv och familjebuss.
Nu blir sjätte generationens Golffamilj komplett.
Vanliga Golf har följts upp av Golf Plus, Golf Variant, Golf GTI, Golf R och till sist av CrossGolf.
Bilen kommer att visas för första gången i Genève nästa vecka.
11 centimeter högre
Nuvarande CrossGolf lanserades 2006 och nu liksom då baseras bilen på samma plattform som Golf Plus.
Nya CrossGolf är 11,1 centimeter högre och har två centimeter högre markfrigång jämfört med vanliga Golf.
Volkswagen har utsmyckat bilen med skyddslister och olika plastdetaljer för att signalera terrängegenskaper.
Stick i stäv med detta off road-tänk är det faktum att bilen inte erbjuds med fyrhjulsdrift.
I övrigt har CrossGolf uppdaterats för att följa Volkswagens nya formspråk.
Fem motorer
Nya CrossGolf får liksom övriga Golfvarianter ta del av Volkswagenkoncernens nya motorutbud.
Fem turboladdade och direktinsprutade diesel- och bensinmotorer finns tillgängliga.
Bensinmotorerna är tre till antalet och har alla en cylindervolym på 1,4 liter alltjämt som effektspannet sträcker sig från 105 till 160 hästkrafter.
Den starkaste bensinmotorn förbrukar 0,68 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 159 g/km.
Dessutom erbjuds två dieselmotorer, en på 1,6 liter som ger 105 hästkrafter och en på två liter som ger 140 hästar.
Den senare varianten behöver 0,53 liter per mil och släpper ut 138 gram koldioxid per kilometer.
Motorerna kombineras antingen med sexväxlade manuella lådor eller sjuväxlade dubbelkopplingslådor.
Premiär i april
Ã-vriga nyheter med nya Crossgolf är mer generös standardutrustning, mer flexibel interiör och större utrymmen.
Bagageutrymmet rymmer mellan 395 och 540 liter beroende på baksätets position. Om baksätet fälls ned blir lastvolymen 1 450 liter.
Bilen går till försäljning i april.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen CrossGolf?
Vanliga Golf har följts upp av Golf Plus, Golf Variant, Golf GTI, Golf R och till sist av CrossGolf.
Bilen kommer att visas för första gången i Genève nästa vecka.
11 centimeter högre
Nuvarande CrossGolf lanserades 2006 och nu liksom då baseras bilen på samma plattform som Golf Plus.
Nya CrossGolf är 11,1 centimeter högre och har två centimeter högre markfrigång jämfört med vanliga Golf.
Volkswagen har utsmyckat bilen med skyddslister och olika plastdetaljer för att signalera terrängegenskaper.
Stick i stäv med detta off road-tänk är det faktum att bilen inte erbjuds med fyrhjulsdrift.
I övrigt har CrossGolf uppdaterats för att följa Volkswagens nya formspråk.
Fem motorer
Nya CrossGolf får liksom övriga Golfvarianter ta del av Volkswagenkoncernens nya motorutbud.
Fem turboladdade och direktinsprutade diesel- och bensinmotorer finns tillgängliga.
Bensinmotorerna är tre till antalet och har alla en cylindervolym på 1,4 liter alltjämt som effektspannet sträcker sig från 105 till 160 hästkrafter.
Den starkaste bensinmotorn förbrukar 0,68 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 159 g/km.
Dessutom erbjuds två dieselmotorer, en på 1,6 liter som ger 105 hästkrafter och en på två liter som ger 140 hästar.
Den senare varianten behöver 0,53 liter per mil och släpper ut 138 gram koldioxid per kilometer.
Motorerna kombineras antingen med sexväxlade manuella lådor eller sjuväxlade dubbelkopplingslådor.
Premiär i april
Ã-vriga nyheter med nya Crossgolf är mer generös standardutrustning, mer flexibel interiör och större utrymmen.
Bagageutrymmet rymmer mellan 395 och 540 liter beroende på baksätets position. Om baksätet fälls ned blir lastvolymen 1 450 liter.
Bilen går till försäljning i april.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen CrossGolf?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ej fyrhjulsdrift. Varför skulle jag då välja en sådan här biltyp?
Lättare kliva i och ur. Tar sig läggare fram på oplogade gator. Ser lite kralligare ut. Bekvämare fjädring.
Jag föredrar 4wd, men kanske inte alla Tommy.
Golf har alltid varit en bra och säkert köp. Denna blir säkert inget undantag även om vi kör SAAB och Volvo och är oerhört nöjda med dem. Men om SAAB och Volvo skulle flytta sin tillverkning utomlands skulle vi omedelbart sluta att köpa dem och satsa på tyska bilar där såväl Golf som Audi är mkt bra bilar.
Det är ett skämt att VW kallar det för en generationsväxling. andra tillverkare skulle ha kallat det för facelift. Det är säkert inget fel pa bilen som sadan, men man ska kalla saker vid dess rätta namn.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.