Nu slits skynket av nya Volkswagen Polo GTI. Prestandavarianten av Polo bjuder på körglädje med 180 hästar och noll till hundra på under sju sekunder.
Bilsalongen i Genève är nu mindre än två veckor borta och ännu har nyhetsflödet inför salongen inte sinat.
Visas jämte Touareg
Volkswagen har tidigare presenterat att nya Touareg, bland annat med hybriddrift, kommer att finnas med på den tyska koncernens mässområde.
Men den blir inte ensam.
Nu visar Volkswagen de första bilderna av prestandavarianten av Årets Bil 2010 - Polo GTI som också den får premiär i Genève.
Klassisk GTI
För ett år sedan presenterades den nya, femte generationen av Volkswagen Polo.
Nu har den bilen stuvats om till en temperamentsfull prestandabil som andas körglädje.
Till det yttre liknar bilen en mindre variant av Golf GTI.
Utmärkande för bilen är bland annat de klassiska röda linjerna som ramar in grillen, de rödlackerade bromsoken, 17-tums fälgarna och de dubbla utblåsen.
180 hästkrafter
Men det viktigaste med Polo GTI finns självklart under motorhuven.
Motorn är densamma som sitter i Seat Ibiza Cupra, en bensinfyra på 1,4 liter med kompressor och turboladdning.
Det innebär 180 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 250 newtonmeter mellan 2 000 och 4 500 varv per minut.
Kraften levereras via en sjustegad dubbelkopplingslåda.
Stillastående till 100 km/h klaras av på endast 6,9 sekunder innan bilen kommer upp till toppfarten på 228 km/h.
Förbrukningen stannar på 0,6 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 139 gram per kilometer.
I bilhallen framåt sommaren
Nya Polo GTI är också utrustand med ny, styvare fjädring och nya dämpare som sänker bilen 1,5 centimeter jämfört med den konventionella Polon.
Bilen går till försäljning i sommar och då antingen med tre eller fem dörrar.
Än så länge är inga priser kända.
Diskutera: Vad tycker du om nya VW Polo GTI?
Visas jämte Touareg
Volkswagen har tidigare presenterat att nya Touareg, bland annat med hybriddrift, kommer att finnas med på den tyska koncernens mässområde.
Men den blir inte ensam.
Nu visar Volkswagen de första bilderna av prestandavarianten av Årets Bil 2010 - Polo GTI som också den får premiär i Genève.
Klassisk GTI
För ett år sedan presenterades den nya, femte generationen av Volkswagen Polo.
Nu har den bilen stuvats om till en temperamentsfull prestandabil som andas körglädje.
Till det yttre liknar bilen en mindre variant av Golf GTI.
Utmärkande för bilen är bland annat de klassiska röda linjerna som ramar in grillen, de rödlackerade bromsoken, 17-tums fälgarna och de dubbla utblåsen.
180 hästkrafter
Men det viktigaste med Polo GTI finns självklart under motorhuven.
Motorn är densamma som sitter i Seat Ibiza Cupra, en bensinfyra på 1,4 liter med kompressor och turboladdning.
Det innebär 180 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 250 newtonmeter mellan 2 000 och 4 500 varv per minut.
Kraften levereras via en sjustegad dubbelkopplingslåda.
Stillastående till 100 km/h klaras av på endast 6,9 sekunder innan bilen kommer upp till toppfarten på 228 km/h.
Förbrukningen stannar på 0,6 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 139 gram per kilometer.
I bilhallen framåt sommaren
Nya Polo GTI är också utrustand med ny, styvare fjädring och nya dämpare som sänker bilen 1,5 centimeter jämfört med den konventionella Polon.
Bilen går till försäljning i sommar och då antingen med tre eller fem dörrar.
Än så länge är inga priser kända.
Diskutera: Vad tycker du om nya VW Polo GTI?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker den ser bra ut. Och specifikationerna verkar lockande. Jag har nu en VW Golf GTI V och kan nog tänka mig att köpa en 5-dörrars Polo GTI vid nästa bilbyte om priset blir vettigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.